בלגיה – גן עדן למרגלים

סין ורוסיה רואות בבריסל כמוקד מבצעים מרכזי, בעל השפעה על האיחוד האירופאי, דרכו ניתן לערער את הסדר הציבורי ואת יסודות האיחוד האירופאי

מאת Original uploader was Pixie at he.wikipedia - Originally from he.wikipedia; description page is/was here., CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=2140962

בריסל, בריתה של בלגיה, ובירתה של האיחוד האירופאי, מארחת באופן קבוע בשטחה כ- 130 דיפלומטיים רשמיים. בריסל אף מוצבת המפקדה הראשית של כוחות נאט"ו. כל אלו מושכים אל בריסל ערב רב של דיפלומטים, אנשי עסקים, אנשי כוחות הביטחון ועיתונאים. זאת ועוד, אנשי מודיעין, סוכנים ואנשי מבצעים מיוחדים נמשכים גם הם לבלגיה (ובעיקר לבריסל) לאור הקרבה למרכזי הכוח, ההזדמנויות לאיסוף מודיעין, והיכולת לפעול בכיסוי, כמעט ללא מפריע במדינה. 

יתר על כן, במדינה לא קיים חוק האוסר על פעילות ריגול או מגדירו כפעילות פלילית, ורשויות החוק והאכיפה במדינה מתקשות להעניש חשודים שנתפסו בביצוע פעילות איסוף מודיעין. לאחרונה מתגלים יותר ויותר מקרים של פעילות ריגול המתבצעות בבריסל, לרבות בכיר לשעבר במוסד הבריטי, ה- MI6, שנחשד בסיוע לריגול סיני והקמת תשתיות כיסוי עבור סין; בכיר אחר מגרמניה שריגל עבור סין באיחוד האירופאי. 

אף פורסם על שגרירות מלטה בבריסל, אשר שימשה כבסיס מבצעי לפעילות סינית לאיסוף מודיעין. מקרה נוסף מעניין הוא דיפלומט בכיר לשעבר בלגי, אשר הואשם במהלך 2018 בהעברת סודות רגישים לרוסים. פעילות הריגול באיחוד האירופאי אינה משוייכת לסין בלבד, אלא מזוהות גם פעילות חתרנית ומודיעינית רוסית, ופעילות מודיעינית של גופים נוספים מרחבי העולם. 

יש לציין בהקשר זה, כי סין ורוסיה רואות בבריסל כמוקד מבצעים מרכזי, בעל השפעה על האיחוד האירופאי, דרכו ניתן לערער את הסדר הציבורי ואת יסודות האיחוד האירופאי. לשתי המדינות אינטרסים כלכליים, ביטחוניים ומדיניים לפירוק האיחוד האירופאי ולקעקוע את הלכי השלטון בהם. 

לאחרונה החלו להישמע קולות באיחוד האירופאי ובבלגיה, בעיקר של גופים ביטחוניים ואמצעי תקשורת מקומיים, לשנות את החוק ולהכריז על הריגול כמסכן את ביטחונה ואת האינטרסים המדיניים והכלכליים של בלגיה, ולסווג את הריגול כפעילות פלילית אסורה. החוק אותו מנסים הגופים לקדם כולל איסור על ביצוע פעילות ריגול מדיני, טכנולוגי, כלכלי וצבאי. 

גורמי הביטחון מנסים להעביר בפרלמנט המקומי את החוק גם במטרה לשמור על שקט ארגוני מול האיחוד האירופאי וגופי נאט"ו, על מנת לשמרם במדינה ולמנוע את עזיבתם למדינה אחרת.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית