רוב שעות הטיסה בחיל אוויר מבוצעות על ידי מערך הכטמ"מ

על פי נתוני החיל, מערך המאוישים מרחוק מהווה גורם משמעותי בפאן המבצעי. 70% משעות הטיסה המבצעיות מבוצעות על ידי כלים בלתי מאוישים

 
רוב שעות הטיסה בחיל אוויר מבוצעות על ידי מערך הכטמ"מ

כטמ"מ של חיל האוויר. צילום (ארכיון): אתר חיל האוויר

הכטב"מים, או כפי שהם נקראים בחיל האוויר - כטמ"מים (כלי טיס מאוישים מרחוק), מופעלים באופן נרחב בפעילות מבצעית יום-יומית. עם השנים המשמעות החשיבות שלהם בחיל עולה. מנתונים שהתפרסמו באתר חיל האוויר עולה כי הכלים הבלתי מאוישים מהווים כ-70% משעות הטיסה המבצעיות בחיל האוויר.

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

מי שהתייחס לחשיבות העולה של כלים אלה בחיל האוויר, היה מפקד בסיס פלמחים, תא"ל יואב עמירם, מי שאחראי למעשה על המערך בחיל. במהלך כנס הרצאתו בכנס UVID 2019, אירוע הכלים הבלתי מאוישים, אמר הקצין הבכיר: "חלה התפתחות חשובה במעמדם של אנשי המערך במערכת הביטחון. אנשי המערך תופסים היום עמדות מפתח. במערכת הביטחון ובצה"ל מבינים היום את הפוטנציאל הטמון במערך ובאנשיו".

"הוא משפיע על חיל האוויר ועל צה"ל, ובעתיד נראה הבנה עמוקה אפילו יותר עד כמה הוא חשוב. על כן כה משמעותי להדגיש את מקומו של האדם במערך שלנו והמשמעות של אנשיו הממלאים תפקידי מפתח וישפיעו על הכיוונים שאליהם יש ללכת", סיכם מפקד בסיס פלמחים.

הכתבות הכי נקראות באתר:

על גורדי שחקים בניו יורק: התוכנית למלחמה אורבנית

לראשונה: צו מנהלי בינ"ל נגד פעיל טרור בחו"ל

גוף ביון ישראלי בוחן שיטה ליישום מעקב ברשת מוצפנת

מסווג ביותר: משרד הבריאות מקים מאגר מידע גנטי

דיווח: רוסיה, סין ואיראן יערכו "משחק מלחמה" ימי

מנתוני אתר חיל האוויר עולה כי מערך הכטמ"ם מורכב ממספר סוגי כלי טיס מרכזיים: ה"זיק" (הרמס 450), ה"כוכב" (הרמס 900), "שובל" (הרון) וה"איתן" (הרון TP). "לכל אחד מהם ייעוד ומשימה אותה עליהם לבצע. הכלים אינם זהים במראה, השוני בין כלי לכלי ניכר במידת מוטת הכנפיים, בגודל, במשקל ובמספר המטע"דים (מטענים ייעודיים) שהם מסוגלים לשאת. ההבדלים הפיזיים בין המטוסים השונים מצביעים על המשימות השונות שהם מבצעים וכן גם על כמות הדלק שהם יכולים לשאת, גורם שמשפיע על מרחק המשימה. כך למשל, כטמ"מים גדולים יותר יטוסו לרוב גבוה יותר", נכתב באתר החיל.

כאמור, על פי נתוני חיל האוויר, 70 אחוזים משעות הטיסה המבצעיות של החיל מבוצעות על ידי המערך. "ניקח לדוגמה משימה מורכבת בה אנו רוצים לשים עין על כמה מקומות בו-זמנית. או כאשר אנו מתצפתים על רכב שהאנשים שבתוכו, המטרות בעצם, יצאו ממנו והתפצלו. במשימות מסוג זה יש לעבוד בשילוביות. לכל מטוס יש את היתרון היחסי שלו וכשעושים היתוך של כלל היכולות שלנו יחד אנו מבצעים את המשימה באיכות גבוהה יותר ויש לנו אפשרות לגבות אחד את השני", אומר סרן א', סמ"ט בטייסת "ציפורי האש", בראיון לאתר חיל האוויר.  

"כשאנחנו מבצעים משימה אנחנו מקבלים 'ציוח', שפירושו 'ציון ידיעה חשובה'", מסביר לאתר חיל האוויר סרן א'. "בפועל אנחנו מקבלים נקודת ציון עליה אנו רוצים לאסוף מודיעין. אנו עוסקים בשיתופי פעולה בקשת רחבה מאוד מול כל הזרועות. כאשר כוחות קרקעיים נכנסים לשטח אויב, יש מעליהם כטמ"ם שמעביר להם דיווחים. כך אנו יכולים לסייע שיהיו פחות פצועים, למזער את הנזקים ובנוסף למקד את ההתקדמות הקרקעית של הכוחות בשטח", אומר סרן א'.

אולי יעניין אותך גם