סייברטק גלובל: החידושים והסיכונים של שילוב הטכנולוגיה ברפואה

בכנס סייברטק גלובל 2020 שנערך בתל אביב התקיים אירוע מיוחד בשם סייבר-מד. באירוע דנו מומחים באתגרים ובהזדמנויות שהטכנולוגיה הביאה לתחום הרפואה. תהליך השילוב בין שני התחומים מתקדם במהרה – והסיכונים גדלים בקצב דומה. סיקור מיוחד מבייסרטק גלובל 2020

אירוע סייבר-מד במסגרת כנס סייברטק. צילום: גלעד קוולרצ'יק

באירוע מיוחד שנערך היום (ג') במסגרת כנס סייברטק גלובל 2020 בתל אביב, דיברו מספר מומחים על תפקיד הסייבר בתחום הרפואה. בעולם המחובר והדיגיטלי של המאה ה-21, פיתוחים חדישים יכולים להציל את חייהם של אינספור חולים. עם זאת, החיבור גם הופך פיתחים רבים לפגיעים יותר; בעולם הדיגיטלי שלנו, פריצה למחשבי בית חולים, למשל, עלולה לעלות בחיי אדם. פריצה למחשבי חברת תרופות עלולה לגוות קורבנות רבים אף יותר.

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

אירוע סייבר-מד עסק במהפיכה בתחום הרפואה והטיפול, ובין השאר גם בסיכונים של גניבת מידע, פריצה למאגרים וכופרה. האתגר שבהגנה על מוסדות רפואיים מאיומי סייבר מצריך נקיטת צעדים לשמירה על ביטחון מידע ופרטיות, תוך צפיית סיכונים. שניים מהכלים שהוזכרו בסייבר-מד כדוגמאות לכאלה שבעזרתם ניתן לשמור על ביטחון זה הם אינטיליגנציה מלאכותית (AI), ביג דאטה.

באופן טבעי, הדוברים בכנס סייבר-מד הזכירו מכשירים כמו קוצבי לב ומזרקי אינסולין כדוגמאות לפיתוחים שחייבים לשמור עליהם מפני פגיעה, שכן הם קשורים ישירות לשמירה על חיי אדם. הסיכונים הרבים והמגוונים משמעם שעל מוסדות רפואיים ויצרנים בתחום לשמור על התשתיות הטכולוגיות שלהם ולעדכן אותה, ולשמור על ביטחון מידע מבחינת הגישה למערכותיהם. כמו-כן, עליהם לשמור על המידע של המטופלים, אם ישנם.

הדוברים בסייבר-מד ציינו את שרתי הענן ואת המידע הרפואי שנמצא עליהם, אפליקציות שמאפשרות לצרכנים לבחון נתונים רפואיים על עצמם איבחון סרטן בעזרת מכשירים אוטומטיים כדוגמאות לשינויים גדולים שעוברים על תחום הרפואה.

הדוברים לא הזניחו את השאלה המוסרית: אתיקה וחוקיות צריכות להיות בין השיקולים המרכזיים של מי שעוסק ברפואה או בתעשייה רפואית, מכיוון שלמרות מעלותיה, הטכנולוגיה לא יכולה למצוא פיתרון לכל הבעיות. בנוסף ציינו הדוברים בכנס כי אין זה בהכרח מספיק שכל שחקן בתחום יפעל בצורה נכונה בבידוד מהאחרים. צריך גם שיתקיים שיתוף פעולה בין השחקנים השונים למען שמירה על התנהלות נכונה וביטחון סייבר – מיצרנים, דרך חוקרי סייבר ורופאים ועד למטופלים עצמם.

הכתבות הכי נקראות באתר:

שב"כ חשף: חמאס גייס מרגלים בשטח ישראל

חשד: חיילים סייעו להבריח אמל"ח מיו"ש לישראל

מסתמן: תר"ש תנופה תהיה בהיקף תר"ש גדעון

"לצבא קטלני יותר": בנט אישר את תר"ש תנופה

היקף ההזמנות "כחול לבן": 11.6 מיליארד שקלים

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית