אלביט: מערכת לבחינת מדדים מרחוק תיכנס לניסוי בבילינסון

המטרה היא להגן על בריאות הצוותים הרפואיים באמצעות איסוף מדדים רפואיים מרחוק. אלביט מנסה כעת שני פתרונות המבוססים על מערך מצלמות (אחת תרמית) ושני סוגי מכ"מים קטנים לטווחים שונים

אלביט: מערכת לבחינת מדדים מרחוק תיכנס לניסוי בבילינסון

המערכת של אלביט. צילום: משרד הביטחון

חברת אלביט מערכות התגייסה לקריאה של מפא"ת לפיתוח מערכת בחינת מדדים רפואיים מרחוק לטובת בתי חולים בישראל. המטרה היא להגן על בריאות הצוותים הרפואיים באמצעות איסוף מדדים רפואיים מרחוק. אלביט מנסה כעת שני פתרונות המבוססים על מערך מצלמות (אחת תרמית) ושני סוגי מכ"מים קטנים לטווחים שונים.

"הפתרון שיכנס לניסוי בבילינסון מבוסס על מכ"ם שקורא את הנתונים ממרחק של כמה עשרות ס"מ , ללא מגע עם הפציינט, ומשדר אותם אחורה למערכת של הרופא", מסביר יוסי כהן, סמנכ"ל טכנולוגיות בחטיבת תקשוב של אלביט מערכות. "הפתרון יודע למדוד דופק, נשימה וחום גוף והוא מציג את המדדים לרופא. המטרה היא להשתמש בפתרון זה על מנת לסווג את אלו המגיעים לחדר מיון לשתי קבוצות - כאלו עם חשש למחלה נשימתית וכאלו ללא חשש. כך, יכול בית החולים להמשיך להתנהל בשגרה עם הקטנת הסיכון לצוות הרפואי."

המכ"מים פותחו באלביט יחד עם חברות הזנק במקור לעולם הרפואה והרכב. אחד המכ"מים נועד לנטר תנועת קשישים בבית. על מנת למדוד דופק, נשימה וחום, הפציינט צריך להמצא במצב ישיבה מול המערכת לכמה עשרות שניות. "הפתרון השני שנמצא עדיין בפיתוח מבוסס על מכ"ם לטווח של מעל שני מטרים שיודע לקרוא מרחוק את המדדים של החולה. פתרון זה יכנס לבחינה מאוחר יותר", מסביר כהן.

"כמו כן, אנו מנסים לפתח אלגוריתמים, על בסיס מערכות אלו, שיעזרו לאבחן האם הפציינט חולה בקורונה בהסתברות גבוהה. עם זאת, עדיין מדובר במחקר התחלתי. מדובר במוצרים אזרחיים שאינם דורשים אישורי ייצוא. התחלנו בפיתוח שלהם לפני כשבועיים עם קבלת הבקשה ממפא"ת."

האם אתם כבר חושבים על ייצוא מערכות כאלו למדינות אחרות, כולל ארה"ב שם יש לכם חברה מקומית? "בשלב זה האתגר הוא טכנולוגי. אחרי ההוכחה הטכנית, נדרשים אישורים להכניס את המוצר לבית חולים באופן סדרתי. במקביל, אנו בודקים הערכות לייצור של מערכות כאלו, כולל ייצור סדרתי. הצפי בשלב זה הוא לדרישה של מספר מערכות קטן. כרגע אנו ממוקדים במדינת ישראל. אם יהיו מחשבות על ייצוא, הן יהיו בעתיד."

אולי יעניין אותך גם