בשם הגרעין: נחשפה רשת הברחות פקיסטנית בארה"ב

חמישה גברים הואשמו בארה"ב בהברחת סחורות אמריקניות לטובת תוכנית הגרעין הפקיסטנית. נגד הנאשמים הוגשו צווי מעצר, אך הם עדיין לא נתפסו

בשם הגרעין: נחשפה רשת הברחות פקיסטנית בארה"ב

ראש ממשלת פקיסטן, אימראן חאן, ושר החוץ האמריקני, מייק פומפיאו. צילום ארכיון: AP

חמישה גברים, כולם קשורים לחברת קש בשם "עולם העסקים" ברוואלפינדי, פקיסטן, לקחו לכאורה חלק ברשת הברחות מארה"ב לטובת פרויקט הגרעין הפקיסטני. החמישה הם מוחמד קמרן וואלי (קמרן), 41, מפקיסטן; מוחמד אחסן וואלי (אחסן), 48 וחאג'י וואלי מוחמד שייח' (חג'י), 82, שניהם ממיסיסוגה, אונטריו, קנדה; אשרף חאן מוחמד (חאן) מהונג קונג; ואחמד וואחיד (וואחיד), בן 52 מאילפורד, אסקס, בריטניה.

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

נגד כולם הוגש כתב אישום בבית משפט פדרלי בארה"ב בגין קשר להפרת חוק המעצמות הכלכליות הבינלאומיות לחירום וחוק הרפורמה בבקרת היצוא. חבר המושבעים הגדול החזיר את כתב האישום ב-16 באוקטובר 2019, והוא נחשף השבוע.

"הנאשמים הבריחו סחורות ממוצא אמריקני לגורמים שבמשך שנים נחשבים כאיום על הביטחון הלאומי של ארה"ב, בשל קשריהם לתוכניות הנשק של פקיסטן", אמר עוזר היועץ המשפטי לממשל לביטחון לאומי ג'ון סי דמרס, "כתב אישום זה מאותת לעולם שלא לנהל עסקים עם נאשמים אלה וממחיש את מחויבותנו לדרוש מהם דין וחשבון על מעשיהם".

על פי כתב האישום, בין ספטמבר 2014 לאוקטובר 2019 הפעילו הנאשמים רשת רכש בינלאומית של חברות קש לרכישת סחורות בארה"ב עבור ארגון המחקר להנדסה מתקדמת (AERO) ולוועדת האנרגיה האטומית בפקיסטן (PAEC). כמו-כן, הם ניסו לכאורה לגרום לייצוא של מוצרים אלה מארצות הברית לגורמים ללא רישיונות יצוא - בניגוד לחוק הפדרלי.

AERO וגם PAEC היו ברשימת היישויות של משרד המסחר אשר מטילה דרישות לרישיון יצוא לארגונים שפעילותם נוגדת את האינטרסים האמריקניים בנוגע לביטחון לאומי או למדיניות חוץ. PAEC התווסף לרשימת הישויות ב-1998. AERO התווסף לרשימת הישויות ב-2014, לאחר שממשלת ארה"ב גילתה כי השתמשה במתווכים ובחברות קש בכדי לרכוש פריטים לשימוש בתוכנית טילי השיוט של פקיסטן ובתוכניות מל"ט אסטרטגיות.

בכתב האישום זוהו 38 הפרות יצוא מארה"ב שהנאשמים גרמו, בהן היו מעורבות 29 חברות שונות. שלוש מאותן חברות נמצאות בניו המפשייר. כל נאשם מואשם בשתי עבירות של עבירת קשר. אף כי צווי המעצר ממתינים, עד כה אף אחד מחמשת הנאשמים לא נתפס.

בין המוצרים שהחשודים הבריחו על פי כתבי האישום ניתן למצוא גלאי דליפה של גז הליום, חלקי מטוסים, מחברים אלקטרוניים, חלקי מנועים, כבלים, מוליכים למחצה, מכלולים לתקשורת לווינית ועוד. 

הכתבות הכי נקראות באתר:

אמ"ן ממליץ: להגביר תקיפות נגד איראן בסוריה

סכנה ליישובים? הרבש"צים החזירו ציוד צבאי

מובילים בביטחון - ובשכר: שיאני חברות ממשלתיות

מחיר מופקע: ישראל תשלם כמיליארד ש"ח על לוויין

איום לא שגרתי מאיראן: דולפינים מאולפים וקטלניים

 

אולי יעניין אותך גם