המתריע: העדות האישית של עמוס גלעד

ספרו של העיתונאי שמעון שיפר הוא ראיון מרתק עם אחת מהדמויות הבולטות ביותר בעולם המודיעין בישראל. סקירה

 

הספר של שמעון שיפר. בהוצאות ידיעות אחרונות

המתריע – שמעון שיפר שיחות עם האלוף (במיל') עמוס גלעד, ידיעות ספרים, 2019

הספר הוא למעשה ראיון עיתונאי ב-17 המשכים של העיתונאי המנוסה והמוכשר שמעון שיפר עם אלוף (מיל')  עמוס גלעד, על סוגיות מרכזיות באסטרטגיה של ישראל בשלושים השנים האחרונות. עמוס גלעד, שהוא בעצם זכות הקיום של הספר, הוא קצין מודיעין מהמנוסים והמוצלחים בתולדות המודיעין הישראלי. בקריירה הצבאית של עמוס הוא מילא תפקידים מודיעיניים מובהקים בחטיבת המחקר באמ"ן עד ראש החטיבה, שיא תפקידי ההערכה המודיעינית. בנוסף, הוא צבר ניסיון חשוב לצד בכירים במערכת השלטונית: ראש לשכת ראש אמ"ן אהוד ברק; סגן מזכיר צבאי לראשי הממשלה, יצחק שמיר ויצחק רבין; ושתי קדנציות כאלוף מתאם פעולות הממשלה בשטחים. קשת תפקידים זו, שסופה 15 שנים בראש האגף הביטחוני-מדיני במשרד הביטחון, מקנה לו אוטוריטה מוסמכת להעמיד לציבור מסמך תיעודי-פילוסופי על מהות המודיעין, גבולות הגזרה שלו - המותר והאסור במודיעין, תכלית המודיעין והיחסים בין אנשי המודיעין והקברניט.

גלעד חתום לאורך שנים על הישגים בזירות המפתח של האסטרטגיה הישראלית - מצרים, ירדן ("מכל מגע שלי אתם אני מתמוגג") והפלסטינים (תלה תקוות באבו מאזן, אך כיום הוא מגדיר את הכיוון – מדינה אחת לשני עמים. מסנגר על מדיניות ההכלה כלפי עזה). הוא עמד בקשר הדוק עם אישי מפתח בשלוש זירות אלה, היה נציגה המוסמך והאינטימי של ישראל להתמודדות עם אתגרים רבים, מכשולים והצלחות.

פרקים חשובים בספר מוקדשים לקשרים החיוניים עם ארה"ב. עדות אישית ישירה על תרומתו של גלעד נותן (עמ' 193)  גנרל בדימוס ג'ורג' אלן, מפקד כוחות הקואליציה באפגניסטן. גלעד בטוח כי הידידות עם ארה"ב צריכה להיות יותר עמוקה. לצד זאת, הוא מקונן על ההתנהלות של ארה"ב במזה"ת כ"טרגדיה של טעויות".

ההישג הגדול – ההתרעה לגבי האיום האיראני

בהערכות המודיעין שקיים לאורך שנים בולטת ההתרעה שלו כבר ב-1996, בראשית שלטונו של רוה"מ נתניהו, ובעת שגלעד היה בראשית תפקידו כרח"ט מחקר, על האיום הקיומי של איראן לישראל. הספר שזור בעשרות ניסוחים על הסכנה האיראנית בנחרצות ללא פשרות.

גלעד גאה בצדק במאבק שהוא התמיד בעקשנות לאורך שנים מול שני מאמצים יוקרתיים של המוסד: אשליית היחסים עם הפלנגות בלבנון והסוכן המדומה שיצר, קצין האיסוף הבכיר של המוסד, יהודה גיל, אשר הורשע בפלילים, לאחר שכמעט גרר את ישראל למלחמה עם סוריה.

מכל עמוד בספר, הערוך בצורת עובדות, תובנות ואפיזודות, ניבטת דמותו הכריזמטית של גלעד  המתנסח באופן אמיץ, נוקב ורהוט עם הזדהות מלאה עם המדינה ויעדיה, פטריוט אולטימטיבי. גלעד מוסיף נדבך חשוב לתחומים הצבאיים והמדיניים המוכרים – נדבך התבונה. הוא מגדיר את תפקידו, בעיקר בעשורים האחרונים במשרד הביטחון, כמי שמופקד על התוספת הזאת לעשייה האסטרטגית. דוגמה מוחצת בעיניו היא תשומתו לטיפול בנטרול היכולת הגרעינית הסורית ב-2007.

לסיכום, יתרונו של הספר הוא בהיותו עדות אישית ישירה וגלויה "מפי הסוס". הוא מציג סדרת אירועי מודיעין עם לקחים חשובים ביותר לקציני מודיעין בהווה ובעתיד; מאפשר מבט עמוק עם פרספקטיבה של עשרות שנים על הביטחון הלאומי של ישראל, בדגש על מצרים, ירדן והפלסטינים; ומזמן הזדמנות נדירה להבנת היחסים בין הדרג הצבאי והמודיעיני לבין הדרג המדיני.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית