החלוצים בתחום תשתיות התקשורת בישראל

רבים לא מכירים את התרומה הקריטית של היהודים שהיו אחראים על הקמת רשת התקשורת בעת הקמת המדינה. ספרו של אל"מ (במיל') דני רוזן מוכיר את החלוצים בתחום, שעבדו גם בשעותיה הקשות של מדינת ישראל

התקשורת בארץ ישראל בתקופת המנדט הבריטי: דואר, מברקה, טלפון ורדיו מאת דניאל רוזן, הוצאת העמותה להנצחת חללי חיל הקשר והתקשוב, 2019.

למחרת החלטת החלוקה בנובמבר 1947 צמצמו הבריטים בהדרגה את שירותי התקשורת בארץ. באפריל 1948 פרסמו לוח זמנים עד להפסקה מלאה של השירותים ב-15 במאי. ההנהגה  הציונית הבינה כי המשך שירותי הדואר, המברקה והטלפון חיוני לקיום המשק  והחברה, וכי הפסקת שירותים אלה עלולה להביא למפולת חברתית וכלכלית, שתגרום  למפלה מדינית וצבאית. ועדת המצב של היישוב העברי התמודדה עם מחסור חמור בכוח אדם מקצועי להפעלת שירותי התקשורת ומאידך עם הפסקת התקשורת הבין־עירונית כבר בשלהי 1947, מאחר שדרכי התחבורה היו חסומות וצמתי קשר חשובים (רמלה, יפו, בית  דגן ונצרת) היו בידי הערבים. לא  ניתן היה להתקשר מתל אביב לחיפה או לירושלים,  מחיפה  לגליל  ולעמק הירדן, למושבות הדרום, מתל אביב לחולון, בת ים ומקווה ישראל. רק במרץ 1948 החלה היערכות לתקשורת הבין-לאומית. באפריל חדלו הקשרים דרך מצרים וחלקם התבססו מירושלים ללונדון.

עם הקמת המדינה נעלמו המנהלים הבריטיים והעובדים הערבים בין לילה, והעובדים  היהודים, שהיו רק  כרבע  מעובדי  המחלקה,  נותרו  לבדם. שירותי  התקשורת  בארץ  הפסיקו  לפעול.  מחלקת  הדואר  והמברקה  המנדטורית הפכה למחלקת הדואר, הטלפון, הטלגרף והרדיו במשרד התחבורה של מדינת ישראל. תוך זמן קצר גויסו והוכשרו 400 עובדים והמחלקה הצליחה לשקם  את  מערכות התקשורת – שחלקים רבים מהם, שעברו  בשטח בשליטה ערבית, נפגעו במלחמה – ולתת שירות סביר. בתל אביב הוקמה במהירות רכזת טלפון בין־עירונית גדולה, תחליף לרכזת הבין־עירונית ביפו, שוקמו קווי תמסורת בציר החוף, הוקמו עורקי רדיו־טלפון  מהשפלה לירושלים (ועם פריצת ״דרך בורמה״ לירושלים  נפרס לאורכה טור עילי). עד סוף שנת 1948 הושמשו כ-80 אחוז מהרשת הבין-עירונית במדינת ישראל.

הסגל היהודי של שירותי התקשורת נאלץ להתמודד עם מגוון רב של אתגרים כלכליים,  תפעוליים  והנדסיים חדשים ובלתי מוכרים, בלי שהיה להם ממי ללמוד, עקב הניתוק  המקצועי והפסקת התמיכה התפעולית וההנדסית של הדואר הבריטי.

ספרו החשוב של אל"מ (במיל') דני רוזן, לשעבר מנכ"ל משרד התקשורת, מוותיקי חיל הקשר והתקשוב, הוא הערכה מכובדת לאחד מתחומי החיים החיוניים, אשר לא תמיד מכירים את מאחורי הקלעים שלו. בספר בולטת ההוקרה לעובדים היהודיים חלוצי התקשורת במדינת ישראל, אשר הצליחו לכונן מערך תקשורת למופת בשעותיה הקשות של המדינה.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית