בינה מלאכותית בין הסורגים: מערכת חדשה לניהול בתי כלא

"הפטגון", אותה מפתחת החברה הישראלית IDS, היא מערכת חכמה לניהול מתקני מעצר. באמצעותה ניתן לפקח על הנעשה בין כותלי המתקן, לזהות דפוסים שליליים ולהפחית אלימות

 
בינה מלאכותית בין הסורגים: מערכת חדשה לניהול בתי כלא

המערכת תאפר פיקוח יעיל על מערכות בית הכלא. אילוסטרציה: Bigstock

IDS (Initiative Defense Solutions), חברה ישראלית המתמחה במתן שירותים למתקני כליאה, פיתחה מערכת לניהול בתי כלא בשם "הפטגון" (Heptagon). המטרה של המערכת היא התמודדות עם העלייה במספר האסירים והירידה ביכולת הפיקוח על אירועים.

מאז שנת 2000, אוכלוסיית בתי הכלא בעולם כולו גדלה ביותר מ-24%, מ-9 מיליון אסירים ליותר מ-11 מיליון. עלייה זו לא לוותה בבניית בתי כלא חדשים באותו שיעור (רק קצת יותר מ-4% באותן שנים). ההשלכה המידית בתוך בתי הכלא היא עלייה בצפיפות אוכלוסיית הכלא (מעל 100% צפיפות ברוב העולם) לצד עלייה באלימות, הקצנה ופשע. יכולתה של הנהלת הכלא לשלוט בתנאי הכליאה והטיפול הראויים באסירים פחתה בצורה משמעותית.

רוב מערכות ניהול הכלא בימינו מתמקדות בפיקוד ובקרה, במערכות המפקחות על חיישנים ובמערכות ERP ממוחשבות הכוללות תיק אסירים. כתוצאה מכך, מפקדי בתי כלא חסרים כלי יעיל לניהול ופיקוח על משימות כלא בזמן ובאיכות הנדרשים.

מערכת "הפטנגון". צילום: באדיבות חברת IDS

ה"הפטגון" היא מערכת ממוחשבת האוספת מידע ממקורות נתונים מרובים לניהול משימות האבטחה בבתי כלא. היא מייצרת תקנות ברורות לניהול שגרתי להפחתת תקריות אלימות ותקיפה ולהגברת הטיפול באסירים. בנוסף, היא מגדירה חוקים חכמים כדי לחזות דפוסים שליליים, להתריע על אירועים חריגים ולהדגיש את צרכי האסיר על ידי שימוש במקורות הנתונים כבסיס לאלגוריתמי חיזוי פעילות, מבוססי בינה מלאכותית.

לדברי דקר אילת, מנכ"ל החברה, "הייחודיות של המערכת היא בניתוח שגרת הפעולה בכלא, ניתוח משימות הסוהרים ופרופיל האסירים, ודרך כך קבלת מיקום האסירים בזמן אמת בכלא, קבלת התראות בזמן אמת על חריגה וניתוח ודפוסי פעולה על התנהלות החורגת מהשגרה. המערכת נמצאת כרגע בשלבי סיום פיתוח ומיועדת להתקנה באירופה, ארה"ב ודרום אמריקה".  

אולי יעניין אותך גם