מהנדס מחברת ריית'און הואשם בעזרה לסינים

וויי סאן (בן 49), עבד למעלה מעשר שנים בפיתוח טילים באחת מחטיבות חברת ריית'און שבעיר טוסון, שבאריזונה

Official White House Photo by Shealah Craighead

מהנדס אלקטרוניקה אמריקאי ממוצא סיני, שעבד עבור חברת מערכות הנשק ריית'און, נשפט במהלך השבוע האחרון ועונשו נקצב ל- 38 חודשי מאסר, לאחר שהואשם בעקבות הודאתו באשמת הפרה של החוק לפיקוח על ייצוא אמריקאי, כך הודיע ​​משרד המשפטים. המהנדס האמריקאי ממוצא סיני, וויי סאן (בן 49), עבד למעלה מעשר שנים בפיתוח טילים באחת מחטיבות חברת ריית'און שבעיר טוסון, שבאריזונה.

סאן, לו הייתה גישה למידע רגיש אודות טכנולוגיות של מערכות נשק וטילים, העביר מידע מסווג בתחומים אלו שהיה ברשותו, בדגש מידע טכנולוגי על הנחייה וביות של טילי אוויר-אוויר, אל מפעיליו הסיניים. סאן העביר מידע מסווג לסינים משך מספר חודשים, עד שנתפס. ככל הנראה, פעל סאן ברשלנות, ללא הבנה כי המידע המצוי במחשבו האישי תחת פיקוח רצוף, המתריע על העתקת חומר. ההתרעה על העתקת החומר, הדליקה ככל הנראה, נורת אזהרה בחברה, אשר פעלה מול משרד ההגנה לבדיקת האירוע.

סאן נעצר זמן קצר לאחר שהעתיק את החומר ממחשבו האישי למדיה ניידת, כשהוא בשדה התעופה של טוסון, בדרך לפגישה בסין, ככל הנראה עם מפעיליו. סאן סיפר לחוקריו כי הוא היה בדרכו לסין על מנת להרשם ללימודים באוניברסיטה מקומית. סאן גוייס על ידי המודיעין הסיני, ככל הנראה כמו רבים אחרים, באמצעות פנייה לפרופילים האישיים של מהנדסים, חוקרים ומדענים ברשת הלינקדאין.

בעשור השנים האחרונות נתפסו למעלה מ- 600 סוכנים בארצות הברית ובאירופה, תושבי המדינות, רובם ממוצא סיני, אשר פעלו לאיסוף מודיעין עבור סין. ממשלו של טראמפ בארבע השנים האחרונות ניהל ציד מכשפות של ממש כנגד פעולות הריגול הסיניות, שבעיקרן פועלות להשגת מידע טכנולוגי, מדעי ומדיני. בעקבות ארצות הברית, החלו גם קנדה, אוסטרליה, בריטניה וגרמניה בביצוע מבצעים רחבים לסיכול הריגול הסיני במדינות.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית