ההתרעה שלא נתנו שירותי הביון

שירותי המודיעין הישראליים לא התריעו בסוף 2019 על סכנות הווירוס, שהחל את דרכו בסין בסוף השנה שעברה. מדוע? לכך יש תשובה קלה, ותשובה קשה. דעה

נשיא סין שי ג'יפינג. צילום ארכיון: AP

מגיפת הקורונה שהתפשטה בעולם החלה, לפי פרסומי גלויים בנובמבר 2019, במחוז ווהאן בסין. הסינים, לפי פרסומים בתקשורת, הסתירו את המצב מהעולם למשך מספר שבועות. באופן רשמי, התפשטות נגיף הקורונה נודעה לעולם לקראת סוף חודש ינואר האחרון. זאת, כאשר החלו זליגות למדינות נוספות באסיה. השאלה שעולה היא מדוע ממשלת ישראל לא ידעה בנובמבר על המצב בסין? איפה היו שירותי המודיעין של ישראל, בעיקר המוסד?

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

לשאלה זו יש תשובה קלה וקשה. התשובה הקלה היא שסין ומגיפות לא היו בראש סדר העדיפויות של המוסד. נתניהו בעשור האחרון עסק בעיקר באיראן. כל תשומת הלב של סביבתו ושלו הייתה מופנית לשם, ואז הגיע "ברבור שחור" וטרף את הקלפים. מדינת ישראל נכנסה לתהום פוליטית בלי כנסת מתפקדת, הציבור נעול בבתים, והבורסה והייצוא צונחים. בספק אם למלחמה מול איראן שאליה התכוננו המוסד ונתניהו היו תוצאות יותר הרסניות על המשק הישראלי.

התשובה הקשה לשאלה היא שאף אחד לא חשב על זה. ככה פשוט. גם כאשר החלו דיווחים מסין אודות נגיף חדש שמתפשט מהר במחוז ווהאן בסין. התרעה מוקדמת לממשלת ישראל מצד המוסד היתה יכולה לעזור לבצע תהליכי הכנה שקטים בלי להכניס את הציבור לפאניקה. סגירה מסודרת של הטיסות לישראל, רכש מוקדם של אלפי מכונות הנשמה, רכש מזון, הכנה של תוכניות חירום למפעלים חיוניים, ועוד. במקום להתחיל להתארגן לזה בפברואר, היו לממשלת ישראל עוד חודשיים מקדמה. השלכות הקורונה אינן שונות מאלה של מלחמה - אולי גרועות יותר למשק הישראלי – והמוסד, יחד עם שאר שירותי המודיעין, פספס את ההתרעה המוקדמת.

למה לא חשבו על זה? מכיוון שסין ומגיפה ביולוגית אינם על סדר היום של המוסד. הממשלה שקובעת לו את תכנית האיסוף לא ראתה חשיבות בכלום חוץ מאיראן. אז בזמן שהעיניים היו נשואות לטהרן, קיבלנו מגיפה עם פוטנציאל להרוס את המשק הישראלי. רק אזכיר כי מגיפות הסארס, שפעת החזירים והאבולה קדמו לקורונה, ואפשר היה להסיק מה יקרה בעת מגיפה והאם כדאי להתכונן לאחת. בספק רב אם יש למוסד בכלל רשתות מודיעין בסין, ובווהאן בפרט.

האם המצב ישתנה לאחר שוך הקורונה? בספק רב. שירותי הביון של ישראל מוגבלים ביכולת הפעולה שלהם במספר רב של מדינות. איסוף מודיעין שטחי ניתן לעשות בהרבה מדינות, אך איסוף עמוק אפשר לעשות במספר מדינות מועט. אין כסף וכוח אדם מעבר לכך. לכן סביר להניח שכאשר תחזור שגרה למדינתנו, דפוסי ההתנהגות והמחשבה הקודמים יחזרו לשלוט בכיפה.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית