חוליית חיסול סעודית פעלה בלב טורונטו

בטורונטו ניסתה חולייה סעודית לרצוח את הגולה הסעודי, סעאד אלג'בארי, החי במדינה. אלג'בארי לשעבר בכיר במודיעין הסעודי מתנגד של משטר המלוכה

חוליית חיסול סעודית פעלה בלב טורונטו

Saad Aljabri, far left, at a family wedding in Riyadh in 2016. To the right are Timothy A. Lenderking, now deputy assistant secretary of state for Arabian Gulf affairs, and Joseph W. Westphal, then the American ambassador to Saudi Arabia. Credit: via Aljabri family

לפני מספר ימים, בראשית אוגוסט, התגלתה בטורונטו חולייה מבצעית סעודית, אשר הגיעה לקנדה לשם חיסולו של בכיר לשעבר במודיעין הסעודי. כך על פי דיווח של הthestar הקנדי. על פי הפרסום, חברי החולייה המבצעית הסעודית, "חוליית הנמר", הגיעו בנפרד לקנדה עם אשרות תיירות, במצוות נסיך הכתר מוחמד בן סלמאן. 

ל"חוליית הנמר" הפועלת בשירותו של הנסיך בן סלמאן, מיוחס רצח אחד ממתנגדיו הבולטים של משטר המלוכה הסעודי, העיתונאי ג'מאל חשוקג'י, אשר נכנס לקונסוליה הסעודית באיסנטבול באוקטובר 2018, ומאז נעלמו עקבותיו. הניו יורק טיימס פרסם דאז, ש"חוליית הנמר" אשר מנתה כ- 15 איש, ביתרה את גופתו של העיתונאי באמצעות מסור מיוחד, והעלימה את חלקיו. 

בטורונטו ניסתה החולייה לרצוח את הגולה הסעודי, סעאד אלג'בארי, החי במדינה. אלג'בארי לשעבר בכיר במודיעין הסעודי ומתנגד של משטר המלוכה. בתפקידו במודיעין הסעודי שיתף אלג'בארי פעולה עם שירותי המודיעין האמריקאיים, והעביר להם מידע רב על ארגון הטרור אל-קעידה, אך שיתף גם פעולה עם יריביו המושבעים של נסיך הכתר. לאחר שקיבל אזהרה על כך שחייו בסכנה ברח אלג'בארי ב- 2017 מסעודיה לתורכיה ומשם היגר לקנדה, אשר קיבלה אותו במעמד של תושב.

בשלהי 2018 ומעט לאחר פרשיית חיסול העיתונאי בתורכיה ניסתה חוליית החיסול הסעודית לחסל את אלג'בארי בארצות הברית אך ללא הצלחה. הפעם איתר המודיעין הסעודי את אלג'בארי, ככל הנראה, באמצעות שני ילדיו הנמצאים במעצר בסעודיה. ילדיו מסרו ככל הנראה לשירות המודיעין הסעודי את מספר הטלפון אביהם, אשר הצליח לשתול בו מרחוק פוגען וכך התאפשר לו לעקוב אחר מיקומו.

ניסיון הרצח מגיע על רקע הודעה רשמית קנדית מראשית השנה, לפיה קנדה תחדש את הייצוא הביטחוני שלה לערב הסעודית, אחת מספקיות הנפט המרכזיות של קנדה. הייצוא הביטחוני הקנדה לסעודיה הוקפא ב- 2018 לאור דאגותיה של קנדה מהפרת זכויות האדם של המשטר הסעודי. משרד החוץ הקנדי טען שניסיון הרצח לא ישפיע על חידוש הייצוא הביטחוני לסעודיה.

בית המלוכה הסעודי ונסיך הכתר מכחישים את מעורבותם באירוע. אלג'בארי באמצעות עורכי הדין שלו הביע דאגתו מכוונות החיסול שלו וטען שחוליית החיסול, שעקבותיה נעלמו בקנדה, צפויה להיכנס לקנדה דרך מעברי הגבול מארצות הברית ולחזור לנסות לחסלו. 

אולי יעניין אותך גם