מרחפנים ועד פיקוד איראן: תר"ש תנופה נחשפת

הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי, הציג את התוכנית הרב-שנתית החדשה: הכרעה מהירה של האויב, שדרוג כלים וציוד לחימה ושינויים מבניים, ביניהם תפקיד חדש - "אלוף פיקוד איראן". על רקע הפלונטר הפוליטי, תר"ש "תנופה" יוצאת לאור

 
מרחפנים ועד פיקוד איראן: תר"ש תנופה נחשפת

הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי (במרכז). צילום: דובר צה"ל

למרות המצב הפלונטר הפוליטי שנוצר בשנה האחרונה, הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי החליט לא להמתין אפילו לתוצאות הבחירות הקרובות ולמו"מ עם האוצר, והכריז השבוע רשמית על התוכנית הרב-שנתית החדשה - תר"ש תנופה. כוכבי מחפש ניצחון והכרעה על חיזבאללה וחמאס במלחמה הבאה, ולעשות זאת בפחות מ-51 יום כמו במבצע "צוק איתן" או 34 יום במלחמת לבנון השנייה.

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

המטרה שהציב כוכבי לצה"ל בתר"ש: פי שבעה בכמות ובאיכות המטרות שיושמדו לאויב בתחילת המלחמה במהלומת אש אחר מהלומת אש; תקיפות בסייבר ובלוחמה אלקטרונית בשדה הקרב; וחיזוק החוד הסדיר באלפי רחפנים מתפוצצים מתאבדים ובטילים מתקדמים. העלות: מעל ל-30 מיליארד שקלים לשנה כתקציב לצבא. כוכבי הכריז גם על כך ש-2,000 פקידים ופקידות "ייחתכו" לתפקידים משמעותיים יותר בצבא.  

הקמת אוגדה חדשה, סגירת גדודי שריון, טייסת קרב חדשה ואלוף פיקוד "איראן" חדש למטכ"ל - אלה הם רק חלק מהשינויים שייכנסו בצה"ל, במסגרת התוכנית הרב-שנתית החדשה תנופה. כוכבי נקלע למשבר הפוליטי שלא ידוע עוד כמה זמן יימשך. הוא פועל לאישור התר"ש למרות היעדר קבינט קבוע, למרות אישור פורמלי של שר הביטחון נפתלי בנט, בממשלת המעבר. הרמטכ"ל החליט שלא להמתין לכינונה של ממשלה חדשה וכבר הציג השבוע את תוכניתו ל-5 השנים הקרובות, בפני סגל הפיקוד הבכיר של צה"ל, נשיא המדינה ראובן ריבלין.

בליבת התוכנית: חיזוק צה"ל למלחמה הבאה

במסגרת התוכנית מבקש הרמטכ"ל לבצע כמה שינויים על מנת לחזק את הצבא לקראת המערכות הבאות: חיזוק הקצה המבצעי של יחידות החוד הסדירות, שמבחינת כוכבי הן אתרוג שאותו רק מחזקים; שדרוג בכמות ובאיכות החימושים לטייסות חיל האוויר והפיכת הצבא לכוח קטלני וטכנולוגי שלוחם יחד בהספקים גדולים יותר, בצורה רב- ממדית, בים, ביבשה, באוויר, בסייבר ובלוחמה האלקטרונית.

כוחות מתמרנים של צה"ל. צילום אילוסטרציה: דובר צה"ל 

הרמטכ"ל מאמין כי מימוש התוכנית יכול להתאפשר בשל חלון הזדמנויות במזרח התיכון, שעשוי "לדחות" את המלחמה הבאה, בשל אי-רצונם של חיזבאללה וחמאס ליזום עימות צבאי עם ישראל המרתיעה אותם ממלחמה. זאת, גם על רקע ההתחממות ביחסים בין ישראל למדינות סוניות מתונות. תקציב התוכנית צפוי להיות גבוה יותר מתקציב צה"ל השנתי בתוכנית הרב-שנתית הקודמת - "גדעון", שהסתכמה בכ-30 מיליארד שקלים.

עיקר הגידול מבוסס על התייקרויות ובכל מקרה לא תהיה בתר"ש פריצה מגבולות הגזרה הכספיים שנקבעו בהסכם יעלון-כחלון, כך מצהירים בצה"ל. התןכנית טרם צלחה משא ומתן עם משרד האוצר. יחד עם זאת, חלק מהתר"ש כבר יצא לדרך בהסטות תקציב פנים צבאיות במאות מיליוני שקלים ובאישורים חריגים שהעניק לצבא משרד האוצר, לצד תוספת תקציב לשנה הקרובה בסכום של כ-2 מיליארד שקלים. כך, שסביר להעריך שבהיעדר מלחמה שתטרוף את הקלפים – תןכניתו של כוכבי תצא לדרך, בתנאי שתקום ממשלה קבועה.

בחירות נוספות עלולות לפגוע בתוכנית

בצה"ל מאמינים שהתןכנית החדשה תשפר את צה"ל מול תרחיש הייחוס העיקרי שקבעה ישראל ב-8 השנים האחרונות: עימות בשתי זירות, אחת עיקרית והשנייה משנית – מול שני אויבים מרכזיים, חמאס בדרום וחיזבאללה בצפון. בהיעדר כינונה של ממשלה אחרי הבחירות הקרובות, צה"ל צפוי להציג לדרג המדיני הזמני דרישות דרמטיות כמו גידול שנתי בתקציב הביטחון, ללא תר"ש מסודר. הסיכוי שמהלך שכזה יתכנס עם הגירעון בסך כ-20 מיליארד שקלים בתקציב המדינה, שגם מערכת הביטחון תידרש לתת את חלקה בכיסויו, הוא אפסי. לכן, בחירות רביעיות עלולות להיות הרסניות לתןכנית תנופה ולהתייצבות צה"ל בשנים הקרובות. במהלך גיבוש התןכנית התייעץ כוכבי עם קודמו איזנקוט וניהל שיחות גם עם הרמטכ"לים לשעבר בני גנץ וגבי אשכנזי, שלא צפויים להיות מופתעים מהתןכנית, אם ייכנסו לאחר הבחירות ללשכות שר הביטחון וראש הממשלה.

המטרה: חיסול מרכזי הכוח העיקריים של האויב מלחמה

הנחת היסוד של התןכנית היא שחיזבאללה, חמאס ואיראן צמצמו את היתרון של צה"ל עליהם, והתר"ש החדש יגדיל אותו מחדש לפער הנדרש לשמירת ביטחון המדינה, הרחקת המלחמה הבאה ומיצוק ההרתעה. 600 מיליון שקלים מהסטות פנימיות בצה"ל כבר הזרימו דלק ראשון להוצאת התןכנית לדרך, עם רכש שיגיע לשטח בעוד כחודשיים, ויכלול אלפי רחפנים מתאבדים, אמצעים לראיית לילה וטילי נ"ט חדשים, ליחידות החוד הסדירות.

כוחות החוד יחוזקו. צילום (ארכיון): צה"ל

הנחת היסוד של כוכבי אמורה להתכתב עם השורה התחתונה של התוכנית: הגדלה דרמטית בכמות יעדי חמאס או חיזבאללה שיושמדו במלחמה, בקיצור מועדי התקיפות ובאיכות אלפי המטרות שיותקפו ביממה, בין היתר מתוך מנהלת מטרות מטכ"לית שכבר הוקמה. המטרה היא השמדה של שלושת מרכזי הכוח העיקריים בשני צבאות הטרור שמול ישראל – עיקר היכולות הרקטיות, מרכזי הפיקוד והשליטה והריגת הכוחות החודרים לישראל – גדודי רדואן של חיזבאללה ויחידות נוכבא של חמאס.

מרב-זרועיות לרב-ממדיות

בתווך, לפי התוכנית, כוחות צה"ל באוגדות ההכרעה הסדירות יהפכו מרב-זרועיות, הכוללות כבר שיתופי פעולה של חי"ר, שריון והנדסה עם מטוסי קרב וספינות טילים, לרב ממדיות. המשמעות: אגרופי התקיפה של צה"ל, כך מתכנן כוכבי, יכללו אמצעים טכנולוגיים מתקדמים רבים, שיאפשרו חשיפה מהירה ויעילה של אויב, השמדתו ונטרולו בחימושים מדויקים, אך גם ביותר אמצעי שיבוש ועיוורון של לוחמה אלקטרונית ואף תקיפות בסייבר.

השאיפה של כוכבי היא תמרון מהיר, קטלני וגדול יותר – פי 5 עד 7 ממה שצה"ל יכול לספק כיום. הכוחות יקבלו, לפי התוכנית, יותר סנסורים ואמצעי חישה שיגלו את האויב, יזרימו מודיעין בזמן אמת, מכלל המקורות, בהם המל"ט שמצלם מעל או הלוויין של יחידה 9900.

הפער במערך המילואים ייסגר?

נעלם מרכזי בתוכנית הוא מערך המילואים של צה"ל, שעליו עדיין מתבסס רוב הכוח הלוחם של הצבא. צה"ל לא הציג מהלכים משמעותיים לחיזוק חטיבות המילואים ותיקון הליקויים שבהן. התוכנית מדברת בעיקר על סגירת יחידות מילואים, כאשר מאמצעי הלחימה החדשים שצה"ל ירכוש לכוחות הסדירים, ייהנו בעתיד הלא נראה לעין, בסדר עדיפות משני, גם חלק מכוחות המילואים.

הרמטכ"ל הביע חוסר שביעות רצון מהיקף אימוני יחידות המילואים וביקש ממפקד זרוע היבשה, אלוף יואל סטריק, לבחון גידול של האימונים. במסגרת התר"ש צה"ל ירכוש כ-2,500 משאיות חדשות לכוחות המתמרנים, שיחולקו קודם לגדודים הסדירים, ובלאו הכי לא צפויים להדביק את המחסור הקיים, ביחס לתקינה, של משאיות לכלל הכוחות.

נדבך מרכזי בתוכנית הוא שדרוג ההגנה של צה"ל בגבולות הבט"ש. הרמטכ"ל מגדיר יעד ברור להשקעות הצבא: 70% להתקפה ו-30% להגנה, משוואה שלא בהכרח מתכתבת עם חזונו הביטחוני של ראש הממשלה בנימין נתניהו לעשור הקרוב, שבו הדגשים העיקריים נוגעים לסייבר, לחיל האוויר ולהגנה האווירית. לפי התוכנית, פיילוט החטמ"ר החכם שכבר מנוסה בשומרון יורחב ליתר החטמ"רים בגדה, ויאפשר ניטור זיהוי מידי של גורמי טרור באמצעים טכנולוגיים. ביתר הגזרות יופעל "הגבול החכם", עם מכשול מבוצר יותר וכיסוי קבוע מפני איומים על ותת-קרקעיים לצד אמצעים תקיפה ונטרול רובוטיים.

כיפת ברזל צפויה להפוך ברובה לארצית, נייחת, ללא תלות בניוד הסוללות. כבר השנה יוכנסו מיירטים חדשים ומשופרים לפצמ"רים ורקטות קצרות טווח. מערכת קלע דוד (שרביט קסמים), לצד הכנסת מערכות נוספות, תיתן מענה לרחפנים מתקדמים ולטילי שיוט, שעם כמותם תקפה איראן את מתקני הנפט הסעודיים בחודש ספטמבר 2019.

טנקים ומטוסים ישנים יוחלפו

תוכנית תנופה צפויה לכלול שינויים מבניים מהותיים בצבא, הדומים למהלכים שיצאו אל הפועל בתקופת שני הרמטכ"לים הקודמים, גדי איזנקוט ובני גנץ. גדודי שריון במילואים, בהם מופעלים טנקי מרכבה סימן 2 הנחשבים למיושנים יותר, ייסגרו. טייסת קרב הכוללת מטוסים שנמצאים בשירות מזה מספר עשורים תיסגר, ובמקומה ייפתחו לפחות שתי טייסות קרב חדשות לאורך העשור הקרוב, מעבר לשתי טייסות האדיר הקיימות.

 צה"ל יתחדש גם בטייסת מסוקי תובלה גדולים חדשים, ה-K (סופר יסעור) של לוקהיד מרטין או הצ'ינוק של בואינג – כחלופה ליסעורים הוותיקים. כחלק מהסכם הסיוע החדש מארה"ב, יירכשו חימושים מדויקים לחיל האוויר בהיקף שיכפיל את המלאי הנוכחי.

