״זה הרגע עבור מדינות אירופה לעמוד יחד״

נשיאת הנציבות האירופית, אורסולה פון דר ליין, נשאה את נאום המדיניות השנתי והתייחסה לאתגרי הקורונה, המיתון הכלכלי  ופרישת בריטניה מהאיחוד, אך גם הביעה תקווה לעתיד חסין וסולידרי יותר

״זה הרגע עבור מדינות אירופה לעמוד יחד״

אורסולה פון דן ליין, נשיאת הנציבות האירופית, בנאום המדיניות השנתי, אתמול. צילום: REUTERS/Yves Herman

בנאום המדיניות השנתי שנשאה אתמול (ד׳) בבריסל, התייחסה נשיאת הנציבות האירופית, אורסולה פון דר ליין, לכך ש-27 המדינות החברות מתמודדת כעת עם המיתון העמוק בתולדותיה ועם מגפה שטרם הסתיימה, אך גם הציבה יעדים שיסייעו להן להפוך לחסינות יותר למול משברים עתידיים.

בנאומה, הדגישה פון דר ליין את היעדים המרכזיים שקבעה עם כניסתה לתפקיד, בדצמבר האחרון: פעולות להגנה על האקלים, ומהפיכה דיגיטלית. היא חשפה את תכנית האיחוד האירופי לצמצם בעשור הקרוב את פליטת גזי החממה בלפחות 55% מהרמות בהן היו בשנת 1990, עדכון של היעד הקודם שעמד על 40% בלבד. כמו כן, קראה הנציבה להשקעה נרחבת יותר בטכנולוגיה, כדי שאירופה תוכל להתחרות בהצלחה רבה יותר עם סין וארה״ב.

בפרוץ משבר הקורונה, עמדה הסולידריות בין המדינות החברות במבחן, כך על פי ניתוח בסוכנות הידיעות רויטרס. המדינות שהושפעו פחות מהמגפה סירבו לחלוק ציוד רפואי עם המדינות שנפגעו קשה, וסגרו גבולות על מנת לנסות ולמנוע את התפשטות הנגיף. מנהיגי האיחוד התקוטטו במשך חודשים ארוכים בנוגע לתכנית כלכלית משותפת. ואולם, בחודש יולי הושגה הסכמה על תכנית תמריצים שסללה את הדרג עבור הנציבות האירופית לגייס מיליארדי יורו בשווקי ההון, פעולה של סולידריות חסרת תקדים מאז הקמת האיחוד.

״זה הרגע עבור מדינות אירופה לסמוך אחת על השנייה ולעמוד יחד״, אמרה פון דר ליין, ״הרגע עבור אירופה להוביל את הדרך מהשבריריות הקיימת לעבר חיוניות חדשה. בחודשים האחרונים, גילינו מחדש את הערכים המשותפים שלנו, הפכנו פחד ומחלוקת בין המדינות החברות לאמון באיחוד שלנו״.

פון דר ליין התייחסה בנאומה גם למשבר הברקזיט, ואמרה כי הסיכויים להגיע להסכם סחר עם בריטניה נחלשים מיום ליום, מאחר ובריטניה מבצעת צעדים שמפרים את הסיכום עם האיחוד. בשבוע שעבר הכריזה בריטניה על טיוטת חקיקה, לפיה היא מכירה בכך שתפר חלק מהתחייבויותיה הבינלאומיות, עליהן סוכם במסגרת הסכם היציאה מהאיחוד, ולא תקיים חלק מהתנאים עליהם חתמה.

אולי יעניין אותך גם