״ההייטק הפלסטיני אחראי ל-8% מהתל״ג״

כך נאמר היום (ב׳) באירוע ״הכר את קהילת ההייטק הפלסטינית״, שפתח את פסטיבל החדשנות הגלובלי המקוון DLD Tel Aviv Live. יזמים ואנשי טכנולוגיה פלסטינים, ישראלים וגלובליים סיפקו הצצה לקהילה דינמית וחדשנית

״ההייטק הפלסטיני אחראי ל-8% מהתל״ג״

ארוע ״הכר את קהילת ההייטק הפלסטינית״, מתוך פסטיבל DLD Tel Aviv Live. צילום מסך

פסטיבל החדשנות הגלובלי המקוון DLD Tel Aviv Live של סייברטק יצא לדרך היום (ב׳), עם אירוע ייחודי שסיפק למשתתפים הצצה לקהילה הדינמית והמתפתחת של ההייטק הפלסטיני. במסגרת האירוע, שהתקיים בשיתוף פעולה עם פורום BTI (שוברים את המבוי הסתום - Breaking the Impasse), שוחחו נציגי חברות ישראליות ובינלאומיות העובדות עם מפתחים פלסטינים על היתרונות הטמונים בעבודה עם קהילה חדשנית זו, ואנשי הייטק פלסטינים סיפקו מבט מבפנים על חלק מהחברה הפלסטינית שעדיין אינו מוכר דיו בקרב הציבור הרחב.   

״תעשיית ההייטק אחראית לשמונה אחוזים מהתל״ג הפלסטיני, והנתון הזה יכול עוד לגדול ולהתרחב״, אמרה בפתח המושב שטפי צ׳רני, מייסדת ומנהלת DLD, בטרם העבירה את רשות הדיבור לתרזה בלארדו אחראית קהילת המזה״ת וצפון אפריקה בפורום הכלכלי העולמי. בלארדו ביקשה להתייחס לפוטנציאל של תקופת הקורונה בכל הנוגע לפיתוח טכנולוגיות הייטק ועבודה מרחוק, מצב השובר את הגבולות שעולם העסקים רגיל להם. היא ציינה שהקהילה הטכנולוגית הפלסטינית הינה צעירה, מתפתחת ודינמית, ולכן מושכת הרבה עניין מצד משקיעים.

האני עלמי, יזם טלקומוניקציה פלסטיני ומייסד Jest Hub, האב המיועד קהילת הסטארט-אפ המקומית בירושלים, סיפר שישנם כיום כאלפיים מפתחים פלסטיניים, מתוכם כ-850 העובדים באאוטסורסינג. הוא הדגיש את חשיבות התמיכה בנשים בתפקידים טכנולוגיים ואת פעילות ההאב בשיוויון מגדרי, באקדמיה ובהתמחויות.

אנשי הייטק פלסטינים נוספים שהשתתפו באירוע כללו את עמר אבושאמה מחברת ITG Software, המבוססת בסינסינטי שבאוהיו עם משרדים בסין, בירדן ובשכם; את מנכ״לית הסטארט-אפ מבוסס הבינה המלאכותית Daifco, זאדא חאד׳, שסיפרה על שיתוף פעולה עם פייבר להכשרת נשים לעבודה מקוונת שתספק למשפחות הכנסה נוספת במהלך תקופה מאתגרת זו, ועוד. כמו כן, בכירים מחברות שונות בעלות ממשק עם אנשי הייטק וטכנולוגיה פלסטינים – דוגמת סמנכ״ל ארגון האפליקציות של נוקיה, גיא שמש, וידין קאופמן, ממייסדי Sadara Ventures – חלקו מניסיונם וסיפקו עצות להתפתחות עתידית. מנכ״ל חברת AXSOS, פרנק מולר, סיפר על משרדי החברה ברמאללה, שכוללים כעת כ-50 עובדים, ועל האפשרויות העומדות בפניהם.

כל הדוברים כולם התייחסו לקהילת ההייטק הפלסטינית כאל קהילה יצירתית ואינטליגנטית, מלאה בכישרון שרק ממתין לפרוץ החוצה, ועם זאת – מוגבלת מעצם בידודה. ״ישראל לא הייתה הופכת לאומת הסטארט-אפ ללא הקשרים הנכונים בארה״ב, וגם על הפלסטינים לייצר קשרים מעין אלו״, אמר קאופמן, וסיפר על התכניות של ארגונו לסייע בתחום זה, למשל על ידי התמחויות של צעירים פלסטינים בחברות בינלאומיות.  

מחר (יום ג׳) יחול יומו השני של פסטיבל DLD Tel Aviv Live, שנערך באופן מקוון בשל מגפת הקורונה, ומפגיש בין כ-4000 בעלי חזון מובילים מעולמות הטכנולוגיה והחדשנות ברחבי העולם. בשעות הבוקר יתקיימו מושבים בנושא החדשנות בתעשייה האווירית; שיתופי פעולה ביפן ובאיחוד האמירויות; ופגישה עם נציגי רשות החדשנות. החל מחמש בערב יתקיים, לראשונה, טקס פרסי האקוסיסטם של אינוויז׳ן, בו ייבחר זוכה מבין עשרת המועמדים הסופיים, הכוללים את האזור הכלכלי המיוחד של לודז׳, את העיר ציריך, את מעבדות החדשנות של טולסה (אוקלהומה), ואת מרכז החדשנות של זאגרב, בין השאר.

למידע נוסף אודות DLD Live Tel Aviv:

 https://www.dldlivetlv.com

למידע נוסף אודות אינוויז׳ן: https://globalinnovision.com

אולי יעניין אותך גם