להסתכל לחמאס בעיניים

לוחמי גדוד "נשר" יושבים כנראה על אחד הגבולות החמים ביותר בישראל – גזרת עזה. בין התמודדות עם איסוף מודיעין על התפרעויות על הגדר, עפיפוני טרור ומנהרות התקפיות – הלוחמים עושים יום וליל כדי להביא מודיעין מדויק ומקצועי. סיור מיוחד בגזרה חמה. הכתבה המלאה מתפרסמת בגיליון החדש של ישראל דיפנס

 

מתוך הסיור (צילום: מאיר אזולאי)

גבול רצועת עזה נחשב לאחד הגבולות הפעילים עמו צה"ל מתמודד בחודשים האחרונים ביתר שאת. הפגנות אלימות בקרבת הגדר, ירי צלפים, השלכת מטענים, בלונים ועפיפוני תבערה ונפץ, רחפנים ומנהרות. כל אלו הם חלק מרשימה ארוכה של איומים עמם מתמודדים חיילי צה"ל בגבול זה. אחת הדרכים להתמודד עם מגוון כה רחב של איומים הוא איסוף מודיעין מדויק, לטווח רחוק, אמין ובזמן אמת. על המשימה הזו אחראי גדוד האיסוף "נשר" שפועל מהמטה הממוקם בבסיס אורים. 

"בינתיים, אין תחליף לאיסוף אנושי"

בדומה לגדודי איסוף נוספים בצה"ל, גם גדוד "נשר" מורכב מפעילות סטטית של תצפיתניות בקרבת הגבול ופלוגות ניידות עם אמצעים מיוחדים. הגדוד פועל תחת מערך הגנת הגבולות והוא מהווה את הגורם האחראי על בניית הכוח והכשרתו, כאשר החטיבות המרחביות מפעילות אותו בפועל. תחת מבנה זה הגדוד מספק שירותי מודיעין לחטיבה הדרומית והצפונית בגבול עזה שאחראיות על פעילות הביטחון השוטף מגבול מצרים-ישראל ועד אשקלון. ראוי לציין כי גדוד האיסוף אינו אחראי על האיסוף בין עזה למצרים, בחלק שנקרא 'ציר פילדלפי' שהועבר בתכנית ההתנתקות לאחריות מצרים.  

"חלק נכבד מהפעילות מבוסס על טכנולוגיות. עם זאת, אין תחליף בינתיים לרגליים על הקרקע. ישנן נישות בגבול עזה שרק אנשי איסוף בשטח יכולים לכסות בצורה טובה", מסביר רס"ן אופיר אברהם, מפקד אחת הפלוגות הניידות. "הלוחמים מגיעים לרמת הכשרה רובאי 5 כאשר חלק עיקרי מהפעילות שלנו כוללת השכבת מארבי איסוף לפי דרישת החטיבות והמצב בשטח. לפעמים המארבים נמצאים בשטח שעות רבות עד מספר ימים, בצורה מוסווית. בקיץ זו לא פעילות פשוטה". 

בגבול שבו האויב נמצא 'על הגבול' במרחק של עשרות מטרים ולפעמים פחות מכך, אחת המשימות של גדוד האיסוף הוא לסגור מעגל על איום מיידי. לצורך כך, הגדוד עובד צמוד עם מפעילי מל"טי ה'זיק' של חיל האוויר שיודעים לעקוב אחרי מטרות בפרקי זמן של דקות. 

"לפעמים סגירת המעגל אינה מיידית. במקרים כאלו החטיבה רוכשת מאתנו את המטרה ועוקבת אחריה לפי צרכים מבצעיים משתנים". 

***

הכתבה המלאה מתפרסמת בגיליון החדש של ישראל דיפנס - בימים הקרובים בבתי המנויים וברשתות הנבחרות

 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית