"בית הקלפים" –  שופט נגד התובע הכללי

הקרב של הנשיא טראמפ נגד אלו שלטענתו תפרו לו תיק בתחילת הקדנציה סביב, לכאורה, קשריו עם רוסיה מגיע לנקודת רתיחה. שופט מסרב לקבל את החלטת היועמ"ש ולבטל את התביעה נגד הגנרל לשעבר מייקל פלין

"בית הקלפים" –  שופט נגד התובע הכללי

REUTERS/Mike Segar/File Photo

השופט במשפטו של הגנרל פלין, אמת' (אמת ) סוליבאן, הוא האחרון הנתקף בסינדרום של  גיבורי סדרת "בית הקלפים" - סינדרום "מגיני האומה האמריקאית מול האויב הרוסי." לאורך הסידרה ראינו את הסינדרום הרבה פעמים. כאשר אמיתה מוצקה נגוזה באחת,  מותירה את הגיבור המום ומסרב להכיר בעובדות. אמת הופכת שקר, ושקר מסתבר כאמת. יש כאלה הנכנסים לאלם, יש כאלה המודים במקצת, ויש כאלה הממשיכים להילחם על האמת המתרחקת, גם כשכבר אין במה להיאחז.

שנתיים מנהל השופט אמת' סוליבאן את המשפט, הנאשם ובאי כוחו הודו כבר באשמת מתן עדות שקר והתחננו לסיים את המשפט בעסקת הטיעון שנקבעה. השופט התעקש לקבל מהצדדים פירוט וחוות דעת ואיים כי איננו כבול להסכם הטיעון. בשיא הפרשה, הופיע הסינדרום. השופט חש את עוצמת הרגע וטען כי הגנרל בגד במולדתו (הוא חזר בו מיד אחרי כן כאשר הסבירו לו בלשכתו כי הוא נסחף קצת). ואז התהפך הכל. בתחילה ביקשה עורכת דין חדשה לבטל את עסקת הטיעון. אח"כ ביקשה לבטל את המשפט. לבסוף, בהפתעה מוחלטת, מודיע התובע הכללי על ביטול התביעה לאחר שהסתבר כי סוכני הFBI הפילו את הגנרל במלכודת עדות שקר בהיעדר אשמה אחרת.

האינטרס האמריקאי 

עתה הפך השופט סוליבאן להיות שחקן פעיל בפרשה. הוא דוחה את בקשת התובע הכללי וממנה עורך דין מטעם בית המשפט ליצג את האינטרס האמריקאי האמיתי. הליך חריג שבו בית המשפט לוקח לעצמו גם תפקיד של רשות מבצעת . עוד זה מדבר וזה בא. עורכת הדין הגישה בקשה לבית דין פדרלי לערעורים לבטל את המשפט ולהדיח את השופט. בית הדין הודיע לשופט אמת' סוליבאן כי הוא נתבע להסביר תוך עשרה ימים את החלטתו. אמת' כבר עמוק באמוק של הסינדרום ושוכר עורכת דין שתייצג אותו בפני בית הדין לערעורים. 

לאורך השנים בהן אני עוקב אחרי הפרשה למדתי כי מקורות אמינים הם קביעות משפטיות, מסמכים מקוריים ועדויות תחת שבועה. לעומת זאת למדתי כי מאמרי דעה רהוטים, נאומים סוחפים של פוליטיקאים, סקופים בתקשורת , ראיונות של ראשי המודיעין ופרשנויות של יודעי דבר -  יכולים להסתיים בלא כלום. מסמך אחד בכתב ידו של ראש אגף הריגול הנגדי ב  FBI ,בו סיכם לעצמו כי בהעדר אישום - יפילו את הגנרל פלין במלכודת עדות שקר,  סיימה באבחה שלוש שנים של חגיגה תקשורתית סביב הגנרל. 

הדמות המזוהה יותר מכל עם הסינדרום, האיש מאחורי הפרשיה כולה הוא פיטר סטרוזק,   סגן ראש האגף לריגול נגדי .סטרוזק ראה עצמו מגן על אמריקה נגד האיום של טראמפ,  וכשאמיתה אחר אמיתה הופרכו  - הוא ניסה להיאחז בכל קנה קש. דיווח סתמי של שגריר אוסטרליה על שיח עם יועץ זוטר של המועמד טראמפ הפך ל"דיווח של ממשלה ידידותית על ניסיון רוסי לעזור לטראמפ בבחירות" והיה עילה לפתיחת חקירה רשמית נגד אנשי טראמפ. 

מסמך מכפיש אותו הכינו פעילי מפלגה דמוקרטית ונחתם על ידי סוכן בריטי לשעבר הפך ל"מידע מהימן." בסיס לבקשת צווי מעקב אחרי אזרח אמריקאי. מלכודת עדות השקר שהכינו לגנרל פלין הייתה חלק מניסיון לגרור אותו לשתף פעולה נגד הנשיא כדי למצוא בכל זאת קצות חוט.

לרוע מזלו שיתף סטרוזק את ידידתו, יועצת משפטית בכירה בFBI בהגיגיו. אלה נחשפו על ידי המבקר הכללי של משרד המשפטים. הרבה מהם הפכו כבר לסיסמאות קרב של הרפובליקאים. האמירה הבולטת שלו הייתה, ערב מינויו לתפקיד חוקר בכיר בצוותו של התובע המיוחד רוברט מולר, כי אין מידע מפליל. 

הFBI פותח בחקירה נגד הנשיא

נדבק בולט אחר בסינדרום, היה סגן ראש הFBI, אנדריו מקייב. במאי 2017, לאחר הדחת מנהלו, ג'יימס קומי, ובעודו ממלא מקום ראש ה FBI, הורה לפתוח בחקירה נגד נשיא ארה"ב בעוון קשרים עם ממשלת רוסיה. (דמיינו את ראש השב"כ או סגנו מחליטים על דעת עצמם לפתוח בחקירה נגד ראש ממשלה בעוון ריגול.) לעג הגורל, הוא הודח מתפקידו מספר חודשים לאחר מכן על אי אמירת אמת לחוקרי ה FBI על חלקו בפרשיית הדלפה לתקשורת.

ממדי הסינדרום יתפחו עוד ויוארו באור הזרקורים עם פרסום מסמכים ומסקנות נוספים על המניעים וההצדקה לפתיחת החקירות נגד המועמד והנשיא טראמפ ואנשיו. השאלה אמנם   נבחנה על ידי המבקר הכללי של משרד המשפטים , מייקל הורוביץ, הוא חקר את עבודת  אנשי הFBI ומשרד המשפטים. קביעתו הייתה כי החלטת אנשי אגף הריגול הנגדי לפתוח בחקירה נגד אנשי טראמפ הייתה סבירה. 

על הקביעה הזו הגיעה תגובה מיידית וחריגה של  ג'והן דורהם, התובע העומד בראש צוות "חוקרים את החוקרים." הוא הודיע רשמית, כי בנוסף לאנשי ה- FBI, הוא תיחקר אנשים נוספים בארה"ב ובחו"ל, כולל את השגריר האוסטרלי בלונדון,  והגיע למסקנות אחרות  באשר להצדקה לפתיחת החקירה.

בשבועיים הקרובים ייכתב פרק מרתק נוסף בסדרה ובו יעמוד הסינדרום למבחן בית משפט לערעורים פדרלי. שופט פדרלי הופך תובע , תובע של משרד המשפטים חובר להגנה וביחד מסנגרים על הנאשם.  

אולי יעניין אותך גם