דעה: ישראל ניסתה "לגנוב סוסים" מביידן בסעודיה

הפגישה שלכאורה התרחשה בין נציגים ישראלים לסעודים בשעת חילופי שלטון בארה"ב, היא אצבע בעין לביידן. הפגישה התפוצצה ולא יצאה ממנה כלום. נראה כי הצדדים חוששים לאבד אשראי אצל הממשל החדש של ביידן 

State Department photo by Ron Przysucha/Public Domain

בארה"ב הבחירות עדיין לא הסתיימו, כאשר הנשיא דונלד טראמפ רק היום (ג) אישר לGSA להתחיל הליך העברה לג'ו ביידן, ובישראל כבר מנסים "לגנוב סוסים" מהנשיא הנבחר. איפה? בסעודיה. טראמפ לא רוצה שהסכם הנורמליזציה עם סעודיה ירשם על שם ביידן, אז הוא שולח את ישראל להאיץ את התהליך בתקווה שיסתיים עד ינואר - מועד השבעתו של ביידן. 

אבל, למציאות המזרח תיכונית יש לוגיקה משלה. סעודיה לא תסכים להסכם עם ישראל בלי מדינה פלסטינית, או לפחות התחייבות בכתב מהבית הלבן שתחייב את ישראל. ירושלים, כפי שעושה במשך עשורים, יודעת יפה למשוך את ההפרדה בין עזה ליו"ש, מתוך הבנה שחיבור כזה הוא אסון ביטחוני. בריאד מבינים זאת, ורוצים סנדק אמריקני. הבעיה שטראמפ כבר היסטוריה במונחים גיאופוליטים, והוא לא יכול להתחייב על כלום. 

אם, תיאורטית, הוא יצליח לחוקק חוק שיתנה את הנורמליזציה עם סעודיה במדינה פלסטינית, עד ינואר הקרוב, אז יהיה משהו. אבל זה בגדר כמעט בלתי אפשרי. הסכם כזה צריך לעבור את שני הבתים (קונגרס \ סנאט), וזה לא צפוי לקרות. הדמוקרטים לא יתנו לטראמפ לקחת את הקרדיט על הסכם כזה. לביידן יש לפחות ארבע שנים, והוא מקבל מזה"ת עם נורמליזציה בין האמירויות ובחריין לישראל. כר דשא פורה להסכמים נוספים שירשמו על שמו.

בישראל גם צפויות בחירות. ככל הנראה במרץ. וגם בנימין נתניהו רוצה את ההסכם עם סעודיה בשביל מסע הבחירות שלו. אין כמו הסכם שלום לכסות על מחדלי ניהול המגיפה. לבוחרים יש זיכרון קצר, נתניהו יודע זאת, והסכם עם ריאד ימסך על כל מה שקרה בארץ בשנה האחרונה , כולל על המשפט הצפוי בתיקים שלו. לצורך כך, גייס נתניהו את המינוי שלו - יוסי כהן, ראש המוסד. כך לפי פרסומים בישראל. השמועות אומרות שכהן רוצה קריירה פוליטית אחרי המוסד. הסכם שלום עם סעודיה יכול להיות חפת יפה על החליפה החדשה. 

כהן ונתניהו טסו, כך על פי דיווחים בתקשורת הישראלית, לסעודיה, באישון לילה ובחשאי. אלו נפגשו עם פומפאו שהגיע לסבב ביקורים באזור, יחד עם יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן. סלמאן, שמכיר את המשחק, לא הסכים לגנוב סוסים מהנשיא הנבחר. סעודיה עוד תצטרך את ארה"ב לצידה מול איראן בשנים הבאות. רק אתמול שוב החותים תקפו מתקן נפט בסעודיה, למרות ההגנ"א האמריקנית. זה איתות נוסף שסעודיה, ללא ארה"ב, היא ברווז במטווח של האיראנים. 

מי הדליף את הפגישה החשאית? ובכן, זו אניגמה. ייתכן וסלמאן התעצבן שמנסים לגנוב איתו סוסים מביידן. בסופו של יום, מי שאמור לאשר לסעודיה נשק מודרני, כולל מטוסי F-35, זה ביידן, לא טראמפ. גם סלמאן מבין שטראמפ הוא היסטוריה במונחים ריאלים. הדלפת הפגישה בשעה שבה יש החלפת שלטון בארה"ב יכולה לתת לסלמאן אשראי פוליטי בבית הלבן. והוא, כאמור, יצטרך אותו. 

אולי ההדלפה הגיעה מישראל? אם כהן ונתניהו הבינו שסלמאן לא יספק את הסחורה, הם חישבו מסלול מחדש, ורצו , גם הם, לקבל אשראי אצל ביידן. הפרסום הראשון הרי יצא בתקשורת הישראלית. 

ישנה עוד שאלה. למה שבכלל ישראל תנסה לגנוב סוסים מנשיא אמריקני נבחר. האם ביידן לא ירצה לקדם תהליך נורמליזציה בין ישראל לסעודיה? אחת התזות היא שישראל תקבל תנאים טובים יותר מול הפלסטינים עם טראמפ מאשר ביידן. כאמור, אין לירושלים שום אינטרס לגבש הסכם קבע עם הפלסטינים. הפרד ומשול בין עזה ליו"ש זה הרע במיעוטו. אולי טראמפ הציע לסעודיה תנאים יותר נוחים לישראל. 

תזה אחרת יכולה לטעון שטראמפ לחץ על ישראל. ימים ספורים לפני הפגישה בסעודיה פומפאו ערך ביקור מתוקשר בישראל. ייתכן וזה היה תשלום מקדים לנתניהו על מחויבות לפגישה עתידית בסעודיה. כאמור, טראמפ רוצה לאסוף כמה שיותר הצלחות טרם סיום הקדנציה שלו בינואר, וישראל בהיבט זה היא כלי שרת. 

"שר החוץ הסעודי פייסל בן פרחאן הכחיש ביום שני כי הפגישה התקיימה - אות כי הסעודים עשויים להיות לא מרוצים מהדליפה או לפחות מנסים להתרחק בפומבי מהפגישה. לעומת זאת, נתניהו לא הכחיש את הסיפור", כותב העיתונאי ברק רביד באתר axios. הסעודים מכחישים שישראל נכחה בפגישה. כאמור, אף אחד בריאד לא רוצה לגנוב סוסים לביידן. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית