איום פוטנציאלי חדש: כלי שיט תת-מימי איראני

לאחרונה פורסם שאיראן פיתחה כלי שיט תת-מימי אוטונומי, המכונה Azhdar. יהיה נכון לחיל הים הישראלי ללמוד ולהיערך מול אמצעי הלחימה החדש

כלי השיט Azhdar. 

במאי 2019 נפגעו ארבע מיכליות נפט בסמוך לחופי איחוד האמירויות. הערכת הכותב היתה שהמכליות נפגעו ממיקוש ימי שהוטל על ידי צוללת ננס או מרכב נושא צוללים אשר שוגר מצוללת איראנית, כדוגמת ה-Ghavasi, שמופיעה בתמונה שבכותרת כתבה זו.

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

לאחרונה פורסם שאיראן, כחלק מהלקחים והתובנות ממבצע התקיפה המוצלח במאי 2019, פיתחה כלי שיט תת-מימי אוטונומי (UUVUnderwater Unmanned Vehicle), המכונה Azhdar.

כלי השיט התת מימי-הוא למעשה מעין מוקש נייד, הפועל אוטונומית או באוטונומיות-למחצה מתחת למים, ונושא עליו ראש קרב המתוכנת לפעול ולהתפוצץ על מטרתו במקום מסויים או בזמן מסויים, או כאשר הוא מזהה מטרה באמצעות החיישנים שלו.

ה-Azhdar (המתואר באיור הבא) משוגר למשימותיו מצמ"ט (צינור מוליך טורפדו) מכלי שיט או מצוללות, והוא מבוסס על פלטפורמה של טורפדו בקוטר 533 מ"מ ובאורך של 8 מטרים, שהוסבה על ידי האיראנים לכלי אוטונומי בעל יכולת שהייה ארוכה יחסית מתחת למים (עד 24 שעות ברציפות). ה-Azhdar הינו בדחי כולל של כ-1,600 ק"ג, יכול לפתח מהירות של עד 22 קשר והוא בעל טווח פעולה מירבי של כ-130 ק"מ.

כלי השיט האוטונומי יכול לפעול בעומק של עד 200 מטרים, והוא בעל יכולת שהייה על קרקע הים ("קרקוע"), המאפשרת לו לחמוק מסונרים ולהקשות על גילויו. במוד Stand-by בו מקורקע כלי השיט, הוא יכול לפעול במשך כ-96 שעות.

השימוש בכלי השיט האוטונומי לא רק מאפשר לאיראנים לפעול בחשאיות מתחת למים ולפגוע בכלי שיט בטווחים רחוקים מהחוף, אלא גם מייצר הרתעה משמעותית בכל אזור מצרי הורמוז, המפרץ הפרסי ועד למצרי באב אל-מנדב - אזורים שבהם פועל כיום הצי האיראני.

התפיסה האסטרטגית של שימוש בכלי שיט לא-מאוישים הינה ארוכת שנים, וכבר ב-2012 פורסם בארצות הברית כי איראן הצליחה לפתח ולייצר כלים כאלה - לשימוש תת-מימי ועל-מימי – ואף כי במערכה של המורדים החות'ים בתימן נעשה שימוש בכלים אלה לפגיעה בכלי שיט סעודיים ואמריקניים.

נכון לכתיבת שורות אלה, לא נראה שיש לכלי יכולת איסוף מודיעין חשאית, אך אין זה מין הנמנע שאיראן שוקדת על שילוב יכולות אלו בכלי השיט התת-מימי. מניסיוננו בעבר, ארגוני הפרוקסי של איראן, חיזבאללה והמורדים החות'ים בתימן, הם מגרש המשחקים לביצוע ניסויים באמצעי לחימה של הממשל בטהרן.

יהיה נכון לחיל הים הישראלי ללמוד ולהיערך מול אמצעי הלחימה האיראני החדש, למקרה שייעשה בו שימוש בזירות הפעולה בים האדום ובים התיכון.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית