משרד התקשורת מעכב פריסת תשתיות גלים מילימטריים

נתי כהן, מנכ"ל משרד התקשרת. צילום: רונן טופלברג

משרד התקשורת מעכב שימוע בנושא יישום תשתיות 60GHz בתצורת נקודה למספר נקודות. זאת, למרות שהתצורה נבחנה בהצלחה בניסוי של הוט בצפון בטל-אל, חיספין וגם בעוספייא בניסוי של חברת SMBIT. פוטנציאל הפריסה בעיקר בפריפריה, איכן שחברות הטלקו נמנעות מפריסה בשל העדר כדאיות כלכלית. מדובר בכחצי מליון צרכנים, בעיקר בבתים צמודי קרקע. מקורות של ישראל דיפנס מוסרים כי הניסוי הצליח במידה כזו שהלקוחות מסרבים להתנתק, והוט החליטה להשאיר להם את הציוד מותקן.

איפה תקוע האישור? ובכן ישנו שימוע במשרד שהתחיל בחודש ספטמבר 2019 שהיה אמור להסתיים עד אוקטובר 2019. הוא עדיין בדיונים. על פי השימוע "גלים מילימטריים מוגדרים בתחום תדרים גבוה 86 – 57 GHz המכונה כך בשל אורך הגל שגודלו בסדר גודל של מילימטרים. טכנולוגיה זו נמצאת בשימוש מסחרי ברוב מדינות העולם המתקדם ותוקננה ואושרה לשימוש על ידי ארגון התקשורת האירופאי, על ידי ה- FCC בארצות הברית, ומדינות נוספות." אם רגולטורים בארה"ב, אירופה, יפן ואוסטרליה אישרו את הטכנולוגיה, אז למה בישראל טרם עשו זאת?

עולה השאלה מי המרוויחה הגדולה מעיכוב ההחלטה? ובכן, מסתבר שכנראה זו חברת בזק. אינני טוען כי המשרד פועל למען בזק בהקשר זה, אלא שהיא המרוויחה מכל עיכוב בהחלטת המשרד. המפסידים דרך אגב, הם תושבי הפריפריה. מדוע זה קורה? מכיוון שבזק מחזיקה בנתח השוק הכי גדול של תשתיות רחבות פס במרכזי עסקים וערים, איפה שנמצא הכסף הגדול בעולם התשתיות. והיא אינה רוצה מתחרים על נתח זה שיגיעו עם תשתיות גלים מיליטריים. לכן היא מרוויחה באופן ישיר מכל עיכוב בתחרות.

בזק גם רוצה להרתם למהלך שמוביל המשרד לפריסת סיבים אופטיים ברחבי הארץ, מהלך שיכול להתקל בהעדר כדאיות עסקית באזורים שונים בארץ אם יכנסו הגלים המילימטריים. המשרד עצמו גם פועל בסביבה מורכבת. מחד הוא רוצה לקדם תחרות בפריסת תשתיות בכל הארץ, מאידך הוא מנהל מערכת יחסים הדדית עם חברות הטלקו שמחפשות רווח. ייתכן והניסיון להשיג איזון כזה הוא הסיבה לעיכוב בהחלטה. 

כאמור, טרם ברור מדוע המשרד מעכב את החלטתו בנושא לאור העובדה שהניסוי הצליח והטכנולוגיה יכולה להיטיב עם תושבי הפריפריה. "תשתית גלים המילימטריים במדיניות זו, מהווה תשתית זולה יחסית ומשלימה פוטנציאלית לתשתית אופטית לצורך אספקת קצב תקשורת של Gbps לכל גוף דורש במדינת ישראל (פרטי/ציבורי/תעשייה וכו') ועד לאספקת תשתית אופטית עד נקודת הקצה", נכתב במסמכי השימוע של המשרד.

פניתי למשרד לברר מועד צפוי להחלטה בנושא, ומתברר כי אין מועד צפוי. "המשרד טרם קיבל החלטה בנושא המדובר, המשרד מנהל תהליך של שימוע בסיומו תתקבלנה החלטות", כותבים בתגובה של המשרד.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית