סיכול מחוללי טרור: מה בין סולימאני למורנייה

בין חיסול מפקד כוח קודס לסיכול הממוקד של רמטכ"ל חיזבאללה עובר קו מחבר, בעיקר בשל המרכזיות של הדמויות הללו כמחוללות טרור. עם זאת, למרות הדומה בין שני האירועים ישנו שוני מהותי אחד שמבדיל ביניהם. פרשנות

 
סיכול מחוללי טרור: מה בין סולימאני למורנייה

עימאד מורנייה. צילום: מתוך ויקיפדיה

חיסול קאסם סולימאני אומנם מזכיר במידה רבה את חיסול עימאד מורנייה, לא בדפוס הפעולה אלא במרכזיות הדמויות הללו כמחוללות פיגועים והרג חפים מפשע, אך השוני המהותי הוא הגוף שעומד מאחוריהם ואותו ייצגו.

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

מורנייה, שחוסל בשנת 2008, מילא בשיאו תפקיד של מעין "רמטכ"ל-על ושר ביטחון" בחיזבאללה, ארגון טרור מקומי לבנוני. חיזבאללה, שהבטיח נקמה, ניסה לעשות כן ביותר מתריסר ניסיונות לביצוע טרור בחו"ל. רובם המכריע סוכל, למעט אחד, בבורגס בבולגריה, שהצליח.

סולימאני, מפקד כוח קודס, שהיה אחראי גזרתי, בעיקר במזרח התיכון, מייצג את כלל משמרות המהפכה שהוא בפועל הכוח הצבאי האיראני הפעיל ברחבי העולם, ומאחוריו ניצבת מדינה, שאיפות הגמוניות אזוריות וכוח צבאי לא מבוטל. בכך טמון ההבדל. ביכולת ובמרחב אפשרויות התגובה שיש למעצמה אזורית כמו איראן לעומת חיזבאללה. לרשות איראן, שורה של 'ארגוני שליח', העומדים לרשותה לבצע את פעולות הגמול בשמה ומטעמה המאפשרים לה הכחשה של מעורבותה.

איראן תגיב. היא חייבת זאת לעצמה ובעיקר כדי לסמן גבולות ליריבתה, ארה"ב, ולצופים בה, מקרב שאר יריבותיה הרבות במפרץ. היא חייבת להגיב, גם כדי לסמן לבני טיפוחה מקרב ארגוני הטרור בעולם, ביניהם, המיליציות בעיראק, חיזבאללה, הגא"פ וחמאס שהיא אינה מורתעת ואינה נרתעת מפגיעה בה, וכמובן גם לישראל יריבתה האזורית המרה.

חיסול קאסם סולימאני – סיקור מיוחד

מהכטב"מ ועד טיל "אש הגיהינום": האמצעים לחיסול

הפריצה של סולימאני: מהעוני ועד צמרת השלטון

אחרי חיסול סולימאני: רוחות מלחמה במזה"ת

היורש בפיקוד כוח קודס: "עוד תראו גופות אמריקנים בכל המזה"ת"

זרוע איראנית: המיליציות השיעיות החזקות של עיראק

המיליציות בעיראק הן המועמדות המידיות להגיב לחיסול בעיראק, שבה גם בוצע החיסול של סולימאני ואבו האדי אל-מוהנדס, מפקד חיזבאללה העיראקי. איראן, אם תבחר להגיב בעצמה, צפויה לפעול באמצעות משמרות המהפכה, אבל רק בחלוף זמן ולאחר שיקול דעת כדי להימנע מתגובת-נגד אמריקנית חריפה, שעלולה לעמת אותה עם כוחה העוצמתי של מעצמת-על. ולכן, לא בטוח שאיראן תיקח אחריות לתגובת משמרות המהפכה אם וכאשר תגיע.

חיסול סולימאני משמעותי. הוא היה ברור, מתבקש וצפוי. כפי שחיסולו של מורנייה היה צפוי שנים רבות. מורנייה, בניגוד לסולימאני, ידע זאת ולכן פעל במחשכים, בחשאיות וחי בצללים, תוך כדי מידור קפדני של פעילותו. הוא מיעט להצטלם גם באופן פרטי ונמנע מכך לחלוטין, בפומבי. סולימאני, מנגד, הופיע ברבים והצטלם ללא סייג. שניהם מצאו את מותם כפי שהגיע להם.

צילום: AP

בעוד חיזבאללה נכשל בנקמה הדרמטית הכואבת שהבטיח נסראללה בפומבי, זאת בשל מגבלותיו, חלקן גם בשל הריסון היחסי שגזר על עצמו, גם כדי לא לסבך את עצמו ואת איראן פטרוניתו.  לאיראן, מנגד, יכולות רבות יותר, ובעיקר שלל ארגוני שליח וביניהם חיזבאללה עצמו, כדי להעביר מסר מרתיע ליריביו. ההבטחות של גורמים שונים באיראן לנקום ראויה להתייחסות רצינית, כדי לנסות ולסכל עד כמה שניתן, את נזקן. צריך להבין כי גם לאיראן יש סייגים ומגבלות וליריביה, ובהן לארה"ב וגם לישראל, יש כוח ועוצמה על מנת להגיב על פעולות שלה ושל שלוחותיה.

לסיכום, סיכול ממוקד של בכירים שאחראים על מעשי טרור ואלימות הוא אמצעי חיוני, יעיל ומוצדק. אך כדאי  להשתמש בו בדיוק, ביעילות, בפיכחון ולהיות מוכנים לתגובות נגד של היריב ולסכלן, או למצער לצמצם אותן ולהיערך לגמול קשה ומכאיב יותר אם נדרש, בתגובה לתגובה סיכול מחוללי טרור דוגמת מורנייה וסולימאני הן הכרח בל יגונה.

הכותב הוא ראש התכנית לחקר הטרור ומלחמה בעצימות נמוכה במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS)

אולי יעניין אותך גם

By Spc. Micah E. Clare, U.S. Army - This image was released by the United States Army with the ID 070930-A-2013C-254 (next). Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=4556991

דיווח: רק"מי M1117 ראשונים הגיעו לאוקראינה מארה"ב

רק"מים אלו הינם חלק מחבילת הסיוע הצבאי האמריקאית בשווי של 400 מיליון דולרים שהוכרז עליה בחודש נובמבר 2022