דעה: ניהול בתי כלא ללא בדיקות נרחבות - עיוורון מקצועי

בעוד אחוז המאומתים לקורונה באוכלוסיה הכללית בעלייה, בבתי הכלא בארץ נראה כי אין תמונת מצב עדכנית. נתן פז מסביר על הסכנה בקבלת החלטות ללא תמונת מצב תחלואה עדכנית

דעה: ניהול בתי כלא ללא בדיקות נרחבות - עיוורון מקצועי

אילוסטרציה. צילום: שב"ס 

עם כ-9000 מאומתים לנגיף ביממה האחרונה, כ-810 חולים במצב קשה וכ-1500 אזרחים ישראלים שנפטרו מהמחלה מסתמן שאנחנו כפסע מלאבד שליטה על המגיפה. תרחישי איומי הייחוס בהם זלזל חלק מהציבור חוזרים אלינו בצורה מוחשית יותר. זו לא הפעם הראשונה שאני נוהג לומר שבתי הכלא הם בבואה של החברה תרתי משמע. 

דו"ח חדש שמוציאה הרשות הפדראלית של בתי הכלא בארה"ב מציג עדכון לממדי התחלואה במתקני הכליאה במדינה. על עיקרי הממצאים בדו"ח האמריקאי, המצב בבתי הכלא בישראל והאם אנחנו צפויים להתפרצות קשה במתקני הכליאה שתשפיע על המצב מחוץ לחומות במאמרי.

דרושה: תמונת מצב עדכנית

דו"ח שהתפרסם ב-29.09.2020 מטעם הרשות הפדראלית של בתי הכלא בארה"ב חושף את מצב התחלואה הקשה במתקני הכליאה באותה נקודת הזמן. כאמור ברחבי ארה"ב פרוסים כ-8000 מתקני כליאה. חלקם פדראליים, חלקם מתקני כליאה מקומיים באחריות השריפים וחלקם מתקני כליאה מופרטים. 

הרשות הפדראלית של בתי הכלא אחראית על 126,699 אסירים פדראליים במתקנים שבאחריות מלאה שלה. בנוסף, היא אחראית על עוד  14,132 אסירים בסטטוס עבירות פדראליות שמוחזקים במתקני כליאה מקומיים. לרשות הפדראלית של בתי הכלא כ-36,000 אנשי סגל פעילים. נכון ליום ה-29.09.2020 נמצאו סה"כ 1886 אסירים פדראליים חולים מאומתים בפריסה ארצית ועוד 717 אנשי סגל מהרשות. עד כה חלו 13,057 אסירים ו- 1,133 אנשי סגל במחלה מתחילת פרוץ הנגיף במהלך חודש מרץ. 

במילים אחרות, עד כה חלו 9.27% מכלל האסירים הפדראליים ועוד 3.14% מהסגל במחלה. רובם בודדו, קיבלו טיפול רפואי הולם בבתי הכלא ובקהילה והחלימו. עד כה נפטרו המחלה 124 אסירים פדראליים ו-2 אנשי סגל שחלו. 4 ממקרי המוות אירעו במסגרת שחרור זמני של אסירים לקהילה מפרוץ המגפה. 

לאור המצב הקשה שבו ארה"ב נמצאת במלחמה בנגיף הקורונה הוחלט ברשות הפדראלית לבתי הכלא לבצע בדיקות יומיות לאסירים ולסגל. זאת, מתוך ההבנה שתמונת מצב עדכנית באשר למספר המאומתים, בידודם בתוך מתקני הכליאה ו/או העברתם למתקנים חלופיים יסייעו במניעת התפרצות נוספת של המחלה והגדלת מספרי החולים. לכן כעת, בכל שבוע יוצא דו"ח שבועי של הרשות ובו תמונת מצב עדכנית על מספרי החולים המאומתים, החולים שהחלימו ומקרי המוות לגבי הסגל והאסירים. 

ברור לכל בר דעת שמכיר את מערכת הכליאה האמריקאית שהממדים הכוללים של כלל מתקני הכליאה גבוהים הרבה יותר בהתאמה למה שמתרחש מחוץ לחומות. שיתוף הפעולה הבין משרדי הביא לכך שכמויות הבדיקות שהוקצעו למתקני הכליאה הועלו וגם זמני קבלת התשובות התקצרו משמעותית. הבדיקות נעשות לכלל האסירים והסגל כולל א-סימפטומטיים כחלק מניסיון לשמור על תמונת מצב עדכנית ככל שניתן בכדי להתמודד ולמנוע מקרי מוות רבים בתוך בתי הכלא. 

כך הרשות הפדראלית מסוגלת לנתח את היקפי התחלואה בכל מתקן ומתקן, לזהות מגמות ולקבל החלטות מושכלות יותר באשר לניהול המשבר בבתי הכלא כגון סגירת אגפים, סגירת מתקנים, פתיחת מתקנים ארעיים, שחרור לקהילה ועוד

תמונת המצב בבתי הכלא

לאורך התקופה ראינו כי גם שירות בתי הסוהר מתמודד עם מציאות לא פשוטה של אסירים וסגל שנמצאו מאומתים לנגיף במתקני הכליאה. סה"כ 59 אסירים מאומתים לנגיף המוחזקים במתקני הכליאה דווחו עד ה-17.9.2020. עם הכניסה לחודש ספטמבר ולתקופת החגים, הוחלט בשב"ס להתנהל באמצעות שיחות וידאו בין האסירים למשפחות, ביקורי המשפחות בוטלו, בוטלו כניסות של אזרחים ורבנים לתפילות בחגים, כניסות עורכי דין ומבקרים רשמיים הותרו בהתאם למגבלות הריחוק החברתי, כניסת ספקים ושירותים חיוניים הותרה בהתאם למגבלות והותרו חופשות אסירים בכפוף לאישורי מפקדי המחוזות

בישראל כ-14,000 אסירים ועצורים הפרוסים ב-32 מתקנים ברחבי המדינה. נשאלת השאלה אם מספרי המאומתים בתוך מתקני הכליאה הנם בהלימה למתרחש בציבור. ובכן, לא ניתן באמת לדעת, אלא אם מיישמים בדיקות שוטפות של כלל האסירים והסגל, עם סימפטומטיים וא-סימפטומטיים. שכן לעולם לא נדע מה היא באמת תמונת המצב האמיתית בקרב האסירים והסגל.

עוד נקודה למחשבה היא שבתי הכלא צפופים הרבה יותר מכל מקום אחר אותו אנחנו לוקחים בהשוואה. חלק ניכר האוכלוסייה של הכלואים היא אוכלוסיית חולים כרוניים שנמצאים ברמת סיכון גבוהה יותר בהתרחש אירוע הדבקה. כך שאם נשווה את המצב לבתי הכלא בארה"ב בהתאמה, ניתן להניח בזהירות שבדיקות יומיומיות מקיפות היו מצביעים על רמת תחלואה יותר גבוהה בתוך בתי הכלא. העדר תמונת מצב עדכנית יכולה להוביל להחלטות שגויות. יותר מכך, יתכן אף מצב של העדר החלטה בזמן שנדרשת אחת - כגון פינוי מתקן, בידוד סגל ואסירים, פתיחת מתקנים ארעיים, חופשות אסירים. 

בהעדר תמונת מצב עדכנית, יכול ויתרחש מצב בו חלק מהסגל מהווה סכנת הדבקה בקרב המשפחות ובקרב אסירים אחרים. המסקנה המרכזית היא החובה להיערך לאימוץ מודל ה"רמזור" גם בבתי הכלא ובמשטרה. 

אולי יעניין אותך גם