תרגיל אווירי ישראלי-אמריקני במטוסי חמקן F-35 

בין מתארי התרגיל קרבות אוויר, איכון ותקיפת מטרות קרקע, כולל סוללות טק"א, הגנה אווירית

תרגיל אווירי ישראלי-אמריקני במטוסי חמקן F-35 

דובר צה"ל

כך זה היה כאשר מבסיס נבטים שבדרום המריאו שני מטוסי F-35 'אדיר' מטייסת 116 ומטוס בקרה אווירית, ואילו מאי- שם הגיעו שני מטוסי F-35 וזוג מטוסי תדלוק  של חיל האוויר האמריקני. הפגישה האווירית בין חמישה כלי הטיס היתה בשמי ישראל, שם נערך התרגיל. 

רס"ן ט', רמ"ד תרגילי חו"ל במטה חיל האוויר, מספר לישראל דיפנס כי היה זה התרגיל השלישי מסוג זה בחצי השנה שחלפה והחמישי בשנה האחרונה, כולם במטוסי F-35 של הקואליציה. הפעם התאמנו טייסים אמריקניים. בתרגילי עבר היו אלו טייסים מאיטליה ומיוון.

"מאז באו מטוסי F-35 לעולם נוצרה מסורת של תרגילים בינלאומיים של מטוסי דור 5. לתרגיל היו כמה מתארים: קרבות אוויר, איכון ותקיפת מטרות קרקע, כולל סוללות טק"א, הגנה אווירית, התמודדות עם מגוון איומים אוויריים. מכיוון שבתרגיל השתתפו הפעם רק ארבעה מטוסי  קרב, היה עומס רב על ציוותי האוויר עליהם הוטלו הרבה משימות בזמן קצר, כאשר כל התרגיל נמשך שעה אחת. באימון הפעם לא היה ירי של תחמושת חיה".

ומכיוון שתרגיל היה קצר ועמוס, נודעה חשיבות רבה לתכנון מוקדם, שהיה קפדני ומדוקדק ביותר. היו תיאומים בשיחות טלפון ובווידיאו לגבי מיקום התרגיל ומיקומו של כל כלי טיס, תכנית מפורטת של שלבי האימון, מועדי ביצוע, נתיבי גישה ויציאה. האמריקנים הגיעו לזירת התרגיל בטיסה שנמשכה כמה שעות, ואילו טייסי 'אדיר' מנבטים טסו כשעתיים אל אזור התרגיל. כל ארבעה המטוסים ביצעו תדלוקים באוויר ממטוסי תדלוק אמריקניים.

רס"ן ט. מדגיש כי תדלוק אווירי בין שני מטוסים 'זרים' הוא עניין מסובך בגלל שיטות עבודה שונות בשני חילות האוויר והצורך לקיים תקשורת באנגלית, "אבל זה תורגל ובוצע בהצלחה בכל התרגילים". 

למטוסי אדיר יש יכולות מיוחדות וייחודיות שמעבר לניהול קרב אוויר ותקיפת מטרות קרקע. שאלנו אם היכולות האלקטרוניות ואיסוף המודיעין של החמקנים נוצלו בתרגיל, ורמ"ד תרגילי חו"ל השיב בקצרה וללא פירוט: "כל מטוס שאיננו 'אדיר' לא יכול היה לבצע את מלוא התרגיל, שהוקדש כולו רק למטוסי קרב דור 5. נוצלו היכולות של המטוס".

מה החשיבות המבצעית של תרגילים בינלאומיים מסוג זה?

רס"ן ט: "ראשית חשוב שהתרגיל בוצע בזירה שלנו, ומכך ניתן ללמוד הרבה. דבר נוסף: למדינות רבות יש מטוסי קרב דור 4 מדגמים זהים, אולם אין דומה F-16 יווני ל-F-16 ישראלי, או  F-15 אמריקני ל-F-15 ישראלי. כל חיל אוויר דואג למערכות משלו במטוסיו. במטוסי F-35 דור 5 המצב שונה: יש דמיון רב בין מטוסי 'אדיר' שלנו לאלו של אחרים, ולכן ניתן להפעילם יחד בתרגיל ובאימון. 

"לתרגילים אלו יש חשיבות רבה: לומדים שיטות הפעלה שונות, למדנו הרבה מהאמריקנים ומאחרים, והם למדו מהניסיון המבצעי שלנו. לכן נקבע כי ייערכו חמישה אימונים בינלאומיים מסוג זה כל שנה. מפעילות נוספות של מטוסי חמקן מעוניינות להגיע לישראל לאימונים עם חיל האוויר. באשר לטייסים הישראליים, האימונים הבינלאומיים משפרים ומחכימים, למרות העומס הנובע מהצורך לקיים תשורת בשפה זרה, אבל הצוותים צוברים ניסיון גם בזה". 

אולי יעניין אותך גם