רשת ביטחון מול רשתות ההברחה לבתי הכלא

ההברחות של מוצרים שונים – מסמים ועד טלפונים סלולריים – לתוך בתי הכלא בישראל הן כבר תעשייה מתוחכמת. מולה דרוש מענה יסודי, שכולל בדיקות פוליגרף והעלאת הסיווג הביטחוני של המשרתים בבתי הכלא. פרשנות

ציוד שהוברח לבית כלא על גבי משאית מזון ב-2019. צילום: באדיבות שירות בתי הסוהר

בסוף השבוע האחרון התפרסם כי בבית המעצר שקמה בודקים חשד שאסיר ביטחוני בעל רקע רפואי זייף צורך ביציאה לבית חולים כדי להבריח פלאפונים בנתיב הברחה מתוחכם לבית המעצר. האסיר, שמוכר על פי הדיווחים כבעל רקע רפואי, טען בפני הסגל כי אינו מרגיש טוב בשל הבעיות הרפואיות שמהן הוא סובל. בתום בדיקה במרפאת בית המעצר, הוחלט לפנותו לבדיקה מקיפה בבית החולים. קב"ט ביה"ח ברזילי שביצע עם אנשיו סריקות ביטחון שגרתיות דיווח בהמשך על תפיסה של שתי חבילות חשודות בתא שירותים באחד ממכוני ההדמיה שבבית החולים.

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

פתיחת החבילות אוששה את החשד; נמצאו בהן שני טלפונים ניידים, 13 לוחות פלאפון, 17 כרטיסי סים וחמישה ראשים של מטען לפלאפון. באמצעות בדיקת צילומי האבטחה, התאפשר עיכובו בבית החולים של תושב מזרח ירושלים להמשך חקירה, בחשד שהניח את החבילות עבור האסיר. השיטה שבה האסירים הביטחוניים מתלוננים על בעיות רפואיות לכאורה כדי לייצר מפגש עם אזרחים מחוץ לכותלי הכלא בניסיון להבריח מכשירים סלולריים אינה חדשה. מאמר זה סוקר את מאמצעי המחבלים להבריח אמצעים לתוך בתי הכלא, ואת דרכי התמודדות של מערכות הביטחון עם ניסיונות ההברחה.

ללא גבולות: הברחות בגוף אדם

האסירים הביטחוניים המצויים בבתי הכלא בישראל, שמספרם כ-4,500, מנהלים מאבק מוחות מתמשך עם רשויות הכליאה וארגוני הביטחון. חלק מן המאבק נסוב סביב היכולת לקיים תקשורת שוטפת עם המשפחות ועם ארגוני הטרור בגדה ובעזה. מנהיגי האסירים והדוברים יאמרו כי המאבק הוא כדי לשמור על קשר עם המשפחות. המציאות מוכיחה כי פתח המיוצר על ידי תקשורת סלולרית בפרט, ותקשורת והעברת מסרים בכלל עם הגדה ועזה, מוביל להכוונת טרור ולהנחיות לפיגועים מתוך בתי הכלא. לאורך השנים נעשו מגוון ניסיונות להברחות אמצעים, לרבות מכשירים סלולריים, לתוך הכלא - כשהמשותף לכולם הוא שבנושא זה אין גבולות.

השיטה הבסיסית להברחת אמצעים שבה השתמשו בעבר, משתמשים כיום וכנראה גם ישתמשו המחבלים בעתיד, הנה הברחה בתוך גוף האדם. בעבר נהוג היה לחשוב כי המוסלמי אינו יכול לטמא את גופו באמצעות הברחת אמצעים בפי הטבעת, משום שהדבר נוגד את חוקי השריעה. המציאות הוכיחה מהר מאד כי הברחות בגוף האדם הם גם נחלתם של האסירים הביטחוניים. כך הוברחו לאורך השנים פלאפונים בגדלים שונים באמצעות הסלקה בגופם של האסירים.

לפני עידן הסלולר, הבריחו האסירים הביטחוניים גם "אשגרים" בגופם - מסרים מוצפנים כתובים על גבי נייר ומוסתרים בגוף האדם באמצעות ליפוף של ניילון. זוהי אותה שיטה שבה מוברחים סמים לכלא על ידי אסירים פליליים. מקרים כמו מפגש משפחות פתוח, אישור לחיבוק וליטוף ילדים, יציאה לבימ"ש ו/או לבית חולים יתנו את התנאים המתאימים להברחה. באחת התפיסות לפני מספר שנים, אפילו נתפס אסיר ביטחוני שהיה מיועד לשחרור לעזהובדקה האחרונה לפני העברתו במחסום. בעקבות פעילויות יסודיות, הוא הובהל ליחידת דרור של שירות בתי הסוהר, ובעת שהיה תחת השגחתה פלט מכשיר סלולרי ואמצעים נוספים שהיו מיועדים לידי ארגוני הטרור הפלסטיניים.

משימוש בגבס מדומה ועד רחפנים

שיטה ידועה נוספת להבריח מכשירי סלולר ואמצעים אחרים בתי הכלא היא מעצר מתוכנן וידוע מראש. כך נעצרו לא פעם אזרחים בגין עבירות שונות – למשל יידוי אבנים - והועברו לבתי המעצר. ערנות סגל בתי המעצר, מידע איכותי של אנשי המודיעין ובידוק מדוקדק הצביעו על הברחות של פלאפונים בתוך גפיים מגובסות והברחות בגופם. עוד שיטות להברח כוללות:

1. הפעלת רחפנים להעברת אמצעים מעבר לחומות הכלא: כך נתפסה חוליה של מבריחים ערבים-ישראלים בעת ניסיון הברחה בבית כלא ביטחוני בדרום הארץ.

2. השלכת חבילות מעבר לחומות: כך נתפסו הרבה מאד מבריחים על חם בעת ניסיון להבריח המכשירים לכלא. כך, בעזות מצח וללא גבולות, הגיח רכב שטח בשעת ערב מוקדמת לפני כעשור בסמוך לבית הכלא "עופר", שממוקם על כביש 443 סמוך לירושלים וביתוניא. בשיא החוצפה, יצא מהרכב צעיר בשנות העשרים לחייו, טיפס על מכסה המנוע והשליך לעיני סיורי הצבא והמצלמות של בית הכלא מספר חבילות מעבר לחומה. הדבר המרשים היה שבזמן אמת הצליח הצעיר להשליך את החבילות הישר לתוך אגפי האוהלים של האסירים הביטחוניים, דבר שאילו מישהו מאיתנו היה מנסה ספק אם היינו מצליחים לעשות, משום שהחומה היא חומת בטון המתנוססת לגובה של כ-7 מטרים. לצערו של הצעיר, לוחמי יחידות דרור ומצדה של שב"ס הגיחו מהמערב שבו שהו כנגד התופעה ובפעילות איכותית הביאו למעצרם של יושבי הרכב, ערבים אזרחי ישראל. כך סיכלו הלוחמים יחד עם סגל הכלא את ניסיון ההברחה. החבילות המנוילנות אותרו בסמוך לגדר הביטחון של המאהל. בתוכן אותרו קופסאות קפה, ובתוך אלה היו כמה מכשירי סלולר וכרטיסי סים שיועדו למחבלים הכלואים.

שוחד, שוחד ושוחד

שיטה ייחודית נוספת להברחות היא שימוש באנשי סגל ובאזרחים להברחות תוך הצעת ומתן שוחד. כך איתרו יחידות מיוחדות של שב"ס ומשטרת ישראל בזמן אמת סוהרים וקצינים שהבריחו תמורת הרבה מאד כסף מכשירי סלולר לתוך בתי הכלא. גם מעורבותם של נושאי משרה בכירים ברשת ההברחות של האסירים הביטחוניים אוששה בפעילות כזאת, כשאחד מהם הוא חבר הכנסת לשעבר באסל גאטס. היכולות המרשימות של ארגוני הטרור והאובססיביות של העיסוק בהברחות הובילו אותם לאתר ולנטר את ספקי המזון וספקי מרכזי המכר, ולנסות להפעיל רשת מבריחים שיחביאו את חבילות הפלאפונים מבעוד מועד, כך שהסחורה תוכנס לבית הכלא באמצעות משאיות האספקה. הנחת העבודה של המחבלים הייתה שהבידוק הוא רנדומלי, וכי עם הצלחת ההברחה בכניסה יועברו האמצעים האסורים על ידי אסירי עבודה פליליים ואנשי סגל משוחדים לידם. כך אותרו כמה פעמים רשתות הברחה בסגנון זה באמצעות פעילות מודיעין איכותית משולבת של כלל ארגוני הביטחון.

קיים צורך בבדיקות מהימנות וקפדניות יותר

בתי הכלא הם מרכז פעילות מאתגר ושוחק עבור המשרתים בהם, בכל הרמות. כשידוע מראש שקיימת נכונות מצד האסירים - ביטחוניים ופליליים כאחד - לעשות כל מעשה, לרבות שוחד כלפי אנשי סגל, הרי שיש לתת דגש רב להשמת הסגל באגפים אלה. מהיכרותי, נעשית חשיבה רצופה - הן ברמה המערכתית והן ברמת מפקדי הכלא - את מי מבין אנשי הסגל יש להציב ובאיזה אגף. נעשות אף פעולות אקטיביות נוספות, כגון הדרכות, השתלמויות והסמכות לסגל באגפים ייחודים ורגישים. לטעמי, הגיעה העת שהמערכת תעשה צעד נוסף בדרך לחיזוק יכולות הביטחון והחוסן של אנשיה: העלאת רמת הסיווג של המשרתים, תוך הכנסת בדיקות מהימנות, כולל פוליגרף לסגל בכלל הרמות.

איני רואה הבדל בין בית כלא המחזיק במשמורת בטוחה מחבלים או עבריינים לבין גוף ביטחוני אחר שמחזיק במידע רגיש. אדרבא, העובדה שהאנשים המשרתים בארגון יודעים כי הם עוברים בדיקה ביטחונית מקיפה עם כניסתם לארגון ובמהלך תקופת שירותם מובילה בהכרח להעלאת רמת הביטחון ולמניעת אירועי שוחד. הייתי מצפה שבשנת 2020 יוביל השר לביטחון פנים בדיקות פוליגרף בשב"ס כחלק מבדיקות תעסוקתיות וכחלק מכניסה לתפקידים מקדמים ורגישים, החל מדרגת סגן גונדר וצפונה - וגם לבעלי דרגות זוטרות יותר בתפקידי מודיעין ובתפקידים רגישים. 

הכתבות הכי נקראות:

שיעור בהתמודדות עם האויב: הצצה לטייסת 115

"יכולת אסטרטגית": טייסת "אדיר" חדשה נחנכה

מבלי מענה מבצעי: טרור הבלונים חזר לעוטף עזה

החשש: פגיעה במלחמה נגד התעצמות דאעש

בין ישראל לקרטל: אתגרי מדינות אמריקה הלטינית

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית