צבא סוריה מקטין הספקת מזון לחיילים 

בסוריה נמשכים הארועים הבטחוניים, במקביל לארועי הקורונה, ולהדרדרות במצב הכלכלי בשל הסנקציות המוטלות על המדינה. והאם קצינים סורים סיפקו את המידע שהוביל לרצח סולימאני? אל"מ (מיל') פסח מלובני בסקירה מיוחדת

צבא סוריה מקטין הספקת מזון לחיילים 

Photo via ABACAPRESS.COM \ reuters

על פי מידע שמדווח בימים האחרונים באתרים סורים שונים, בדרך כלל של גורמי אופוזיציה, מתחילות הסנקציות המוטלות כיום על סוריה (סנקציות "חוק קיסר" שהטילה ארצות הברית במחצית יוני) לתת את אותותיהן בשטח. 

הידיעה הבולטת ביותר השבוע בהקשר זה באה מתחום הצבא. מפקדת הצבא הודיעה על החלטתה לצמצם את הקצאות המזון היומיות לחיילים, תוך הסבר כי  ההחלטה התקבלה בשל נסיבות המצב הנוכחי בו נמצאת המדינה, תוך התיחסות ברורה לחוק האמריקאי החמור, הנקרא "חוק קיסר". במסגרת זאת תצומצם הקצאת הלחם – כיכר אחת לשלושה חיילים ליום, ותבוטל לצמיתות אספקת אורז ולבנה.  

לא ראוי למאכל אדם

על פי גורמי התקשורת הסורים השונים המתייחסים לנושא, אין זו פעם ראשונה שהמשטר נוקט בצמצומים בהקצאות המזון למשרתים בצבא. המקרה האחרון היה רק לפני מספר חודשים, עת צומצמה הקצאת תרנגולות לחיילים מ-4 פעמים בחודש, לפעמיים. זאת, תוך התנייה בזמינות העופות בשוק, אחרת גם כמות זו לא תגיע לצבא.  

אמצעי התקשורת (כאמור, של האופוזיציה) רואים בכך צעד נוסף של המשטר, הפוגע בצבא ובמשרתים הנאמנים בו, ושולח מסר חדש של השפלה לצבא, שהקריב לא מעט כדי להבטיח את המשך שלטונו של בשאר במדינה, ושילם על כך מחיר כבד מאוד באלפי הרוגים, פצועים ונעדרים. 

הם מציינים כי לאורך עשרות שנות שלטון משפחת אל-אסד בסוריה, היתה סוגיית האכלת הצבא בעיה גדולה. זאת, לאור הירידה באיכות המזון, בכמותו ובגיוונו, והפיכת הנושא למגרש משחקים לעסקות שחיתות נרחבות, שהכניסו מיליארדים לגורמים שהיו מעורבים בהן, החל מהפיקוד הבכיר בצבא, וכלה בטבח שמכין את המזון, או במי שמחלק אותו בכל אחת מהיחידות.

לדבריהם, חלה בשנים האחרונות התדרדרות גדולה בנושא, אף יותר מאשר בכל זמן שהוא בעבר. הליך שהביא רבים למחות בקול על המזון שניתן להם, ועל דלותו, שהופך אותו לעתים אפילו לא ראוי למאכל בעלי חיים, וזאת למרות מאמציהם והקרבתם. זאת, כאשר האחראים יושבים במשרדיהם ובארמונותיהם, ונהנים ממזון איכותי, דבר המשקף את הניגודים הקיימים בתחום זה בין שני התרחישים.

על פי המקורות, הוראות המשטר והעומד בראשו לצמצם את הקצאות המזון לחיילים, הם חלק ממסע נרחב להידוק חגורות כללי במדינה, עד כדי חנק, וזאת בתואנה שהדבר הוא תוצאה של חוק "קיסר" הקשה, למרות שהוא אינו חל על מוצרי מזון ותרופות. המשטר גם העלה לאחרונה את מחירי הסוכר והאורז, המסופקים באמצעות "כרטיס חכם", בלמעלה מפי שתיים – ק"ג סוכר מ-350 לירות סוריות ל-800 לירות, וק"ג אורז, מ-400 לירות ל-900. 

