הותרה לפרסום פרשיית ריגול סיני בקנדה

לאחר שנים של חשאיות, פורסם בשבוע האחרון קיומו של משפט נגד אזרח קנדי ממוצא סיני, שעסק בתכנון כלי שיט עבור הצי ומואשם כעת בריגול, מידע רגיש ובגידה

הותרה לפרסום פרשיית ריגול סיני בקנדה

הפריגטה HMCS Calgary של חיל הים הקנדי. צילום: REUTERS/Issei Kato

בקנדה מתנהל בימים אלו משפטו של מהנדס ממוצא סיני, קינג קוונטין הואנג, הנאשם בהעברת מידע רגיש בנוגע לצי הקנדי לסינים.

הואנג, שעבד עבור קבלן חיצוני, עסק בתכנון כלי שיט לצי הקנדי עד מעצרו בנובמבר 2013. מאז הועמד לדין בגין ארבעה אישומים שונים של ריגול, מסירת מידע רגיש ובגידה. המשפט המתנהל כעת נגדו עוסק בשתי האשמות נוספות, בגין מסירת מידע רגיש לגורם מדינתי לא מאושר.  

המשפט של הואנג פורסם בשבוע האחרון לאחר שנשמר בחשאיות במהלך השנים האחרונות, כחלק ממאמצי קנדה למיגור מניסיונות הריגול של סין במדינה. מאז מעצרו של הואנג ובמהלך שנות המשפט, ניסה השירות החשאי הקנדי להסתיר את העובדה שציתת לשיחות הטלפון של המהנדס ולטלפונים של השגרירות הסינית בניגוד לחוק הקנדי תוך סיכון היחסים הדיפלומטיים, הרעועים גם כך, עם סין. זו אחת הסיבות שהמשפט נמשך שנים כה רבות ובדלתיים סגורות, רחוק מעין הציבור. בפרסום האחרון אודות המשפט נחשף פרט זה, אשר יצר מהומה תקשורתית בקנדה.

קנדה, בדומה לארצות הברית, בריטניה ואוסטרליה, החלה בשנה האחרונה להגביר את המאמצים למיגור הריגול הסיני במדינה, בין היתר על ידי הגבלת מספר החוקרים והסטודנטים הסיניים המגיעים למדינה במסגרת המיזם הסיני "אלף הטאלנטים", סגירת סניפי מכון קונפוציוס ומערכה כוללת לגילוי וסיכול פעולות ריגול סיניות לאיסוף מודיעין צבאי, טכנולוגי וכלכלי.

אולי יעניין אותך גם