מהפכת הסקרים בעידן ה-IOT: סקר פוליטי בכספומט

האם סקר פוליטי בכספומט לגיטימי? האם יש כאן פגיעה בפרטיות? מנכ"ל חברת כספונט עונה לשאלות בראיון

צילום מסך מהחשבון של Karine Nahon בפייסבוק שחשפה את הנושא. https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10157732521485202

חברת כספונט המפעילה כ-3,500 מכשירי כספומטים ברחבי הארץ ביצעה בימים האחרונים בסקר פוליטי במספר כספומטים. מדובר בפיילוט ראשוני שהחליט עליו מוסי כץ, מנכ"ל החברה. "הבסיס הרעיוני הוא ליזום פעילות בכספומט מתוך מטרה להוזיל את עלות משיכת המזומן עבור הצרכן. ככל שיש יותר פעילות בכספומט, כך עמלת המשיכה מוזלת", מסביר כץ בראיון טלפוני לישראל דיפנס. אזכיר כי הכספומט מבוסס על תוכנה של וריפון, אך לחברה אין קשר לסקר הפוליטי.

במסגרת הסקר הוצגו על מסך הכספומט שמות מפלגות, וליד כל שם נמצא כפתור פיזי. כל צרכן באשר הוא היה יכול להקיש על כפתור ולבחור שם מפלגה לטובת הסקר. החברה גנזה את הסקר אתמול (ש') לאחר שהוא רץ מספר ימים על כמות כספומטים מוגבלת לצרכי פיילוט כאמור. היוזמה של כספונט הינה חדשנית בכך שהיא מנצלת את "הדברים המחוברים" (IOT) במקרה זה כספומטים, המיועדים למטרה מסויימת (משיכת כסף \ טעינת רב קו), עבור מטרה אחרת (סקרים). 

אחת השאלות שמעלה יוזמה כזו היא סביב נושא הפרטיות. לכאורה, אדם שמושך כסף עובר הליך זיהוי לאחר הכנסת הכרטיס, כאשר שילוב עם סקר פוליטי, יכול לקשור את זהותו של אותו אדם עם העדפה פוליטית במאגר מידע. "אין לנו מושג מי מושך כסף או מטעין רב קו", מסביר כץ. "כאשר צרכן מעביר כרטיס אשראי אנחנו מעבירים את השאילתא לחברת האשראי, ומקבלים אישור אם לספק כסף או לא. אין לנו מושג מי האדם, ואנחנו לא שומרים נתונים אודותיו אצלנו בחברה. הפרטיות אצלנו היא ערך עליון." 

לפי כץ הסקר ירד והפיילוט הופסק בשל כשלי לוגיים שעלו בשיטת איסוף הנתונים בסקר. החברה תלמד מהפיילוט וצפויה לשפר את ממשק הסקר. "חלק מהתוצאות לא היו מדויקות", אומר כץ. האם הכספומט יהיה פלטפורמה לסקרים עתידיים? "מדובר בפעם השניה שאנו מנסים לקחת את הכספומט לעולמות חדשים. לפני כשנה עשינו פרסום בהתנדבות לטובת עמותת עיגול לטובה בכספומטים. זו הייתה הצלחה מאד גדולה."

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית