הספינה האוטונומית של IBM יצאה להפלגת הבכורה

המייפלאואר האוטונומית הפליגה מחוף פלימות׳ שבאנגליה, וצפויה להקדיש את ששת החודשים הקרובים לניסויים ולמשימות מחקר שונות. באביב, תנסה לחצות את האוקיינוס האטלנטי

קרדיט צילום: IBM

עתיד האוקיינוגרפיה כבר כאן: ארגון המחקר הימי פרו-מארה (ProMare) וענקית הטכנולוגיה IBM הכריזו על ההשלמה וההשקה של הספינה האוטונומית מייפלאואר (Mayflower Autonomous Ship - MAS), כלי שיט מחקרי המונע באמצעות בינה מלאכותית ואנרגיה סולרית אשר יחצה אוקיאנוסים ויאסוף נתונים סביבתיים חיוניים.

בתום שנתיים של תכנון, בנייה ואימון של כל מודלי הבינה המלאכותית שלה, יצאה הספינה להפלגת הבכורה שלה אתמול (ג׳) מחוף פלימות' באנגליה, כשהיא מקדימה את מועד ההשקה הרשמי שנקבע לה. את ששת החודשים הבאים תקדיש הספינה לניסויים ולמשימות מחקר והפלגות שונות ובאביב 2021 תנסה לחצות את האוקיינוס האטלנטי. ההפלגה הטרנס-אטלנטית של MAS תתבצע בנתיב דומה לזה של ספינת מייפלאואר המקורית, אשר חצתה את האוקיינוס בשנת 1620 כשעל סיפונה ראשוני המהגרים ל״עולם החדש״.

המייפלאואר החדשה נבנתה כדי לספק דרך בטוחה, גמישה וחסכונית לאיסוף נתונים על האוקיאנוס. היא מבקשת לחולל מהפך במדע האוקיינוגרפיה באמצעות שיתוף פעולה עם מדענים וכלי שיט אוטונומיים אחרים, במטרה להבין סוגיות קריטיות כגון ההתחממות הגלובלית, זיהום האוקיינוסים במיקרו פלסטיק, ושימור יונקים ימיים. יוזמת פרו-מארה מתאמת את המחקרים המדעיים, בשיתוף עם IBM Research ותכנת הקוד הפתוח Red Hat .

"ספינת המייפלאואר האוטונומית מסוגלת לסרוק את סביבתה בחיפוש אחר סכנות אפשריות, לקבל החלטות ולשנות את נתיבה בהתאם לנתוני חיישנים המתקבלים בזמן אמת. מבחינה טכנולוגית, היא דומה יותר לבנק מודרני מאשר לספינה מהמאה ה-17 הנושאת את אותו שם," אמר אנדי סטנפורד-קלרק, מנהל הטכנולוגיה הראשי של IBM בריטניה ואירלנד. "יכולתה להמשיך לפעול גם בתנאים המאתגרים ביותר הופכת את הספינה הקטנה הזאת לעתיד המאה ה-21״.

על מנת לאפשר לאנשים מרחבי העולם להתעדכן בפעולותיה של הספינה, הושק פורטל אינטראקטיבי חדש, שנועד לספק עדכונים חיים על מיקומה של הספינה, תנאי סביבתה ונתונים מהפרויקטים השונים שלה. הפורטל כולל אפילו נוסע סמוי: צ'אט-בוט דמוי תמנון בעל שבע זרועות הטוען שהוא רק תופס טרמפ על הספינה. ארטי, כפי שנקרא תמנון הצ'אט, פותח בשיתוף עם הסטרטאפ האירופי Chatbotbay, והוא אומן לספק מידע על הספינה בפורמט ידידותי ואינטראקטיבי.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית