כנגד כל הסיכויים 

"כנגד כל הסיכויים" הוא סיפור חייו של האלוף מוסה פלד. דוד (דודו) הלוי, מודן ומערכות, 2019, 326 עמודים

כנגד כל הסיכויים 

באדיבות מודן ומערכות

"כנגד כל הסיכויים" הוא סיפור חייו של האלוף מוסה פלד. בתחילת הדברים ראוי לציין שהספר כתוב מצוין וטוב עשה המחבר שנתן מקום לדמותו בעיקר כי מוסה פלד היה אדם שעשה הרבה אבל דיבר הרבה פחות, השנים חולפות, הדור שהכיר את פלד התבגר (שלא לומר הזקין) וקם דור חדש שהוא היום, רוב הדור הבוגר במדינה, דור שאינו מכיר את פלד וראוי שייחשף לדמותו ולעשייתו המשמעותית לטובת בטחון המדינה.

הספר סוקר את תודות חייו של פלד ומשפחתו שהתיישבה בנהלל בצעירותו וכן את פועלו במלחמת השחרור ממנה עולה כי היה מפקד נועז ומתכנן לפרטים. תכונה זו של תכנון מפורט תלווה אותו בכל חייו הבוגרים ותאפשר לו לנהל מערכות כבדות עם מיעוט נפגעים.  

מוסה פלד התחיל את דרכו כחייל חי"ר בחטיבת גולני ואף פיקד על פלוגת הסיור הראשונה של החטיבה במבצעים נועזים. במלחמת ששת הימים שימש כסגן מפקד אוגדה 36 בפיקוד האלוף אלעד פלד. לאחר המלחמה הקים את חטיבת השריון 670. במהלך מלחמת יום הכיפורים שימש כמפקד אוגדה 146 שהייתה מבוססת על טנקים מיושנים וכל זה לא מנע ממנו לבצע את אחד המהלכים האסטרטגיים בחזית הצפון במלחמה. 

פלד עמד בראש התקפת הנגד מול הצבא הסורי בגזרה הדרומית של רמת הגולן ועל אף הנחיתות המספרית והאיכותית בטנקים של האוגדה מול הטנקים הסוריים והנחיתות הטופוגרפית הצליח להכניע את הצבא הסורי בגזרתו ולדחוק אותו מעבר לקוו הירוק, כל זה בשקט, במתן פקודות ברורות ורגועות תוך גילוי מנהיגות קרבית מהטובות שהתגלו במלחמה. 

מוסה פלד לא הקיף עצמו בסוללת אנשי יחסי ציבור ושמעו יצא רק למי ששירתו תחתיו. עד כדי כך היה הפער בין עשייתו לבין הערכתו בפיקוד העליון שהוא נשאר האחרון ממפקדי האוגדות בצבא ששירתו במלחמת יום הכיפורים בדרגתו (תא"ל) עד שזכה להערכה על פעולתו במלחמה וקודם לדרגת אלוף.

לפני המלחמה בהיותו מפקד פו"ם בוצע תרגיל מטכ"לי גדול שכונה "מהלומה". פלד תיפקד בתרגיל כמפקד צבאות ערב ובמשחק המלחמה חזה אחד לאחת את התקפות הצבא המצרי והסורי כנגד ישראל הן בתיאום שבין שני הצבאות, הן בשעות ההתקפה והן במהלכיה בימים הראשונים.

כמפקד צבאות ערב הוא כל כך הצליח עד שבר-לב שהיה הרמטכ"ל נאלץ לעצור את התרגיל ולשנות את תוכניתו של פלד בגלל שהייתה עלולה להנחיל תבוסה לצה"ל. פלד יצר קשרים לאחר המלחמה עם מפקדי צבא בכירים אמריקניים שבאו לארץ ללמוד מלקחי המלחמה. 

הכרת הצבא האמריקני בפלד כמנהגי שריון משכמו ומעלה זיכתה אותו בהכרה של אחד מחמשת מצביאי השריון הטובים בהיסטוריה במוזיאון השריון בפורט נוקס בארה"ב. התקפת הנגד שלו במלחמת יום הכיפורים נלמדה בבתי ספר לשריון ויש הטוענים שהיא שינתה את פני המלחמה בחזית הצפון.

לאחר המלחמה הוא נקרא לעמוד בראש גייסות השריון ולשקם את כוחות השריון שנפגעו קשה במהלכה. פלד ביצע שורה של מהלכים שעודדו מפקדים חדשים להצטרף לשריון, הוא גייס תוך שכנוע אישי עמוק עשרות רבות של מפקדי שריון מהמילואים לשרות קבע עד למילוי המחסור במפקדים שנהרגו ונפצעו במלחמה.

פלד כפי שמופיע בספר היה איש מקצוע ואימן את חיילי השריון ומפקדיו לתפיסת עולם שונה מהעבר. דייקנות בתותחנות טנקים, מהלכי איגוף בעת קרבות לכאורה אבודים ועוד ועוד. לאחר פרישתו מהצבא כיהן כמנכ"ל רפאל שגם אותה שיקום והצעיד להיות חברה רווחית ועדיין לשמר את שליחותה כחברה המספקת טכנולוגיה לצה"ל ומסייעת לו בבינוי עוצמתו.

הספר כאמור כתוב היטב וקריאתו קולחת. הלוי מחבר הספר עשה עבודה טובה ובעיקר מכיר לנו את פלד ואת אישיותו במיוחד לדור גדול של אנשים שלא הכירו אותו.

אולי יעניין אותך גם

טל חן, שותף במחלקת בנקאות השקעות ומימון תאגידי בDeloitte- ישראל (טל היה בין מובילי הדוח) | קרדיט צילום: אלמוג סוגבקר

Deloitte ישראל: קיטון בהוצאות על מוצרי סייבר יגדיל מיזוגים בענף

גיוסי השקעות בשוויי Down-Round, עשויים לשמש כקטליזטור לרכישות חברות סייבר על ידי חברות בינ"ל