המשטר מנצל את "חוק קיסר" לצרכיו, כדי להשיג את יעדיו. הוא מטיל את כל האשמה על השלכות פשעיו ומעשי שחיתותו על החוק האמריקאי מחד, ומנגד הוא מצמצם את כמויות המזון ומעלה את המחירים באופן לא סביר, ובמקביל גם מקבל מיליארדים מהקהילה הבינלאומית, עבור האוכלוסיה, בה הוא פוגע לאורך זמן במעשיו.

עדויות שונות המגיעות מתוך סוריה שבשליטת המשטר, מאשרות כי המצב במדינה הופך לגיהינום ולאסון במלוא מובן המילה. ארגונים בינלאומיים בהנהגת האו"ם מנסים לאסוף תרומות של מיליארדי דולרים, כדי להתמודד מול החשש ההולך וגובר של רעב כללי וחסר תקדים במדינה, ממנו עשויים לסבול למעלה מ-10 מיליון סורים, החיים כיום בעוני קיצוני. 

מלחמת המשטר בשחיתות

במקביל מנסה המשטר להציג את מלחמתו בשחיתות במדינה. במסגרת זו נמסר על הקמתה של ועדה למלחמה בשחיתות במהלך השנה החולפת, וזאת במקביל לשינויים הנרחבים שנערכו בשירותי המודיעין והבטחון במדינה, עליהם דיווחתי במאמר קודם. עלי ממלוכ, יועצו לענייני ביטחון של בשאר, מונה גם לפקח על עבודת הועדה, שדבר קיומה נשמר בסוד עד לאחרונה, והקמתה הביאה לסכסוך המתוקשר שפרץ לאחרונה בין בשאר לבין בן דודו מצד אימו, הטייקון רמי מכלוף. סכסוך שעדיין רב הנסתר שמאחוריו על הגלוי. 

הועדה מורכבת בעצם משתי ועדות, הפועלות כל אחת באופן עצמאי. הראשונה היא ועדה צבאית-בטחונית בראשות קצין בכיר, הכפופה ישירות לבשאר, המקיים את פגישותיה בנוכחות עלי ממלוכ. היא כוללת שורה של קצינים בכירים ומקורבים לנשיא. הועדה השנייה היא פיננסית-ארגונית, בראשותה של אסמא אל-אסד, רעיית הנשיא, שרק חלק משמות חבריה נחשף עד כה, והם משתייכים למשרדי האוצר והמשפטים ולגופי פיקוח ממלכתיים שונים. גם בה מעורב כאמור עלי ממלוכ.

עבודת ועדה זו היא סודית ביותר, שכן היא עוסקת בבכירי המשטר, המפלגה והכלכלה, וכפי שנמסר, היא החרימה עד כה את רכושם של מספר טייקונים ידועים, ובדקה את ענייניהם של מספר אישים וחברות ידועות, ובכלל זה כאמור של בן הדוד, רמי מכלוף, והחברות שבבעלותו.

לדעת פרשנים, הוקמה ועדה זו בהשפעת רוסיה ואיראן כאחת, שהצביעו כי גורמים אלה עשויים להוות איום על המשטר בתקופה כלכלית קשה זו. אחרים סבורים כי בדרך זו פועל בשאר כדי לאלץ את אנשי העסקים והטייקונים למלא את קופת האוצר הריקה של סוריה, ולשלם את חובותיו (בעיקר לרוסיה), וכדי למנוע מהם להבריח את הונם אל מחוץ לסוריה. עם זאת, מכל הכסף הרב שהמשטר לקח מהם עד כה, לא הגיע דבר לעם, ושער הלירה הסורית המשיך לצלול חופשית, ויחד עימו הכלכלה הסורית, ולכך נוספו כאמור גם הסנקציות החדשות של "חוק קיסר".

בתוך כך נמסר כי לפני מספר ימים נאסר ראש הממשלה הסורי שפוטר לאחרונה בפתאומיות, עימאד ח'מיס, שהיה עד לאחרונה מקורב לבשאר, וזאת באשמת שחיתות, וכנראה גם בשל כשלונו להתמודד עם המשבר הכלכלי במדינה.