טילי נ"ט כבר בדרך. צילום: באדיבות רפאל

אגף התכנון צפוי לעבור שינוי גדול, עם הפיכתו למערך שמתמקד בבניין הכוח של הצבא, בראייה מטכ"לית, ולא בסוגיות חוץ ואסטרטגיה כמו מו"מ להפסקות אש וקשרים דיפלומטיים עם צבאות זרים. יתכן שבראש המערך החדש יעמוד קצין בדרגת תא"ל, בניגוד לראש אג"ת (אלוף).

אלוף פיקוד איראן ואוגדה 99

כוכבי מתכוון למנות קצין בדרגת אלוף שיטפל אך ורק בסוגיה האיראנית על גרורותיה -  מתוכנית הגרעין ועד ההתפשטות הצבאית מול ישראל, יחד עם הגוף המקביל במוסד. לשלוש האוגדות הסדירות - 98, 162 ו-36 תתווסף אוגדה נוספת – 99. האוגדה תתבסס על שתי חטיבות חי"ר קלות, אחת מהן סדירה, כפיר, שלראשונה תיכלל באמת בתכניות האופרטיביות המלאות של צה"ל, בצפון ובדרום. האוגדה תכלול גם חטיבת שריון במילואים, תהיה מהירה לחזית ולוחמיה יצוידו בכלי ניוד קטנים שאינם משוריינים ובאמצעי תקיפה חדשים, כמו טילי נ"ט מתקדמים בהיקפים גדולים.

התוכנית עתידה לשפר גם את החוסרים ליחידות הקרביות הלוחמות, לרמות של כ-100%, בכוח אדם ובאמצעים. המקור ללוחמים "החדשים": העברתם מבסיסי הכשרות וממפקדות לגדודים הסדירים ושינוי קריטריונים, כמו אפשרות לשרת כלוחמי הגנה אווירית בכיפת ברזל בפרופילים נמוכים. בנושא כ"א מתכוון כוכבי לבצע שינוי נוסף, משמעותי לא פחות, על רקע התנגדותו לקיצור נוסף בשירות לבנים, מ-32 ל-30 חודשים: רפורמה בשיטות המיון של המתגייסים, תוך הישענות על פרמטרים חדשים וטיוב כוח אדם לתפקידי ליבה. כך, מבטיחים בצה"ל, כבר בתחילת התר"ש "ייחתכו" 2,000 פקידים ופקידות בצה"ל לתפקידים משמעותיים יותר.

ללא פיקוד סייבר, עם לוויין צבאי חדש

רפורמה גדולה צפויה להגיע לפתחה של זרוע היבשה, שתכלול ארבעה קצינים בדרגת אלוף, בהם מפקד הזרוע וראש אט"ל. יוקם מערך הדרכה ואימונים כולל תחת מפקד גיס 446 (אלוף) ומתחתיו יופעלו בסיסי ההכשרות והאימונים. כמו כן, יוקם מערך התמרון, תחת מפקד גיס 479 (אלוף), שיהיה אחראי על האוגדה החדשה 99 ועל מפקדות חילות הזרוע (הנדסה, חי"ר, שריון וכו').

תוקם חטיבת מטה לסוגיית הלחימה הרב-הזרועית, בפיקודו של קצין בדרגת תא"ל, שיהיה טייס חיל האוויר. מערכי הסייבר באגף התקשוב ובאמ"ן ימשיכו ליהנות מתקציבי עתק גדלים, ובניגוד לתכנונים קודמים, התוכנית תשאיר את המצב כפי שהוא, ללא הקמת "פיקוד הסייבר" תחת אלוף. ישראל תשגר לטובת צה"ל לוויין תקשורת חדש במסגרת התר"ש לצד שימוש בלוויינים קטנים עם כיסוי מהיר יותר של תחומי העניין של צה"ל.

אולי יעניין אותך גם

By Spc. Micah E. Clare, U.S. Army - This image was released by the United States Army with the ID 070930-A-2013C-254 (next). Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=4556991

דיווח: רק"מי M1117 ראשונים הגיעו לאוקראינה מארה"ב

רק"מים אלו הינם חלק מחבילת הסיוע הצבאי האמריקאית בשווי של 400 מיליון דולרים שהוכרז עליה בחודש נובמבר 2022