סוכנות בריאות נפש? השינוי שמקדם טראמפ בשוק הנשק בארה"ב

אירועי הירי ההמוניים שפוקדים את ארה"ב, הביאו גם את טראמפ לשקול שינוי מדיניות בתחום, למורת רוחם של אנשי הלובי שמקדמים מכירת נשקים במדינה

סוכנות בריאות נפש? השינוי שמקדם טראמפ בשוק הנשק בארה"ב

טראמפ יצליח לזהות סימנים מקדימים? צילום: AP

אירועי הרצח ההמוניים שפוקדים את ארה"ב בתקופה האחרונה הפעילו לחץ על ממשל טראמפ לעשות משהו בנידון. עד היום, ארגון ה-NRA (איגוד הרובים הארצי), שמקדם את התפיסה של נשק לכל אדם בארה"ב, הצליח לעצור ניסיונות קודמים להטלת מגבלות על רכישת נשק בארה"ב. חלק מכוחו של ה-NRA טמון בכסף שהוא מגלגל ובהשפעתו על פוליטיקאים מכל גווני הקשת הפוליטית.

"רשימת הפוליטיקאים שחוששים מה-NRA ארוכה", אמר גורם רשמי במדינה לאתר nydailynews. זאת בתגובה לשיח בארה"ב סביב פוליסת ביטוח חדשה בשם Carry Guard insurance שתכסה מחזיק נשק מתביעות בגין הרג או פציעה של מישהו. הכל כדי שלא יפגע שוק מכירת הנשק בארה"ב.

ה-NRA נחשב לארגון עשיר מאד הודות לחברים שמשלמים מנוי שנתי בסך 45 דולרים (יש הנחות לרישום לכמה שנים). לפי פרסומים ברשת, יש לארגון לפחות חמישה מיליוני חברים, נכון לסוף 2018. את הכסף הארגון מוציא בעיקר על לובי בממשל וכן על תרומות ישירות לפוליטיקאים שמקדמים חוקים ותקנות תומכות בממכר נשק.

על מנת להתמודד עם מקרי הרצח האחרונים והלחץ הציבורי לקראת הבחירות בנובמבר 2020, טראמפ שוקל להקים סוכנות ממשלתית ייעודית חדשה תחת השם HARPA. ראשי התיבות הם "סוכנות פרויקטים למחקר מתקדם בבריאות". המטרה של הסוכנות, שתפעל במודל דומה לזה של סוכנות דרפא הביטחונית, היא "לפתח דרך לזהות סימנים מוקדמים של שינויים אצל אנשים עם מחלות נפשיות העלולים להוביל להתנהגות אלימה".

טראמפ בכנס של ארגון NRA. צילום: AP

אלו שזוכרים את הסרט "התפוז המכני" בטח מגחכים כעת על הניסיון (היהיר?) לזהות מבעוד מועד מחלת נפש. אלה שירחיקו לכת אולי אף יזכרו בספרו של מישל פוקו, "תולדות השיגעון בעידן התבונה". אחת השאלות העיקריות העולות מהיוזמה האמריקאית היא כיצד הממשל, המושפע מכספי ה-NRA, יוכל למנוע הטיות בתשובה "מי הוא משוגע?". כנראה שתשובה לכך אין, וגם לא תהיה.

בכל אופן, על פי פרסום של ה-washingtonpost, "התומכים רואים בתוכנית דרך שהנשיא טראמפ יכול להזיז את הכדור קדימה בשליטה על ממכר נשק בעקבות האירועים האחרונים של ירי מאסיבי. נראה כי המאמצים מסמנים הטלת מגבלות קשות יותר כמו בדיקות רקע על רכישות נשק". אשרי המאמין לזה.

בהקשר הישראלי, תוצאות מחקרים של סוכנות כזו, אם תקום, יוכלו אולי לשמש לתחום אחר - מלחמה בטרור. אם נצא מתוך נקודת הנחה תיאורטית שלא תהיה הטיה פוליטית בעבודות המחקר, ייתכן ותוצאות עבודות אלו יוכלו לעזור להתמודדות עם טרור היחידים. סוג טרור שהפך נפוץ בשנים האחרונות בישראל. אם תמצא דרך למדוד מתאם בין שינויי התנהגות למצב נפשי, או הפוך, ייתכן ושירותי הביטחון של ישראל יוכלו לעשות בה שימוש.

 

 

 

 

 

אולי יעניין אותך גם