״מקווים לחיסון באמצע 2021, רפואה מונעת תישאר חשובה״

כך אמר מנהל המכון הביולוגי בנס ציונה, שמואל שפירא, בפאנל מיוחד שנערך במסגרת פסטיבל החדשנות DLD Live Tel Aviv, של סייברטק וישראל דיפנס, בנוגע לדרכים שונות להתמודדות עם נגיף הקורונה

״מקווים לחיסון באמצע 2021, רפואה מונעת תישאר חשובה״

פרופ׳ שמואל שפירא, צילום מסך מתוך הכנס

פסטיבל החדשנות DLD Live Tel Aviv נכנס ליומו האחרון היום (ה׳), עם סדרת פאנלים בנוגע להתמודדות עם נגיף הטכנולוגיה באמצעות מדע, טכנולוגיה, ולא פחות חשוב מכך – הנפש האנושית.

הדוברים בפאנל הראשון, ״המרוץ להתמודדות עם נגיף הקורונה״ היו פרופ׳ שמואל שפירא, מנהל המכון הביולוגי בנס ציונה; חוקרת הקטבים וההרים אליסון לוין, שימשה כקפטן המשלחת הראשונה של נשים לאוורסט ועוסקת בחינוך למנהיגות; וד״ר מחמוד קייל, סגן נשיא NADSoft, חברת פיתוח תוכנה המתמקדת בטכנולוגיית בריאות ובבינה מלאכותית; הנחה את הפאנל עמית שפריר, מנכ״ל חברת ההון-סיכון Pnina International.

״בעוד מספר ימים נתחיל בניסויים בבני אדם, ואנחנו סבורים שהחיסון שלנו הוא טוב מאוד״, אמר פרופ׳ שפירא. הוא סיפר כי במכון הביולוגי לא הופתעו מהתפרצות ה-COVID-19, מאחר והיו מוכנים למגפה ממשפחת הקורונה עוד משנת 2014 וכבר ביססו פלטפורמה לחיסון. מדובר בפלטפורמה ויראלית עליה הונדסו קוצים המדמים את אלו של וירוס הקורונה. הגוף האנושי חושב שמדובר בדבר האמיתי ומפתח נוגדנים.

עם זאת, פרופ׳ שפירא ציין כי החיסון לא בהכרח יביא לסוף המגפה. ״אני מקווה שלקראת אמצע 2021 יהיה חיסון בטוח, אך גם כשיהיה כזה, השאלה כמה זמן יישארו בגוף הנוגדנים. ייתכן שנצטרך להתחסן פעם בשנה, מה שאומר שהקורונה תישאר איתנו עוד פרק זמן״. הוא אמר כי הרפואה המונעת: הקפדה על ריחוק, שטיפת ידיים, היגיינה, מסכות וכו׳ ימשיכו להיות חשובים מאוד. ״הגל השני בישראל היה גרוע בהרבה מהראשון בגלל שהכללים הפשוטים האלה נשכחו – הם קריטיים לא פחות מהחיסון״.

אליסון לוין התייחסה לאתגרים המנטליים בהתמודדות עם משבר הקורונה. ״אני חושבת שהאתגר הגדול ביותר הוא הבלתי ידוע. לא יודעים איך תיראה השנה הבאה, או אפילו איך ייראה יום המחר״, אמרה, והשוותה את הסיטואציה לטיפוס הרים בסביבה בלתי צפויה ומשתנה תדיר. ״צריך להכיר בכך שאנחנו לא יודעים מה צפוי ולרתום את הפחד הטבעי לאנרגיה שיכולה להניע קדימה במקום לשתק במקום״, אמרה. ״פחד הוא דבר נורמלי שגם שומר על ערנותנו, הדבר המסוכן באמת הוא השאננות״.  

ד״ר קייל סיפר כי המגפה האיצה את תהליך הדיגיטליזציה שחברות רבות כבר התחילו או שהיו מעוניינות להתחיל, ועל האתגרים הטכנולוגיים הטמונים בשפע המידע ששוטף את הרשת. ״לימדנו אנשים איך לזהות את ההבדל בין מידע אמין לבלתי אמין, חשוב לדעת להתמודד עם מידע בלתי נכון״. לדבריו, תפקיד הטכנולוגיה הוא לשרת את המדע והרפואה, ולסייע בהבאת הפתרון לקהילה.

בהמשך התקיים פאנל  בנושא ״עתיד הערים בעידן הפוסט-קורונה״, בהנחיית שרון לנדס-פישר, מנכ״לית בפועל של Tel Aviv Global, חברת עירונית שמטרתה להנגיש את תל אביב לעולם, המתמקדת בפיתוח כלכלי, שיווק ותקשורת מותג, ותיירות. בפאנל השתתפו פטריק וולש, מעיריית שטוקהולם, תכנית Invest Stockholm - הארגון הרשמי לקידום השקעות בעיר; לינדזי גרין, קצינת אסטרטגיה ראשית וסגנית נשיא בכירה בתאגיד לפיתוח כלכלי של ניו יורק (NYCEDS); וסרג׳יו ויניצקי, נציג SmartCity ברצלונה בישראל.

כ-4000 בעלי חזון מובילים מעולמות הטכנולוגיה והחדשנות מרחבי העולם נפגשו במהלך השבוע כדי לשתף את רעיונותיהם ולספק הצצה לעתיד בפסטיבל החדשנות העולמי DLD Live Tel Aviv, שבשל מגפת הקורונה נערך מתל אביב באופן מקוון. היומיים האחרונים הוקדשו לוועידת החדשנות של האירוע, בה השתתפו עשרות דוברים מכל רחבי העולם, כולל מאיחוד האמירויות ומבחריין. הפסטיבל, בראשות היזם העולמי ד״ר יוסי ורדי, מאורגן על ידי סייברטק ו-Hubert Burda Media.