רוסיה הציעה פרסים כספיים למיליציות באפגניסטאן תמורת הרג חיילים אמריקנים

על פי פרסומים בעיתונות האמריקנית רוסיה שילמה לטאליבן עבור הרג חיילים אמריקנים באפגניסטן. טארמפ מכחיש שידע מזה 

סערה מתחוללת בוושינגטון בימים האחרונים סביב פרשייה חדשה, שפורסמה בעיתונות האמריקאית, בה מצוטטים בכירים בקהילת המודיעין האמריקאית, אודות יחידת מודיעין חשאית רוסית, הפועלת על אדמת אפגניסטאן ומציעה פרסים כספיים למיליציות הפועלות במדינה תמורת הרג חיילים אמריקאיים. הפרסום על ידי בכירי ארגוני המודיעין בא על רקע הניסיונות האמריקאיים להשכין שלום באפגניסטאן, לייצר הדברות בין הפלגים היריבים, לרבות מול אנשי הטאליבן. 

יחידת המודיעין הרוסית, הפועלת לשכנוע הטאליבן ואנשי המיליציות האחרות למעשי ההרג, היא יחידת מודיעין מוכרת לשירותי המודיעין המערביים והאמריקאיים. היחידה הרוסית פועלת מזה מספר שנים בכל מערב אירופה ובארצות הברית, בקרב ארגוני פשע וטרור, מממנת ופועלת לשלהב את הרוחות, ולדרבן למעשי הרג, טרור ואלימות. באמצעות כך, מנסה היחידה הרוסית לגרום לאי יציבותן של מדינות אירופה ואף לפירוקו של האיחוד האירופאי. 

השימוש ביחידות מודיעין כאלו מתוך כוונה לגרום לאי יציבות משטרים היא אחת מזרועות הפעולה של המשטר הרוסי במימוש סוג הלוחמה אותו הוא מפעיל – לוחמה היברידית. התפיסה האסטרטגית של הלוחמה ההיברידית הרוסית היא שילוב של שימוש באמצעי לוחמה קונבנציונאליים יחד עם אמצעי לוחמה "רכה", הכוללים בין השאר גם הונאה, לוחמה פסיכולוגית, לוחמה כלכלית, לוחמה מדינית וסייבר. שילוב האפקטים "הרכים" החשאיים יחד עם כוח צבאי קונבנציונאלי מאפשר לרוסים, כך על פי תפיסתם, להשיג הישגים מדיניים וצבאיים משמעותיים בסיכון נמוך, ביעילות ובאפקטיביות. 

בין אם היו אלו הרוסים שהשפיעו על הטאליבן או לא, הרי שב- 2019 נהרגו באפגניסטאן למעלה מ- 20 חיילים אמריקאיים על ידי כוחות הטאליבן. הגורמים הבכירים בארצות הברית ציינו כי לא ברור האם הרג החיילים קשור ישירות לפעילות יחידת המודיעין הרוסית. במידה וכן, תהיה זו הפעם הראשונה שארצות הברית מזהה פעולה קבוצת מודיעין רוסית, הפועלת בחשאי, מול ובאמצעות גורמי טרור ופשע לפגיעה בכוחות אמריקאיים. 

בכירי קהילת המודיעין האמריקאי טענו כי המידע המודיעיני הרגיש הוצג לנשיא דונלד טראמפ במהלך מרץ השנה, כולל אופציות לדרכי פעולה, הכוללות פעילות דיפלומטית לגינוי רוסיה באו"ם והטלת סנקציות כלכליות נוספות על רוסיה. לדברי הבכירים הבית הלבן טרם ראה לנכון להגיב על המודיעין שהוצג ודרכי הפעולה המומלצות.

כתגובה לטענות בכירי קהילת המודיעין הוציא טראמפ תגובה נגדית לתקשורת, לפיה בתדרוך שקיבל מקהילת המודיעין הוצג לו המידע ככזה שהוא אינו מבוסס דיו, והסבירות לקיום יחידה רוסית שכזו נמוכה. 

אולי יעניין אותך גם