"הקשר הרוסי" והדו"ח שבתקשורת האמריקנית ירצו לשכוח

התקשורת האמריקנית פירסמה בצורה פזיזה את פרטי "מסמכי סטיל", שטענו כי הרוסים מחזיקים במידע שעלול להפוך את דונלד טראמפ לסחיט. ה-FBI ידע במשך תקופה ארוכה כי המידע אינו אמין, אך לא עידכן את הציבור. פרק נוסף בסדרת כתבות "בית הקלפים"

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. ה-FBI ידע שהמידע לא אמין. צילום ארכיון: AP

סדרת כתבות "בית הקלפים" מגיעה לפרקי הסיום שלה עם תפנית מפתיעה בעלילה. המבקר הכללי במשרד המשפטים האמריקני, מייקל הורוביץ, הגיש את ממצאיו על התנהלות ה-FBI לאורך פרשיית "הקשר הרוסי". הדו"ח היבש סיים באחת את הפרשייה והוריד אותה מעל סדר היום הציבורי, ובכך תיקן את שכשל בו התובע המיוחד רוברט מולר.

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

תיאוריית "הקשר הרוסי" התבססה בעיקרה על אסופת ידיעות מעין-מודיעיניות, שהכין והפיץ סוכן מודיעין בריטי לשעבר, כריסטופר סטיל. הידיעה הפותחת והמרכזית בתיק אמרה כי בידי הרוסים קלטת וידאו של טראמפ עם נערות לווי שמטילות מימיהן על מיטה במלון "ריץ" במוסקבה. הידיעה הדגישה כי זהו חומר העשוי לשמש לסחיטת הנשיא על ידי הרוסים ("קומפרומט"). הידיעה הטריפה את האמריקנים במשך שלוש שנים. היו שראו בנשיא "שליח מנצ'ורי".

סטיל העביר את הסיפור לתקשורת האמריקנית בספטמבר 2016, לפני הבחירות, מתוך כוונה לגרום ל-FBI לפתוח בחקירה נגד טראמפ - משקל נגד לחקירות נגד הילרי קלינטון. במשך יותר מחודשיים סירבו אמצעי התקשורת לפרסם את הידיעה. היא נראתה להם לא אמינה, והם הסתפקו בתיאור כללי של "ניסיונות רוסיים לחבור לטראמפ ולאנשיו".

בינואר 2017 עידכן ג'יימס קומי, ראש ה-FBI דאז, את טראמפ על התיק, והוסיף כי המידע נמצא בידי התקשורת. כשנודע לאמצעי תקשורת על העדכון הם ראו בכך הוכחה כי ה-FBI מייחס לתיק אמינות, ופרסמו את המידע. בקשותיו, תחינותיו כמעט, של טראמפ מראש ה-FBI להכחיש את הסיפור לא נענו. במאי 2017 הדיח הנשיא את קומי, כי חשד שלקומי מניעים נסתרים.

דו"ח המבקר, שהתפרסם בדצמבר 2019, מפתיע וקובע כי כבר בינואר 2017 הצליחו חוקרי ה-FBI להגיע למקור הידיעה של סטיל. המקור טען, במהלך שלושה תיחקורים שונים (בינואר, במרץ ובמאי 2017), כי מדובר ברכילות וכי הדברים נאמרו כבדיחה בשיח חברים על בקבוקי בירה. המקור אמר כי הופתע לקרוא את המידע ב"מסמכי סטיל". המבקר קבע כי גם ידיעות נוספות עוותו על ידי סטיל ולא נמצא להן אימות. מעט המידע שאומת התבסס על פרסומים באינטרנט.

עתה צפה השאלה, מדוע ה-FBI לא עידכן, במשך יותר משנתיים, את הנשיא, את הממשל, או את הציבור על כך שהמידע איננו נכון. למרבה האירוניה, גם ג'יימס קומי כנראה לא היה מודע לכך, אף כי המידע המזים נאסף בתקופה בה עדיין היה ראש הארגון. קומי המשיך לטעון במשך השנתיים הבאות כי הוא אינו יודע לומר אם הסיפור נכון או לא, והמשיך לאזכרו בספרו ובראיונות שנערכו עימו כידיעה שיש לדון בה.

בדממה הכבדה שהשתררה בשיח הפוליטי והציבורי בארה"ב לאחר פרסום הדו"ח, מתחילים להישמע קולות בתקשורת האמריקנית הקוראים לחשבון נפש. מיכאל איסיקוף, הכתב הראשון לפרסם מידע שקיבל מסטיל בספטמבר 2016, אמר כי התקשורת היתה צריכה להתיחס בספקנות גדולה לידיעות "צד שלישי".

בעיתון "וושינגטון פוסט" החלה להתפרסם בימים אלה סדרת תחקירים המבקרת עיתונאים ופרשנים שטענו כי מסמכי סטיל כולם או חלקם מאומתים. העיתון ביקש את התייחסותם. תגובות של נשואי התחקירים היו מתפתלות ומתחמקות.

תגובה אחת, יוצאת דופן, היתה של הווארד פיינמן, פרשן ב-MSNBC: "בראיה לאחור – ולאחר נבירה רבה – ברור כי ההופעה של 'מסמכי סטיל' והאפקט של המסמכים צריכים להיות אזהרה לכולנו: אופוזיציה גרועה + אנשי חוק קנאים = עיתונות גרועה, שחיקה של שלטון החוק ואיום על החירויות האזרחיות".

ראשי ה-FBI וה-CIA וראש המודיעין הלאומי בעת שהתפוצצה פרשיית הקשר הרוסי - אלה שהמשיכו והופיעו בתקשורת ובצורה נחרצת הודיעו כי התיק אומת ברובו או בחלקו - שומרים על שתיקה. כך גם הפוליטיקאים מתנגדי טראמפ. יוצאת דופן היתה חברת קונגרס שדבקה בעמדתה ואמרה כי מבחינתה טראמפ הוא כלי ("נכס") בידי הרוסים, אף שאין לה הוכחות.

לסידרה "בית הקלפים "נותר עדיין להשלים פרק מסכם, ובו פסקי הדין של צוות "החוקרים את החוקרים" בראשו עומד תובע משפטי מיוחד. לתובע המשפטי, ג'ון דורהם, יש סמכויות תובע מלאות, ובהן זימון נחקרים, אנשי ממשל ואזרחים, גביית עדויות והגשת כתבי אישום. התובע כבר רמז בהודעה חריגה, לאחר פרסום דו”ח המבקר הכללי, כי הוא, בשונה מהמבקר, כבר מצא בחקירותיו ממצאים פליליים. כותבי הסדרות בנטפליקס יצטרכו לעצור את ההכנות: מחליפים כנראה גיבורים.

הכתבות הכי נקראות באתר:

ראש השב"כ: "סיכלנו בשנה האחרונה 560 פיגועים"

סוכם: תוספת תקציב לצה"ל לשנתיים הקרובות

דיווח: נחשפה זהותו של מנהיג ארגון דאעש החדש

בריטניה ניסתה את מערכת מסך הברזל של אלביט

טורקיה ביצעה ניסוי בטיל אוויר-אוויר חדש מתוצרתה

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית