ניצי וותיק: סגן המפקד החדש של כוח קודס האיראני

משרת שנים רבות במשמרות המהפכה; סייע בפרויקט דיוק הטילים של חיזבאללה; ניצי בנושאי חוץ ופנים; ונמצא תחת סנקציות של ארה"ב ושל האיחוד האירופי בשל הפרת זכויות אדם. קווים לדמותו של סעיד מוחמד חסין-זאדה חג'אזי

סעיד מוחמד חסין-זאדה חג'אזי

לאחר הריגתו של מפקד כוח קודס, קאסם סולימאני בתחילת החודש, מונה מי שהיה סגנו, אסמעיל קאאני, למפקד החדש של יחידת העילית. כעת מונה לסגנו של קאאני קצין ותיק במשמרות המהפיכה בשם סעיד מוחמד חסין-זאדה חג'אזי.

על פי מאמר שכתב ד"ר רז צימט עבור מרכז המידע למודיעין ולטרור על שם אלוף מאיר עמית, המינוי "מעביר מסר נוסף של המשכיות, שכן חג’אזי הינו בעל ניסיון רב והיכרות ממושכת עם כוח קודס. מעורבותו של חג’אזי בשנים האחרונות בזירה הלבנונית, ובמיוחד בפרויקט דיוק הטילים של חיזבאללה, עשויה לסייע לקאאני במימוש משימות כוח קודס בחזית המערבית של איראן, ובמרכזן המשך ההתבססות הצבאית האיראנית בסוריה והסיוע להתעצמות חיזבאללה. לכך נודעת חשיבות מיוחדת לנוכח העובדה שעיקר פעילותו של קאאני כסגן מפקד כוח קודס התמקדה בחזית המזרחית של איראן (אפגניסטאן ופקיסטאן) ולא בזירה הסורית והלבנונית".

על פי צימט, חג'אזי נולד ב-1956 באספהאן, והצטרף למשמרות המהפיכה זמן קצר לאחר המהפיכה האסלאמית במדינה ב-1979. במהלך מלחמת איראן-עיראק (1980-1988) חג'אזי שירת "בתפקידי פיקוד שונים במשמרות המהפכה. לאחר סיום המלחמה מילא חג’אזי מספר תפקידים בכירים בארגון, בהם סגן מפקד זרוע הבסיג’ של משמרות המהפכה, מפקד זרוע הבסיג’ (2007-1998), ראש מטה משמרות המהפכה (2008-2007), וסגן מפקד משמרות המהפכה ומפקד משמרות המהפכה במחוז טהראן (2008-2009). בשנים 2009-2014 הוא שימש סגן ראש המטה הכללי של הכוחות המזוינים לענייני היערכות, לוגיסטיקה ומחקר תעשייתי".

ממשלות ארה"ב, כמו גם האיחוד האירופי, כבר מכירות את חג'אזי. שני הגופים כבר הטילו עליו סנקציות. אחת הדוגמאות הבולטות להפרות זכויות האדם שבהן היה חג'אזי מעורב, לדברי צימט, היא דיכוי המהומות לאחר הבחירות במדינה ב-2009. המהומות פרצו בעקבות טענותיהם של תומכי המועמד מיר חוסיין מוסאווי לזיופים בספירת הקולות, לאחר שמוסאווי הוכרז כמפסיד מול מחמוד אחמדינג'אד. הן דוכאו באלימות קשה של השלטונות האיראניים.

על פי צימט, לחג'אזי היה תפקיד חשוב בפרויקט בניית הכוח של חיזבאללה בלבנון בשנים האחרונות: "באוגוסט 2019 חשף צה”ל כי חג’אזי משמש כמפקד גיס לבנון בכוח קודס. שמו הוזכר כמי שנטל חלק בהובלת פרויקט דיוק הטילים של חיזבאללה, לצד שני קצינים איראנים נוספים. דווח כי בעקבות סיכול רוב משלוחי הטילים המדויקים, שניסתה איראן להעביר לסוריה בין 2013 ל-2016, החלה איראן לפעול לדיוק הטילים המיוצרים בסוריה. לאחר שגם פרויקט זה סוכל בהתקפות אוויריות ישראליות, הוחלט להעבירו ללבנון באמצעות הקמת אתרי ייצור והסבת טילים מדויקים במספר אזורים ברחבי המדינה. לשם כך השתמשה איראן בשלושה נתיבים להעברת חומרי הגלם הדרושים לייצור הטילים: נתיב יבשתי דרך גבול סוריה, ציר ימי וציר אווירי דרך שדה התעופה הבינלאומי בבירות. פרויקט דיוק הטילים בלבנון התבצע בהובלת אישים איראנים, ובמרכזם מוחמד חסין-זאדה חג’אזי, מפקד גיס לבנון, מובילו הרשמי של פרויקט דיוק הטילים".

צימט כותב כי חג'אזי הוא קצין ניצי – הן בנוגע ליחסי חוץ והן בנוגע ליחסי פנים. "לאחר מהומות 2009, תקף חג’אזי את המפגינים, שקראו תיגר על מדיניותה האזורית של איראן ועל ההשקעות הנמשכות מצד המשטר האיראני מחוץ לגבולות המדינה. הוא הצהיר כי אלה הקוראים במהלך הפגנות המחאה את הסיסמה “לא עזה, לא לבנון, חיי [הינם] למען איראן”, מעוניינים למנוע את ייצוא המהפכה האסלאמית אל מחוץ לגבולות איראן ובכך הם משרתים את אויביה של איראן במערב במאמציהם להחלשת המהפכה", כתב צימט, והוסיף בנוגע לתרחיש של לחימה עם ישראל, בפברוא 2012 "התייחס חג’אזי לאפשרות כי ישראל תפעל צבאית נגד מתקני הגרעין באיראן והצהיר כי איראן מוכנה לנקוט בצעדי מנע אם תחוש שבכוונת אויביה לסכן את האינטרסים הלאומיים שלה. הוא ציין כי האסטרטגיה הנוכחית של איראן היא לא להמתין לפעולות האויבים, אלא לפעול נגדם מראש".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית