ברירת מטוס פרטי לרוה"מ: גורמי הביטחון אישרו מטוס ספרדי על פני מטוס אל על מאובטח

אם מתוך שתי חלופות, מטוס ספרדי פרטי או מטוס אל על מאובטח, שירותי הביטחון אישור את הספרדי, למה צריך להשקיע בכלל במטוס רוה"מ מאובטח? פרשנות

צילום: התעשייה האווירית

סאגת הטיסה במטוס פרטי מעלה שאלה לגבי דרישות האבטחה ממטוס ראש הממשלה. פלוני יכול לטעון שאם ראש הממשלה יכול לטוס בכל מטוס, כולל ספרדי זר, מדוע צריך להשקיע מאות מליונים במטוס ייעודי לראש הממשלה הכולל הסדרי אבטחה מיוחדים, ביניהם למשל מערכת דירקם של אלביט ואחרות. 

"משרד ראש הממשלה מבקש להגדיל ב 66 מיליון שקל את התקציב לרכישה ואחזקה של מטוסו של ראש הממשלה בנימין נתניהו", נכתב בפרסום של כלכליסט בשנה שעברה. "כפי שנחשף ב"כלכליסט" בדצמבר 2018, הקבינט המדיני ביטחוני אישר תקציב של 729 מיליון שקל לרכישה, הסבה ואחזקה של המטוס. לפי אותה החלטה, תקציב הרכישה וההקמה יעמוד על 393 מיליון שקל, ותקציב התפעול והתחזוקה יהיה 336 מיליון שקל לחמש שנים."

היות והמטוס הייעודי של ראש הממשלה טרם מוכן, ניתן לטעון שבאין מטוס כזה, כל מטוס רלוונטי. אולם, בחינה של שוק מטוסי הנוסעים תראה שהתמונה קצת שונה. מדינת ישראל החליטה להשקיע מכספי ציבור לזווד חלק ממטוסי אל על במערכת דירקם למשל. אלו אמנם מטוסי נוסעים "רגילים" לעומת המטוס הייעודי של רוה"מ, אבל ברמת אבטחה גבוהה יותר מחלופת מטוס ספרדי זר ללא התקני אבטחה בכלל. 

הגוף שאחראי על אבטחת ראש הממשלה הוא שב"כ, ועולה השאלה האם השירות אישר לרוה"מ לטוס במטוס ספרדי שאבטחתו ירודה מזו של מטוס אל על. כלומר, גם בהנתן שאין מטוס ייעודי לרוה"מ, שב"כ היה צריך לבחור בחלופה הכי מאובטחת בנמצא. על פי פרסומים בתקשורת, ביטול הטיסה במטוס הספרדי הושג באמצעות לחץ ציבורי ולא בגלל איסור שב"כ. כלומר, שב"כ אישר את הטיסה במטוס הספרדי. 

מכאן, עולה השאלה מדוע הציבור הישראלי צריך לממן מטוס כה יקר לראש הממשלה, שכולל בין היתר מערכות הגנה כמו הדירקם של אלביט ואמצעים נוספים, אם הסף ששב"כ קבע הוא הזיווד של המטוס הפרטי הספרדי, גם כאשר ישנן חלופות מאובטחות יותר בדמות מטוסי אל על. 

כפי שהתבטא השבוע, עו"ד נרי ירקוני, לשעבר מנהל רת"א בנושא ברדיו בתכנית "חצי היום" של ליאת רגב - נושא המיגון ירד מהדיון לאחר אישור המטוס הספרדי. התרחיש של המטוס הפרטי בטיסה לארה"ב בהחלט מעלה שאלה לגבי דרישות האבטחה של ראש הממשלה - כיצד דרישות אלו ניתנות לשינוי על פי אינטרס רגעי, ואינן חקוקות בסלע כתקנות שב"כ. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית