אל מלא רחמים, לוחמי הפלמ"ח ואונסק"ו

"קשה לי מאד להבין את החלטת הממשלה, יש בה הרבה אטימות וחוסר התחשבות בנימי נפשם של רבים שהיו חלק מהיישוב בעת מלחמת העצמאות. נכון שכיום הם מהווים מיעוט קטן ואינם גורם משפיע משמעותי בבחירות, אך אותה ממשלה שמתקוממת ובצדק על החלטת אונסק"ו על ניתוק העם היהודי ממקומותינו הקדושים, הר הבית וירושלים, עושה בעצמה עוול לוותיקי הפלמ"ח, כשהיא מנסה להנציח היסטוריה מסולפת"

אל מלא רחמים, לוחמי הפלמ"ח ואונסק"ו

צילום ארכיון: מתוך אתר וויקיפדיה

בחודש אוקטובר החולף, נוכחנו מספר פעמים בבתי הקברות ושמענו את תפילת "אל מלא רחמים" לזכרם של חברים, בנים, הורים, שנפלו במלחמת יום הכיפורים. הלב נחמץ. כל כך הרבה שילמנו להשגת הביטחון והעצמאות של מדינתנו ולחלוחית ממלאה את עינינו שוב ושוב בעת תפילת "אל מלא רחמים".
 
תוך כדי עמידתי בבית הקברות עלתה בי המחשבה על החלטת ממשלת ישראל באשר להנצחת שמו של אלוף זאבי ז"ל בשער הגיא, היא באב-אל-ואד. מלחמת השיירות לפריצת הדרך לירושלים הנצורה, לחדור בכל מחיר דרך אזורים בשליטת האויב עם מזון ותחמושת, ולאפשר לנצורי ירושלים להחזיק מעמד, גבתה אבידות רבות, רובם צעירי פלמ"ח. יחידות הפלמ"ח ליוו את השיירות תחת אש תופת, נסעו לעיתים בג'יפים או טנדרים חשופים, או במשאיות שמיגונן אולתר עם כושר עבירות מוגבל. היו שם צביקה א', צביקה ב', היו שם צ'יבי, מוטי ומושיק, אבל רחבעם לא היה שם. נכון, הוא היה בחזית אחרת, ואפשר להנציח את זכרו שם או במקומות אחרים, אך למה לגזול את המקדש המועט שנותר להרבה משפחות.
 
קשה לי מאד להבין את החלטת הממשלה, יש בה הרבה אטימות וחוסר התחשבות בנימי נפשם של רבים שהיו חלק מהיישוב בעת מלחמת העצמאות. נכון שכיום הם מהווים מיעוט קטן ואינם גורם משפיע משמעותי בבחירות, אך אותה ממשלה שמתקוממת ובצדק על החלטת אונסק"ו על ניתוק העם היהודי ממקומותינו הקדושים, הר הבית וירושלים, עושה בעצמה עוול לוותיקי הפלמ"ח, כשהיא מנסה להנציח היסטוריה מסולפת. 
 
החלטת הממשלה מכעיסה את וותיקי הפלמ"ח. הלב נחמץ לראות את אלה שעברו את גיל ה-90 אוזרים את שארית כוחם ומגייסים את מניותיהם בהקמת המדינה לדרוש צדק. הם חשים שהמדינה גוזלת מהם את כבודם, את מורשתם, את ההיסטוריה שלהם ושל המדינה. הנושא לא בוער בסדר היום התקשורתי, הם לא יצליחו להביא להפגנה של רבבות בכיכר רבין, חלקם אינם יודעים לתפעל את הרשתות החברתיות לפיכך קברניטי המדינה, לא "שמים עליהם" ומתייחסים לזעקתם. ממשלת ישראל איננה משיבה אפילו לפניותיהם או מסבירה את החלטתה, הם שקופים בעיניה, כך היא מיישמת את הפסוק "והדרת פני זקן", ועוד כאלה שבין השאר, בזכות לחימתם האמיצה, אנחנו כאן.
אני חש בושה עמוקה על תפקודה של הממשלה בנושא זה. על כך נאמר: "עם שאיננו יודע לכבד את עברו, גם ההווה שלו דל ועתידו לוט בערפל". ולנו לא נותר אלא להתפלל "אל מלא רחמים", אולי שם יאזינו לנו, כי אנשי הפלמ"ח לא יפנו לאונסק"ו.

וכעת לסוגיה אחרת: לאחרונה אנחנו עדים למאמץ אינטנסיבי ביוזמת הרשות הפלשתינית להשיג דה-לגיטימציה של ישראל כמדינה יהודית בפורומים בינלאומיים שונים. חלק מההצהרות המתקבלות הן אבסורדיות. למרבית ההצהרות אין משמעות מעשית, כלומר, הן הצהרתיות בלבד מבלי שיש להן "שיניים". ובכל זאת, הצטברות של הצהרות שליליות יוצרת מסה שלילית המלווה אותנו ומחייבת אותנו להתגונן ולהסביר.הצהרת בלפור, להבדיל אלפי הבדלות, הייתה הצהרה דקלרטיבית, לכאורה ללא שיניים. שר חוץ בריטי מצהיר ש"ממשלת בריטניה רואה בעין יפה הקמת בית לעם היהודי ...". הצהרה שניתנה על ידי מדינה שאכן היתה באותה תקופה מעצמה עולמית, אך לא על ידי גוף בינלאומי מוסמך. ובכל זאת רבים רואים בהצהרה זו תחילתה של הקמת מדינת ישראל, והפלשתינים מביעים רצון לתבוע לדין את בריטניה על כך.

קשה להעריך איזו הצהרה דקלרטיבית תהפוך במשך השנים לבעלת שיניים. להערכתי, ההצהרות של הארגונים הבינלאומיים כנגד מדינת ישראל הן בעלות משמעות גדולה מזו שאנחנו נותנים להן כיום.

 

אולי יעניין אותך גם

טל חן, שותף במחלקת בנקאות השקעות ומימון תאגידי בDeloitte- ישראל (טל היה בין מובילי הדוח) | קרדיט צילום: אלמוג סוגבקר

Deloitte ישראל: קיטון בהוצאות על מוצרי סייבר יגדיל מיזוגים בענף

גיוסי השקעות בשוויי Down-Round, עשויים לשמש כקטליזטור לרכישות חברות סייבר על ידי חברות בינ"ל