החשש: חדירת הCIA לצבא הסורי

תהליך חשוב נוסף שנמשך במדינה הוא חיזוק הנאמנות למשטר ולעומד בראשו אישית בצבא, וזאת על ידי מינוי קצינים נאמנים ובני העדה העלאווית, עדתו של בשאר. כך לדוגמא התבצע לאחרונה סבב נוסף של מינויים בכירים בצבא, המקיף בעיקר את כוחות היבשה – מפקדות גיס ודיוויזיות, משמר הרפובליקה, משמר הגבול ומנהלות מטכ"ליות שונות. 

מנגד פועל המשטר להרחיק קצינים הנחשדים באי נאמנות אליו ולמדינה. כך פורסם לאחרונה דבר מעצרו של קצין בכיר בחשד להפעלת רשת ריגול לטובת סוכנות הביון המרכזית של ארצות הברית, ה-CIA. יחד עימו נעצרה קבוצה גדולה של קצינים, כולל בדרגות בכירות, שהיו מעורבים ברשת זו, ובפעילותה. הקצין, לואא (אלוף) מען חוסין, היה ראש אגף התקשורת של משרד ההגנה הסורי ומשרד הבטחון הלאומי בראשות עלי ממלוכ. בנוסף למעצרו, פורסם כי משרד האוצר הסורי החרים את כספיו ורכושו של הקצין ומשפחתו. 

ניהול הרשת נעשה בכיסוי של פעילות כלכלית מושחתת, שעסקה לכאורה במכירת קווי תקשורת למיזמי תקשורת בינלאומיים. כאלו דוגמת סקייפ, רשתות טלוויזיה ורשתות חברתיות, כאשר ראש הרשת שכנע את הפקידים שעסקו בנושא, ומעורבים אחרים, להתקין את הציוד הדרוש לכך בג'בל קאסיון, המהווה אתר עבור מערכות תקשורת מצפון לדמשק, ובקרבתה, באמצעותו התאפשר להאזין לשיחות בכירים במשטר, ובמנגנוני הצבא והביטחון הסורים, על ידי גורמים זרים. 

אגף התקשורת הוא אגף חדש ועצמאי במשרד ההגנה הסורי. הוקם ב-2010, והוא קשור עם המשרד לבטחון לאומי ועם כל גורמי וגופי הביטחון והמודיעין במדינה. תפקידו – פיקוח על מערכות התקשורת של כל הגופים הנ"ל – מערכות קוויות, סלולריות, לוויניות, אינטרנט ורשתות מדיה חברתיות שונות, בעיקר כדי לאתר פרצות בטחוניות. 

לפי המקורות, נחשפה רשת ריגול זו במסגרת החקירה שמנהלים גורמי הביטחון הסורים. המעצרים בוצעו בשיתוף פעולה עם גורמי מודיעין רוסיים. חיסול קאסם סולימאני, זמן קצר לאחר שעזב את סוריה לעיראק, העלה חשדות, אצל הסורים, האיראנים והרוסים, כי במשטר פועלים גורמים בכירים, שסיפקו מידע לגורם מודיעיני זר על סולימאני ותנועותיו בעת ביקורו בסוריה. 

משקיפים, העוקבים אחר הנעשה במדינה, סבורים כי הודעת המשטר על חשיפת רשת ריגול שפעלה עבור מודיעין זר, עשויה להיות קשורה לתיאוריית הקונספירציה שהמשטר משתמש בה מעת לעת, כדי לחפות על כישלונו הכלכלי והפוליטי. כפי שקרה לאחר התמוטטות הלירה הסורית מול מטבעות אחרים, והתפרצות מחודשת של המחאה וההפגנות באזורים שונים שבשליטת המשטר, שבעקבותיהם פיטר בשאר את ראש הממשלה, זאת בנוסף להאשמת "חוק קיסר" בהידרדרות מצב הכלכלה והמחייה במדינה.

ולסיום: נמשכת הפעילות הרוסית והאיראנית בסוריה, ונמשך המאבק בין שני הצדדים על ההשפעה באזורים שונים במדינה ובצבא. כן נמשכת פעילות גורמי דאע"ש, וגורמי אופוזיציה שונים, נגד גורמי וכוחות המשטר ברחבי המדינה.