דאגה אזורית: האיום החות'י על המפרץ גובר

בזמן שהעולם מנסה להבין מי תקף את מתקני הנפט הסעודים, מומחים בתחום מתריעים כי החות'ים בתימן מחזיקים ביכולות המתקדמות והמדויקות שפגעו במתקנים. כך התעצם הארגון שהולך וצובר יכולות שמאיימות על המפרץ הפרסי. פרשנות  

 

החות'ים מבצעים ירי במהלך הלחימה בתימן. צילום: AP

בעוד השלטונות הסעודים מנסים לברר מי ביצע את התקיפה בערב הסעודית, מציינים פרשנים, שעוקבים אחר הלחימה נגד החות'ים בתימן, כי בשנים האחרונות הצליח הארגון הנתמך על ידי איראן להציג יכולות מתקדמות בתחום אמצעי הלחימה שברשותם, בדגש על תחום הטילים וכלי הטייס הבלתי מאוישים.

כבר ביולי השנה הוצגו בתערוכת אמל"ח שקיימו החות'ים בבירה צנעא, הנשלטת כיום על ידם, אמל"ח חדש תוצרת מקומית. זאת, כדי להפגין שלמרות תקיפות האוויר הסעודיות על יעדים שונים שלהם, ובכלל זה תשתיות ייצור אמל"ח ומחסנים לאחסנתו, הם הצליחו לייצר מערכות מתקדמות של כלי טיס בלתי מאוישים וטילים, המסוגלים להגיע ליעדים בעומק שטחה של ערב הסעודית.

האיומים מאיראן, עזה וחיזבאללה: הצצה לגיליון החדש של מגזין ישראל דיפנס

למרות שעדיין לא ברור מי ביצע את התקיפה, ויש כאלה שסבורים שהיא בוצעה מעיראק, או אפילו מאיראן, קובעים הפרשנים והמומחים לנושא, כי בידי החות'ים יש כיום אמצעים, שיכולים בהחלט להתאים גם לתקיפה זו מבחינת טווח ודיוק מערכות הנשק שבידיהם. לדבר כמובן השלכות חשובות גם מבחינת ישראל, בהתייחס למיליציות אחרות באזור הנתמכות על ידי איראן, כמו חיזבאללה בלבנון והמיליציות השיעיות הפועלות כיום בסוריה ובעיראק, וכן חמאס והג'יהאד בעזה.

לדברי המומחים, בנו החות'ים מאז תחילת המלחמה בתימן, תשתית תעשייתית לפיתוח וייצור אמצעי לחימה, הנשענת על סיוע חוץ של ידע וניסיון מבת בריתם, איראן, וכן על אמצעים שהוברחו אליהם ממנה בדרך הים, למרות המאמצים שנעשו מנגד כדי למנוע זאת. זאת, בנוסף לאמל"ח של צבא תימן, עליו השתלטו מאז תחילת לחימתם ב-2014, ובכלל זה טילי סקאד מתוצרת רוסית (עוד מימי ברית המועצות).

טביעת אצבע איראנית

כך לדוגמא, נחשף במחצית 2018 דגם חדש של כטב"מ, שעל פי הערכות מסוגל להגיע לטווח של 1,500-1,200 ק"מ, המכסה את ריאד, בירת ערב הסעודית ואת אבו דאבי ודובאי שבאמירויות. על פי מחקר שנערך על ידי החוקר מייקל נייטס (Michael Knights) ממכון וושינגטון למדיניות במזרח התיכון, פיתחו החות'ים טילים לטווח בינוני בשם בורקאן (Burkan 2-H) בסיוע איראני, שחלקים מהם נמצאו בשטח לאחר ששוגרו על ידי החות'ים לעבר יעדים בערב הסעודית. לדבריו, אפשר וטילים אלה הוברחו לתימן בחלקים והורכבו שם מחדש על ידי צוות הנדסי מקומי, שהשאיר את "טביעות האצבע" שלו באופן בו ריתך אותם באופן לא מקצועי, וכפי שצריך.

צילום: AP

על פי מומחים מערביים העוקבים אחר הנושא, אין ספק שבאמל"ח המופעל על ידי החות'ים קיימות "טביעות אצבע" של טכנולוגיה איראנית. המומחים אף מציינים כי משלחת חות'ית ביקרה לפני מספר חודשים בטהרן וקיבלה הדרכה בתחומי הטילים וכלי הטיס הבלתי מאויישים, וכי הקשרים בין שני הצדדים הדוקים. יש לציין את המצאותם של מומחים מחיזבאללה הלבנוני בתימן, המסייעים לחות'ים בתחומים שונים, ויש להניח שגם בתחום פיתוחי אמל"ח.

על פי דו"ח של האו"ם מ-2018, מצוי כיום בידי החות'ים מגוון של מערכות טילים ורקטות, ובכלל זה טילי שיוט נגד כלי שיט, וכן מטעני נפץ שונים, חלקם מייצור מקומי וחלקם מייבוא מבחוץ. לפי דו"ח זה, משפרים החות'ים מערכות מתוצרת בית באמצעות רכיבים מתקדמים, אותם הם מייבאים מבחוץ, כגון כלי טיס בלתי מאוישים, ואיתם הם משיגים תוצאות טובות.

החות'ים ביצעו את התקיפה נגד סעודיה?

יצוין כי מאז החלה המעורבות הסעודית במלחמה בתימן בתחילת 2015, ביצעו החות'ים מאות שיגורים של רקטות וטילים לעבר יעדים שונים בשטח ערב הסעודית, ובכלל זה רקטות בעלות טווח קצר ועד לטילים בליסטיים בעלי טווח של מאות ק"מ המצויים ברשותם, בהם ביצעו שיפורים שונים להארכת הטווח. מנהיג החות'ים אף אמר באחד מהראיונות שהעניק, כי הוא מתכוון גם להגיע באמצעות מערכות הטילים שבידי אנשיו ליעדים במדינת האמירויות, הנמצאת במרחק של למעלה מאלף ק"מ מהשטח שנמצא בשליטתו.

שברי המל"טים והטילים שהציגה סעודיה. צילום: מתוך טוויטר

כפי שצוין, הסעודים והאמריקנים מנסים לברר מי ביצע את ההתקפה ההרסנית לפני מספר ימים על מתקני הנפט הסעודים. האיראנים מכחישים מכל וכל את מעורבותם בעניין, ומזהירים מפני תגובה כלפיהם, שתעלה את מפלס המתיחות באזור בינם לבין יריביהם. הנשיא רוחאני אף ציין כי החות'ים הם אלה שביצעו את המהלך, ואף הצדיק אותו במידה מסויימת בהיותו חלק מהמלחמה המתנהלת בתימן. החות'ים אכן מיהרו לקבל עליהם את האחריות, ומסרו כי עשו זאת באמצעות כלי טיס בלתי מאוישים. על פי החות'ים, המבצע הסתייע במידע שקיבלו מגורמים מקומיים, שמסרו להם מודיעין מדוייק על היעדים, דבר שבלעדיו לא היה המבצע מצליח.

האירוע כולו מהווה אתגר רציני לערב הסעודית ולארצות הברית, שכן הוא מצביע על יכולת גבוהה של האמל"ח שהופעל בו ושל מבצעיו, וכן על ההפתעה שנגרמה למערכת ההגנה כולה, הסעודית והאמריקאית שכשלו. ההתרחשויות העלו את הסיכון באזור לדרגה חדשה בהתמודדות מול אמצעי לחימה מתקדמים, שמפעילים ארגוני טרור ומיליציות חמושות נגד מדינות ותשתיות לאומיות חיוניות.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית