תשלום הנורמליזציה במפרץ: מוכנות שיא בפיקוד מרכז 

במקביל לחתימת הסכמי הנורמליזציה בוושינגטון, פיקוד מרכז ערך תרגיל גדול ביו"ש למשך שלושה ימים, כולל גיוס מילואים. מקרה? בצה"ל טוענים שזה הגרף. ראיון מיוחד עם סא״ל עומרי יועץ, ממארגני התרגיל 

תמונות מתוך התרגיל. צילום: דובר צה"ל

פיקוד מרכז ערך לאחרונה תרגיל של שלושה ימים בשם "ראש אשמורות" במסגרתו בוצעו תרחישים בעצימות גבוהה המדמים מרי אזרחי נרחב בגזרה. החשש נובע מההסכמים עם איחוד האמירויות הערביות ובחריין, כגורם שיכול להצית את השטח. כמו גם, ישנה התגברות באיומים של חמאס לפעילות ביו"ש. בשונה מארגונים קטנים אחרים, חמאס מחכה ליום פקודה, כאשר הוא בינתיים מכשיר פעילים ואוגר אמל"ח. 

אירועי טרור ברצף

בתרגיל, כאמור, הוזרקו אירועי טרור ברצף, כמעט ללא הפסקה, לחמ"ל הפיקוד. במקביל, עסק הפיקוד בקליטת תגבורת מילואים (גוייסו מספר גדודים לצורך התרגיל) וכן בקליטת חלקים חטיבות סדירות. חטיבה אחת הגיעה עם שני גדודים ושניה רק עם המפקדה. השאלה האם התרגיל תוכנן כמרווח ביטחון סביב החתימה על הסכמי הנורמליזציה בוושינגטון, תשאר פתוחה. אם כן, לא תהיה זו הפעם הראשונה שצה"ל מוכר תגבור כוחות זמני בדמות תרגיל. 

בשונה מתרגילים אחרים בגרף האימונים של פיקוד מרכז, בתרגיל זה הבידול היה עצימות האירועים. אם יש זריקת אבן בציר אחד, ניחא. אם יש עשרות אירועים כאלו במקביל, זה מעמיס את הפיקוד. הלוגיקה נכונה לשאר סוגי הפיגועים. "תרגלנו רצף אירועי טרור במאפיינים שונים במרחב יו"ש", מסביר סגן קצין אג״ם בפיקוד המרכז, סא״ל עומרי יועץ. 

"נבחנו גם היכולות הבין ארגוניות, כולל שפה משותפת ושימוש במערכות השו"ב. אלו היו שלושה ימים של אירועים מורכבים ברצף. הזרקנו הרבה מצבי קיצון על מנת לייצר דילמות של משאבים, זמן ומרחב, סביבה אזרחית מורכבת ועוד. רצינו לבחון את קבלת ההחלטות בפיקוד, עבודה מאירוע לאירוע, חלוקת פיקוד ושליטה ואתגרים נוספים שיצופו במציאות."  

לצורך התרגיל, נבנתה מנהלת ייעודית שהייתה אחראית להוציא לפועל תרגול מורכב כזה . "הזרימו את האירועים כמו שהם מתרחשים בפועל. שיש חדירה ליישוב, זה מגיע מהאזרח, ליחידה ואז מתחילים לנהל את האירוע. רצינו שהתרגיל ידמה מציאות ככל הניתן", אומר יועץ.  

במסגרת התרגיל בחנו גם את תפיסת "מרחב חכם" באופן מלא. מדובר בתפיסת הפעלה חשאית, חדשה, שמשלבת בין צה"ל לשב"כ ביו"ש. בצה"ל ובשב"כ שומרים על שתיקה בנושא. עם זאת, כן אומרים בצה"ל שהתפיסה משפרת את האפקטיביות בסגירת מעגלי אש. "שיפרנו את מהירות התגובה לאירוע. את הדיוק בביצוע הפעולה", אומר יועץ וממעיט ככל הניתן בדיבורים על מרחב חכם. 

האם שינוי הייעוד של חטיבת כפיר הורגש בתרגיל? 

חטיבת כפיר שהתמקצעה ביו"ש עוברת בחודשים האחרונים הסבה לחטיבה מתמרנת. המשמעות היא שבמקומה מגיעות חטיבות אחרות "לתפוס קו", כאשר הן, תיאורטית, פחות מקצועיות במתאר של יהודה ושומרון. אחת ההנחות היא שבתרגיל כה מקיף בגזרה השינוי יבוא לידי ביטוי. 

ובכן, יועץ מקטין את ההבדלים בין החטיבות בבואן לשרת ביו"ש. "כל הגדודים שמגיעים לכאן עושים את נוהל הקרב. כשירות הפרט טובה מאד בכל החטיבות. צריך לזכור שאנחנו עושים בפיקוד כל השנה תרגילים. יש גרף תרגילים מאד עמוס. אין מדובר רק בתרגיל אחד. כל יחידה עושה תרגילים שמתחילים ממסגרות קטנות יותר באותם תרחישים, עד מסגרות גדולות יותר של חטיבה, אוגדה ופיקוד. יש כבר גרף תרגילים ל2021", מסכם יועץ.  

בוחן הרמטכ"ל

ביומו האחרון הוסב התרגיל הפיקודי לבוחן הרמטכ"ל בו לקחו חלק כוחות החטיבה המרחבית שומרון, בנימין, הבקעה והעמקים ולצדם כוחות נוספים מחיל-האוויר, אגף המודיעין, אגף התקשוב, שב"כ ומשטרת ישראל. הכוחות תרגלו תרחיש הסלמה המתפתח לאירוע חטיפה, הפעלת מאמץ לאיתור ושחרור חטופים, מיצוי משאבים מטכ"ליים ובחינת ממשקי העבודה הבין ארגוניים. 

מפקד פיקוד המרכז, אלוף תמיר ידעי:״במהלך השבוע האחרון ביצענו תרגיל ארוך ומקיף אשר השלים סדרה ארוכה של הכנות לתכניות האופרטיביות להסלמה ביהודה ושומרון. במהלך התרגיל נבחנו התרחישים השונים בהתאם להערכת המצב ובהתבסס על אירועי העבר ובמוכנות לאירועי העתיד.  אנחנו מסכמים את התרגיל בשביעות רצון מההערכות והביצוע של הכוחות בשטח ועם מספר נושאים שעלינו ללמוד ולהעמיק בהמשך. אני מודה לכל משתתפי התרגיל על תהליך הכנות מרשים וביצוע תרגיל שלם ומוצלח".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית