דילמת המוסד: הריגול הישראלי בצל מגפת הקורונה

התפשטות הקורונה משפיעה על תחומים רבים, ביניהם גם על הריגול. גם אנשי המוסד באיראן ובמקומות אחרים חשופים להידבקות, דבר שמעלה בפני קברניטי ארגון הביון דילמות קשות וייתכן גם צורך לעבור לדפוסי פעולה אחרים. פרשנות

אילוסטרציה: Bigstock

שר הבריאות יעקב ליצמן אמר השבוע כי "באיראן יש (מקרי קורונה). ואנו חושדים שיש הרבה". ליצמן אמר את הדברים בהערכת מצב מיוחדת שערך עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בנושא נגיף הקורונה בחמ"ל משרד הבריאות. לאור הדברים, עולה השאלה האם המוסד ממשיך לרגל באיראן אחר תכנית הגרעין. האם יוסי כהן מסכן את המרגלים של ישראל בכל מחיר? ומה יהיה שמרגלים אלה יגיעו לארץ עם חשש להידבקות? כיצד המוסד יתמודד עם צוותים שנמצאים בבידוד 14 ימים? הרי האיראנים לא מפסיקים ליזום מזימות או לפתח פצצה בגלל וירוס הקורונה.

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

היות ולא ידוע כיצד המוסד ערוך להמשיך בפעילות הריגול בעת התפשטות מגיפה עולמית, נניח לצורך הדיון שיש תכנית כזו אי שם במרכז הארץ. תכנית שנפתחה והאבק נוקה מעליה בחודש האחרון. אחת ההשערות היא שהמוסד עובר למצב פעולה בחירום.

אבל גם כאן עולה שאלה. וירוס הקורונה מדבק גם בתקופת הדגירה שלו, שעומדת רשמית על 14 ימים (יש הטוענים יותר),. ובתקופת הדגירה ייתכן והנשא אינו מראה סימנים קליניים, וכאמור, עדיין מדבק. על פי פרסומים רשמיים, הווירוס מדבק ממרחק שני מטרים ויכול להישאר כמה שעות במקומות בהם נגע הנשא. כלומר, גם שיטה זו אינה חסינה מהדבקת אנשי הביון הישראלים. לצורך הדיון, גם dead drops, דירות מסתור, וכל אמצעי אחר לקיום פעילות יומינט חשופים לקורונה.

אפשרות נוספת היא לעבור ליומינט מרחוק מבוסס טכנולוגיה. לפחות זמנית. כלומר, להתבסס על תקשורת מוצפנת לוויינית או אחרת לטובת העברת מסרים מאיראן לאנשי מוסד. שוב, היות ולא ברור האם המוסד ערוך לרגל בצל מגיפה עולמית, מדובר בניחושים מושכלים כיצד יכולה מדינת ישראל להמשיך לרגל מבלי לסכן את הצוותים שייתכן ועובדים באיראן.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית