משפחת שפירא: שלושה דורות של חיל האוויר

בגיל 95, מבקר טייס הקרב המיתולוגי דני שפירא את נכדו הקצין בבסיס פלמחים, ומעלה זיכרונות מקריירה אווירית מסעירה

משפחת שפירא: שלושה דורות של חיל האוויר

צילום: דו״צ

הוא צבר 12 אלף שעות טיסה במהלך 35 שנות שירות בחיל האוויר, שירת כטייס בשש מלחמות והטיס 100 סוגי מטוסים. הוא טייס קרב, טייס ניסוי, ואבא לשני בנים טייסים. קורות חיים כאלה יכול להציג בגאווה רק איש אחד במדינת ישראל: אל״מ (מיל׳) דני שפירא, הטייס האגדי שהטיס בארץ ובחו"ל כל מטוס שעולה על הדעת - בוכנה וסילון, תובלה וקרב, ואפילו מטוס קרב רוסי שנחת בארץ. ב-14 במרץ 1949, נמנה דני על הבודדים שסיימו את קורס הטיס הראשון של חיל האוויר וזכו לקבל את כנפי הטיסה הראשונות של מדינת ישראל. בדיוק בתאריך הזה, שנים מאוחר יותר, ענדו כנפיים גם שני בניו. ביום העצמאות ה-65, נבחר להשיא משואה. 

דני שפירא כיום בן 95. בהיר, ברור וצלול כמו עיניו התכולות, שביחד עם רעמת השיער הצחורה מהווים סימני הכר רבי-שנים. השבוע הוא הוזמן לבסיס פלמחים כאורח מיוחד של טייסת ׳הנחש השחור׳, טייסת כטמ"מים בה משרת נכדו, סגן שפירא, בתפקיד קצין תחקור ומפעיל כטמ"ם. את הסב הגאה הסיע לבסיס בנו עודד שפירא, לשעבר טייס קרב וכיום קברניט באל על (״אני מקורקע קורונה״) - וגם אביו של סגן שפירא הצעיר. שלושה דורות במשפחת חיל האוויר. בנו הנוסף של דני, רונן, הוא כיום טייס ניסוי בתעשייה האווירית, כמו אביו לפניו.

בבסיס פלמחים, סקר דני שפירא בהתרגשות תערוכה של כלים בלתי מאוישים המצויים בשירות חיל האוויר: ׳זיק׳ (הרמס 450 אלביט מערכות), ׳שובל׳ (הרון 1, תע"א), ו׳כוכב׳ (הרמס 900, אלביט מערכות). הוא ליטף כטמ"מ ׳זיק’, שנכדו הוא בין מפעיליו, והתפעל: "הכטמ"מים עושים עבודת קודש. זו זכות גדולה להפעיל ולהטיס כלים כאלו המביאים תוצאות מעולות. לכלים הללו יש חשיבות רבה לחיל האוויר ולהגנה על שמי המדינה".

מקורס טיס בצ׳כוסלובקיה ועד לטיסה ב׳מושב החכמים׳

מאוחר יותר, במועדון הטייסת, הפליגו האב ובנו בזיכרונות על הרפתקאותיהם כטייסים - מימי קורס הטיס הראשון של דני בצ'כוסלובקיה ועד לטיסתו האחרונה, לפני חמש שנים: "הטיסה האחרונה שלי הייתה כשהגעתי לגיל 90. טסתי עם בני רונן במטוס גאלפסטרים 280״.

על טיסות משפחתיות אחרות מספר עודד שפירא: "לפני 13 שנה טסתי לעיר לייז' בצרפת במטוס ג'מבו 747, כאשר במושב האמצעי בקוקפיט, הקרוי 'מושב החכמים', יושב אבא דני. הרגשתי כמו בטיסת מבחן, אבל הפעם מבחן של אבא. הטיסה הייתה קשה. גשם, רוחות, מזג אוויר גרוע. נחתנו בשלום, ואבא לא אמר כלום, רק טפח לי על השכם. עברתי את הבחינה".

והייתה גם מלחמת שלום הגליל בשנת 1982, בה הושג השיא: שלושה בני משפחת שפירא השתתפו כטייסים במלחמת לבנון הראשונה: דני הטיס מטוסי 'ערבה', רונן הטיס 'בז' F-15  ועודד הטיס 'כפיר'. עודד: "חזרתי מגיחת תקיפה לנחיתה ברמת דוד. הבקר החליף לי מסלול נחיתה כדי לפנות מקום למטוס קרב פגוע שנצרך לנחיתה מיידית. ראיתי שה'בז' היה מחורר כולו מפגיעות כדורים וגם המנוע. שנינו נחתנו בשלום, ולא היה לי מושג שבמטוס ה'בז' היה אחי רונן. הוא הפיל מיג סורי מעל בקעת הלבנון, וטייס סורי אחר שיגר טיל שפגע ליד מנוע מטוס ה'בז' שלו״.

״הכטמ״מים עושים דברים מעבר לכל דימיון״

לחבורה הקטנה בבסיס הטייסת בפלמחים, שהאזינה לסיפורי משפחת הטייסים, מספר דני פרקים בתולדותיו: הטסת דאונים בגיל 15, רישיון טייס אזרחי, חברת 'אווירון', 'שרות האוויר', איך העביר 12 מטוסי  'ספיטפייר' מצ'כיה לישראל, הקורס הראשון של טייסי סילון 'מטאור', הטסת מטוס 'מוסקיטו' העשוי עץ ו'מסרשמיט' גרמני. איך העבירו לארץ מצרפת 207 מטוסי קרב ('אורגאן', 'מיסטר', 'ווטור' ו'מיראז''). איך היה לטייס הישראלי היחיד שטס במהירות כפולה ממהירות הקול, מאך 2. איך הטיס עם עמיתיו לארץ 76 מטוסי 'מיראז''  ב-19 מטסים, במשך שנתיים רצופות. קורס טייסי ניסוי בחיל האוויר הצרפתי, טיסות ניסוי בתעשייה האווירית. הטסה מערבית ראשונה של מיג-21. 

הנכד, סגן שפירא, מכיר היטב את סיפורי הטיסות המאוישות של סבו ואביו, ושבע רצון מבחירתו להמשיך במסורת משפחת חיל האוויר - אבל במטוסים לא מאוישים: "אני עושה משהו שונה מיתר בני המשפחה, ומרגיש ויודע שהכטמ"מים עושים היום דברים שהם מעבר לכל דמיון, דברים שלא שומעים ולא יודעים עליהם. חיל האוויר נמצא בכל מקום. הכטמ"מים מבצעים היום קרוב לשמונים אחוזים משעות הטיסה בחיל, ותוך כמה שנים יוכפל צי הכלים הבלתי מאוישים. הכלי הזה טס רחוק, טס הרבה זמן, רואה המון, וחסכוני. טס אוטונומי ואני יושב בקרון הבקרה ומנהל את הגיחה".

"זה מה שאני אומר לטייסים צעירים כשאני מרצה בפניהם: אהבו את המדינה, זכרו כי זכות גדולה לכם להגן עליה, אהבו מה שאתם עושים, והכי חשוב - תשאפו למצוינות," מסכם דני.   

אולי יעניין אותך גם