חרדים לשעבר המתגייסים לצה״ל לא זכאים להשלמת השכלה

כך נחשף בוועדת העלייה והקליטה השבוע. לדברי פעילים בתחום, מדובר בכ-1,000 חיילים וחיילות מדי שנה. ח"כ אלכס קושניר: צה"ל מפסיד חיילים איכותיים בעלי כושר מנהיגות. צה"ל: המצב ישתנה בחודשים הקרובים

חרדים לשעבר המתגייסים לצה״ל לא זכאים להשלמת השכלה

חיילים חרדים בגדוד נצח יהודה. צילום: REUTERS/Ammar Awad

​חוזרים-בשאלה מופלים ביחס לחיילים חרדיים במהלך המיונים, השירות, ואפשרויות השלמת ההשכלה – כך על פי ח״כ אלכס קושניר (ישראל ביתנו), יו"ר ועדת המשנה לעניין חיילים בודדים בוועדת הקליטה והעלייה. קושניר הדגיש כי חייל במסלול חרדי משרת שנתיים ולאחר מכן זכאי לשנה להשלמת השכלה ולתשלומי משפחה, ולפני הגיוס ממוין באופן המאפשר לו לממש את הפוטנציאל הגלום בו – זאת בעוד שחייל או חיילת שחזרו בשאלה נופלים בין הכיסאות.

"רובם המוחלט מנודה על ידי משפחתם ואין להם כלים להתמודד ולהשתלב בחברה״, אמר קושניר. ״היוצאים בשאלה אינם זכאים להליך מיון ייחודי וכך לא מממשים את הפוטנציאל שלהם, נאלצים להילחם כדי לקבל הכרה כחייל בודד, ולא זכאים לשום הליך השלמת השכלה. צה"ל מפסיד חיילים איכותיים בעלי כושר מנהיגות״.

תא"ל אמיר ודמני, ראש חטיבת תכנון וכוח אדם בצה"ל, הדגיש כי בכל הטיפול בחיילים בודדים אין כל הבדל בין חרדים לבין יוצאים בשאלה/ לדבריו, בשבועות אלו הסתיימה עבודת מטה המטפלת ביוצאים בשאלה, כך שלחייל כזה תתאפשר דחיית גיוס לצורך השלמת השכלה. הוא יעבור ראיון אישי כדי לבדוק את יכולותיו לצורך מיון וייערכו מבחנים כדי לאמת את רמתו. בנוסף, תקבע חוות דעתו של המפקד על החייל – ולא רק נתוניו האישיים - את הפנייתו לקצונה. תא״ל ודמני סיפר על הכנת קצינות ומש"קיות הת״ש להכיר אוכלוסייה זו, והזמין את החרדים לשעבר שהשתתפו בדיון להיפגש עמו ולפתור מצוקות אלו.

החרדים לשעבר שאמרו את דברים בדיון כללו את שרה גזית, לשעבר ממשפחה מחסידות ברסלב בביתר עילית, שטענה כי יוצאי החינוך החרדי מתאכזבים מיחס הצבא ומחוסר ההבנה והניכור של המפקדים כלפי ההליך שעברו, מה שמביא אותם לתחושת תסכול ולחוסר רצון להשתלב בחברה הישראלית. עוד דיבר דן שושני, לשעבר תלמיד ישיבת "מיר" בירושלים, שסיפר על דחייתו משירות בחטיבת הקומנדו ועל החוסר במעטפת תומכת בהכנה לשירות, במהלכו, ובעת השחרור. לדבריו, הצבא מסרב לשלב חרדים לשעבר בהשלמת השכלה. בני שקד, חסיד גור לשעבר ששירת בסיירת גולני, טען כי כל זכויותיו כבוגר החינוך החרדי להשלמת השכלה נשללו ממנו.

לפי נתוני צה"ל, מתוך החיילים החרדים הוגדרו כחיילים בודדים 172 בשנת 2017, 300 ב-2018 ורק 113 בשנת 2019. בנוסף בשנת 2017 שירתו בצה"ל 1,315 יוצאי החינוך החרדי, מתוכם 543 במסלול לחרדים ו-772 בכלל הצבא, בשנת 2018 שירתו 1,788, מתוכם 880 במסלול חרדי ו-908 בשאר היחידות. בחצי הראשון של 2019 שירתו 983 בוגרי החינוך החרדי, מתוכם 555 במסלול חרדי.

אולי יעניין אותך גם

טל חן, שותף במחלקת בנקאות השקעות ומימון תאגידי בDeloitte- ישראל (טל היה בין מובילי הדוח) | קרדיט צילום: אלמוג סוגבקר

Deloitte ישראל: קיטון בהוצאות על מוצרי סייבר יגדיל מיזוגים בענף

גיוסי השקעות בשוויי Down-Round, עשויים לשמש כקטליזטור לרכישות חברות סייבר על ידי חברות בינ"ל