סין ביצעה איסוף מודיעיני ימי מול חופי טאיוואן

על פי דיווחים בטאיפיי, ספינת ריגול נשלחה לעקוב אחרי תמרונים של חיל הים הטאיוואני ולאסוף מידע על ניסוי ירי טילים שערכה. טאיוואן מבקשת להגדיל את כוח האש שלה ע״י ביסוס ירי טילים מאוניות סוחר

תרגיל של הצי הטאיווני, 2019. צילום: REUTERS/Tyrone Siu

על פי דיווחים שיצאו מטאיוואן בימים האחרונים, אוניית הביון הסינית אשר שהתה מול חופי המדינה זה מספר שבועות הפליגה חזרה לסין. חיל הים הטאיוואני ניטר את האונייה הסינית בכל מהלך שהותה ועד עזיבתה את האזור.

האונייה הסינית שהתה מול החוף בטווח של 38 עד 75 מייל, מחוץ למים הטריטוריאליים, ואספה מודיעין באין מפריע – וללא יכולת ממשית של חיל הים הטאיוואני להתערב ולהפסיק את פעולתה. אחת ממשימותיה של אוניית הריגול הייתה, ככל הנראה, לעקוב אחר תמרוני חיל הים של טאיוואן ולאסוף מידע על ירי טילים שביצע.

ניסוי ירי טילים בים דורש הודעה מוקדמת של מספר ימים וסגירת השטח הימי בו מתבצע הירי. סביר יהיה להניח שהסינים, אשר עוקבים באדיקות אחר המתרחש באזור, נערכו מבעוד מועד לניסוי של טאיוואן ושלחו את אוניית הריגול לאסוף מודיעין על כך. בנוסף לאונייה, הפעילו הסינים מטוס ריגול באזור ניסוי הירי ובמהלכו. 

חיל הים הטאיוואני העריך שאוניות ריגול סיניות פועלות באופן קבוע מול חופי המדינה, וכי פעולתן תמשך.

על רקע הדברים, וכן התגברות תחושת האיום הסיני בטאיוואן כחלק המהלכים הצבאיים האגרסיביים של סין בים, הולכת ומתחזקת הקריאה במדינה לצייד את ספינות הסוחר במערך טילים נגד כלי שיט וטילים נגד מטרות ביבשה.

התפיסה הטאיוואנית הינה כי המדינה לא תוכל להתמודד מול עוצמתה הצבאית של סין, גם עם סיוע אמריקאי, ולכן היא נדרשת לפתח כוח אש משמעותי יותר מהקיים. השימוש באוניות הסוחר וירי טילים נגד מטרות בסין עשוי לשפר את כוח האש שלה. מחד, אוניות הסוחר יכולות לשאת על סיפונן כמות טילים גדולה מאד, ולשהות בים למשך פרקי זמן ארוכים. מאידך, סין תתקשה מאד בגילויין וזיהויין, שכן הטילים מסווים על סיפונן – מה שיאפשר לטאיוואן יכולת למכה שנייה וחשאית.

תפיסה זו אינה חדשה. כבר במלחמת איראן-עיראק בשנות השמונים, הציבה איראן על סיפון אוניות הסוחר שלה טילים בליסטיים מדגם סקאד, אשר שימשו לירי כנגד מטרות בעיראק. גם לרוסיה, פתרונות רבים לירי טילי שיוט וטילים בליסטיים מאוניות סוחר, שאף הוצגו על ידה בתערוכות אמל״ח.  

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית