איראן מפתחת גרעין מ-2002? אולי, אבל הוכחות אין

על פי פרסומים ממסמך שהודלף מארכיון הגרעין, איראן מפתחת נשק גרעיני לפחות מאז 2002 - אך בחינתו של המסמך לא מוכיחה זאת כלל. בנוסף, הסבירות לכך שאיראן פועלת כ-18 שנה להשיג פצצה ועדיין לא הצליחה היא נמוכה. דעה

הכור הגרעיני באראק, איראן. צילום ארכיון: AP

פרסומים בתקשורת העולמית מהימים האחרונים טוענים שאיראן החלה בפיתוח נשק גרעיני עוד ב-2002. הפרסומים מתבססים על מסמך שנחשף בארכיון הגרעיני האיראני, שאותו גנב המוסד מאיראן, ולכן סביר להניח שהמסמך הודלף על ידי המוסד. בעוד אין מדובר בפרסום ראשון של המסמך בגלוי, קריאת המסמך אינה מחדשת כלום בתחום תולדות פרויקט הגרעין האיראני. המסמך גם אינו מהווה הוכחה לכך שאיראן מפתחת גרעין מאז 2002.

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

אז מה כן יש במסמך? ובכן, מדובר במסמך שבו ראש תוכנית הגרעין הצבאית האיראנית "אמאד", איש בשם מוהסן פחריזדהף מבקש נתונים של טיל, לכאורה, כדי להתאים לו ראש קרב גרעיני. איפה הבעיה? שהנתונים שמבקש פחריזדה אינם ייחודיים לרש"ק גרעיני. ולכן לא ניתן לטעון שזו הוכחה לפיתוח רש"ק גרעיני.

המסמך, המתוארך לפברואר 2002, כולל בקשה לקבל נתונים כמו גיאומטריה של רש"ק לטיל (משקל, סוג, מרכז גרביטציה, עובי, כיסוי), מידע על תתי מערכות ברש"ק והמשקלים שלהן, כוחות תאוצה המופעלים על הרש"ק, נתוני מהירות ורעידות, נתונים אקוסטיים ועוד. שוב, אין במסמך עצמו שום הוכחה לכך כי מדובר בפיתוח רש"ק גרעיני מצד איראן. אינני טוען שאיראן לא פיתחה בשנה זו רש"ק כזה, אלא שהמסמך המסוים שניתן על ידי המוסד לכלי תקשורת בעולם אינו מוכיח זאת. אולי יש למוסד הוכחות אחרות לכך, אך אלה עדיין לא ראו אור ציבורי בתקשורת.

לצד פרסום המסמך, באגף המודיעין של צה"ל מעריכים כי איראן רחוקה כיום כשנה מפצצה. "לצורך ייצורה של פצצה אחת נדרשים כארבעים קילוגרם של אורניום מועשר ברמה של 90%. במצב הזה – מבחינה תיאורטית וטכנית - אם האיראנים ימשיכו לפעול כך, ללא התערבות, כבר בסוף השנה הנוכחית תהיה בידם היכולת להשיג את כמות האורנים המועשר לפצצה אחת", נכתב בפרסום עדכני של טל לב-רם. 

הערכה זו אינה חדשה. עוד בתקופת אובמה ההערכה הייתה שאיראן נמצאת שנה מפצצה. נראה שפרק הזמן המפריד בין איראן לפצצה עובדת משתנה לפי האג'נדה. בכל מקרה, אם הטענה של המוסד היא שאיראן החלה לפתח רש"ק גרעיני לטילים קיימים עוד ב-2002, אזי מהימנות ההנחה שפחריזדה לא הצליח לעשות זאת במהלך 18 השנים האחרונות נמוכה. מכאן שאם אכן איראן מפתחת נשק גרעיני כבר כשני עשורים, ניתן להניח שההחלטה להגיע לפצצה עובדת היא פוליטית - ואינה תלויה בהימצאות חומר בקיע מספיק, כפי שטוענים בצה"ל.

הכתבות הכי נקראות:

שיעור בהתמודדות עם האויב: הצצה לטייסת 115

"יכולת אסטרטגית": טייסת "אדיר" חדשה נחנכה

מבלי מענה מבצעי: טרור הבלונים חזר לעוטף עזה

החשש: פגיעה במלחמה נגד התעצמות דאעש

בין ישראל לקרטל: אתגרי מדינות אמריקה הלטינית

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית