הקלחת הפנים ארצית רותחת

מחאת האלפים אתמול (שבת) הינה עוד לבנה המעידה כי אם הממשלה לא תטפל בצרכי האזרחים במשבר הקורונה - הכאוס עוד לפנינו. פרשנות 
 

צילום: רונן טופלברג

הכתובת נמצאת על הקיר כבר תקופה ארוכה. מעל 1500 נדבקים ביום ביום שישי האחרון, רמת תחלואה הולכת ומתעצמת והתפשטות המוקדים לנקודות נוספות ברחבי המדינה. כך מתממשות אט אט התחזיות הקודרות. מזה ארבעה חודשים מתחוללת מלחמה עולמית בנגיף הקורונה שגובה חיי אדם ומחיר כלכלי כבד,  גם אצלנו. הפעם ניכר שכשלנו להיערך כנדרש למול האויב. לא התלכדנו יחד בכדי להילחם באויב-וירוס הקורונה, חטאנו קשות בחטא היוהרה ובמלחמות פוליטיות. "גל הניפוץ" הנוכחי הוא ביטוי למצב שהגענו אליו. 

העדר תכנון 

בכל ארגון ביטחוני קיימים שני צירים מרכזיים שמטרתם לאפשר לארגון להשיג מטרות. הציר הראשון הוא הפעלת הכוח. הפעלת הכוח משמעותה וויסות והקצאה של כל סל המשאבים העומדים לרשות המפקדים. כך בכל רמת פיקוד מקצים ומסיטים כוח אדם, טכנולוגיה, לוגיסטיקה, אמצעי לחימה, אמצעי תחבורה ותקציבים. כל אלו על מנת לעמוד בהצלחה במשימות. הפעלת כוח תמיד נמצאת במחסור משאבים. המציאות בשטח היא זו שמכתיבה למפקד את הצורך, והוא נדרש לפעול בתבונה בהקצאת המשאבים שלרשותו. 

בניין כוח לעומת זאת הוא ציר המתנהל במקביל להפעלת הכוח. תפיסת בניין הכוח מכתיבה שבכל רמת פיקוד טקטית או אסטרטגית נעשית חשיבה סדורה וניתוח של חוזקות וחולשות הארגון. כך בונים תוכניות אימונים, מחליטים על גיוס כוח אדם והכשרתו, מסמנים תקציבים ומגדירים לוחות זמנים לביצוע. בניין כוח הוא ציר הפועל כל הזמן במקביל להפעלת הכוח, בשגרה ובחירום. 

לאור הפעולות בשטח, ניכר כי המלחמה בווירוס הקורונה בישראל מנוהלת מתוך "פוליטיקה קטנה" - מלחמות יוקרה וקרדיט, זלזול ויוהרה באויב וכמעט ללא השקעה בבניין הכוח ברמה האסטרטגית. בעוד בתחילת המשבר נעשו פעולות נכונות, נדמה שעם הזמן התפתחה שאננות וזחיחות בקרב מקבלי ההחלטות. זמן ההערכות לא נוצל כראוי על מנת לבנות את הכוח הנדרש להכרעת האויב. 

לא נבנה מערך אחוד תחת מפקד/מנהל לאומי, לא נבנו אמצעי שליטה, איתור, ניטור ובקרה בזמן. נדמה כי לא הייתה חשיבה אסטרטגית בעניין בניין הכוח. ההיסטריה והיוהרה הובילו להפעלת כוח בצורת "כיבוי שריפות" באופן לא סדור. המל"ל ומשרד הבריאות אינם גופים מבצעיים, אלא מנהליים. לאור התחלואה הגוברת ואובדן השליטה על המגפה נראה כי כבר קיימת הבנה שנדרש מערך אחוד ובראשו גורם אחד. נקווה שלא מאוחר מידי. 

השאלה התמוהה, ויש להניח שכותרתה עוד תעטר את מסקנות וועדת החקירה הממלכתית בעתיד, היא למה להמציא את הגלגל מחדש? יש מערכת ביטחון בעלת יכולת ומשאבים לטפל באירוע. משרד הביטחון על כל יכולותיו, צה"ל ופיקוד העורף. מדוע אלו אינם מקבלים אחריות על ניהול המערכה? נראה כי שוב לא למדנו כלום.

בתי הכלא - פצצה מתקתקת 

בתקופה האחרונה כתבתי לא מעט מאמרים על ההתפרצות הקשה והאכזרית של המגפה בבתי הכלא ברחבי העולם. בתי הכלא מהווים החולייה החלשה של המשבר הנוכחי. מקום הכי צפוף שקיים בחברה, תנאי היגיינה ירודים מטבעם, אוכלוסייה שכ-40 אחוזים מהכלואים בה חולים כרוניים עם מחלות רקע והתמכרויות קשות, סגל שנמצא בצמידות ובסכנת הדבקות והדבקה בקהילה, מחסור עצום במשאבים ויכולת מוגבלת להתמודד עם פנדמיה.

בארה"ב המשבר הגיע גם לבתי הכלא. מאות אלפי נדבקים במתקני הכליאה ברחבי המדינה, סגל ואסירים, כמויות אדירות של מאושפזים בקהילה, הפרות סדר, בריחה ופגיעה בסגל, חוסר במשאבים רפואיים ומחסור בחלופות כליאה ומתקני כליאה חליפיים. בשלב מסוים במשבר הבינו בארה"ב כי נדרש לייצר חלופות. והחלו בבניין הכוח במקביל למאבק בנגיף. כך נרתם המגזר הפדרלי והחל לפנות עשרות אלפי אסירים ממתקני כליאה מקומיים למתקנים חלופיים, לחטא ולהכשיר המתקנים הנגועים על מנת לאפשר אכלוס מחדש. 

פעולות כאלו בוצעו בניו יורק, אוהיו ובמדינות נוספות בארה"ב. מדינות בהן מניין הקורבנות היה גבוה ואילץ את מקבלי ההחלטות לתת מענה לבתי הכלא. גם אצלנו מוגדרים בתי הכלא כחוליה החלשה. המחשבה שהגל הראשון עבר ללא השפעה משמעותית על בתי הכלא, עלולה לייצר הערכת חסר מסוכנת. בשבועות האחרונים מדיווחים רשמיים של שירות בתי הסוהר ניתן לראות כי חלה עלייה משמעותית בכמות הנדבקים סגל ואסירים בבתי הכלא בארץ. 

ב29.06 אובחן סוהר מכלא "רימונים" כחולה בנגיף והועבר לבידוד, לאחר בדיקות של חבריו למשמרת אובחנו עוד שנים חיוביים. לאור זאת הוחלט שבמשך 10 ימים בית הסוהר ייסגר לביקורים כולל ביקורי עו"ד ודיוני ביהמ"ש יתקיימו בוידאו קונפרנס. ב-30.6 אובחן קצין מגדוד "נחשון דרום" כחיובי לנגיף ונשלח לבידוד. בסיום חקירה אפדמיולוגית הוצאו 32 לוחמים ואנשי מטה ו-7 אסירים שהיו בקרבתו לבידוד ולבדיקה. הבדיקות יצאו שליליות. 

באותו היום אובחנו שני סוהרים מבית מעצר "ירושלים" כחולים בקורונה. בעקבות זאת נסגר בית המעצר לקליטת עצורים ושאר סוהרי המשמרת הוכנסו לבידוד. ב04.07 אזרח שעובד בבית סוהר "מעשיהו" אובחן כחולה ונדרש לבידוד. לאחר חקירה אפדמיולוגית נדרשו שני אסירים ושלושה אנשי סגל להיכנס לבידוד ולהיבדק. די להבין שאלו נתונים המשקפים תחלואה בפער של 14 יום לפחות. בהתחשב בקצב ההכפלה, אנחנו בדרך לאובדן שליטה על המגפה. 

בעקבות המגמה ועליית התחלואה ברמה הארצית קיימו הערכת מצב מיוחדת מקבלי ההחלטות בארגון ובה הוחלט על צמצום ממשקים בלתי חיוניים, כולל צמצום כניסת אזרחים, הארכת משמרות הביטחון על פי הצורך והקפאת אימוני סגל. ביקורי המשפחות נותרו במתכונת רגילה. יש לקוות כי הזמן בין הגלים נוצל לטובת יצירת חלופות כליאה, תגבור סגל, הכשרה מנטאלית, הצטיידות ועוד. 

זהירות: כאוס לפניך 

עשרות אלפי מפגינים בכיכר רבין אמש (שבת) הם רק הסנונית הראשונה. ככל שהמצב הכלכלי יחמיר, יבואו עוד מחאות קשות. סולם הצרכים של מסלאו מגדיר היטב את הצרכים של האדם - מזון, קורת גג ופרנסה הם החמצן הכלכלי של הפרט. חוסר הטיפול הראוי בציבור בהיבט פיננסי מעלה חשש לקריסה חלקית של הכלכלה. 

בכל העולם המגפה מותירה חורבן והרס כלכלי. באירופה ובארה"ב גלי ביזה, שוד וגניבה על רקע מחסור ואבטלה גואה. כך גם במזרח התיכון. לבנון, איראן ומדינות המפרץ הן חלק מהרשימה. השילוב של הקורונה וחורבן הכלכלה הרסני. נדרש רק ניצוץ קל בכדי להביא כאוס לרחובות. ההפגנה אמש בתל אביב הסתיימה בחסימות כבישים, עצורים, ונדליזם, זריקת אבנים, ניפוץ שמשות בנקים ואלימות כלפי שוטרים. 

חוסר ההפנמה כי הדרדרות כלכלית מובילה לאובדן שליטה עלולים לתפוס את מקבלי ההחלטות בחזית חדשה. העדר השקעה כנדרש בבניין הכוח, בהדרכה והכשרה מנטאלית לשוטרים, מראות אלימות משטרתית ממלאים את מסכי הטלוויזיה ומלבים את המחאה. הציבור עייף, טרוד בשרידות כלכלית, מוטרד נפשית בהקשר בריאותם של הילדים, הורים והסבים והסבתות, מוגבל ואינו יכול לעסוק בצרכים ובהנאות שלו. 

תוסיפו לזה לחץ קנסות על אי עטית מסכות ומעצרים אלימים, והמסקנה היחידה היא שהכאוס הגדול עוד לפנינו. נדרש ניהול מגיפה בתבונה ורגישות. הזרמת כסף לעסקים ובתי אב בכדי לסייע במצוקה היא חלק מבניין הכוח להתמודדות טובה יותר עם המציאות. במקביל, נדרש תכנון להתמודדות עם הפרות סדר גדולות תוך הימנעות מפגיעה קשה במפגינים. גם הציבור צריך לזכור שלמרות הכול, בשום מקרה אין להפנות אלימות כלפי שוטרים ואנשי חוק. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית