כך נבנה האיום האווירי החדש של איראן מסוריה

פרסומים של גורמי אופוזיציה סוריים מלמדים כי מיליציות שיעיות, הנתמכות על ידי איראן, עוברות לאחרונה הדרכות רבות מצד גורמים איראניים בהטסת כלי טיס בלתי מאוישים. סקירה

מל"ט איראני (ארכיון). צילום: AP

התקיפה של חיל האוויר בסוריה, על פי דובר צה"ל, "בוצעה נגד יעדים איראניים, ובכללם פעילי כוח קודס האיראני ומיליציות שיעיות", הביאה לסיכול פיגוע נגד מטרות ישראליות משטח סוריה. מתווה הפיגוע שסוכל, על פי ההודעה, כלל שיגור מספר רחפנים חמושים נגד מטרות ישראליות.

ואכן, ממקורות אופוזיציה סוריים אנו למדים כי גורמים במיליציות השיעיות הפועלות בסוריה תחת פיקוד גיס אל-קודס, בפיקודו של קאסם סולימאני, עוברים לאחרונה הדרכה על ידי מומחי צבא ממשמרות המהפכה האיראניים, בהפעלת כלי טיס קטנים. זאת במטרה לבצע פעולות מבצעיות שונות, בין אם בתוך סוריה ובין אם מחוץ לגבולותיה, הן למטרות מודיעין והן למטרות חבלה, באמצעות מטעני נפץ במשקלים של עד 5 ק"ג, שיוטענו על כלי טיס אלה.  

על פי אתר האופוזיציה הסורי זמאן אל-וצל, התנהלו אימונים אלה בתחילה בשדה התעופה הבינלאומי של חלב, שנמצא עד לאחרונה בשליטת משמרות המהפכה האיראניים והמיליציות השיעיות הכפופות להם, והתמקדו בהכשרת כוח אדם בניהוג כלי טיס קטנים בגדלים של 100-50 ס"מ (ככל הנראה רחפנים), שהובאו מאיראן במטוסי תובלה, כאשר טווח הפעולה שלהם אינו עולה על 5-4 ק"מ. על פי מקור זה מדובר בהיקף אימונים נרחב המתבצע לכמות גדולה של אנשים, וכי האימונים הם אינטנסיביים ומתבצעים לאורך כל היום, במטרה לסיים את ההדרכה מהר ככל שניתן. יצוין כי הנוכחות האיראנית בשדה זה נעשתה בהסכמת המשטר הסורי.

עם זאת, נראה כי פעילות זו הביאה לאחרונה את הרוסים, הפועלים בבסיס חמיימים, שבצפון מערב סוריה, להורות לאיראנים להסתלק משדה תעופה זה, וזאת בין השאר בשל חשדותיהם כי מאחורי תקיפות הרחפנים החוזרות ונשנות על בסיס חמיימים בשנה האחרונה, עומדים גורמים מהמיליציות השיעיות המכוונות על ידי משמרות המהפכה האיראניים, ולא על ידי גורמי האופוזיציה הסורים, הפועלים במחוז אידליב. יוזכר כי בתחילת 2018 הותקף הבסיס על ידי כלי טיס קטנים בלתי מזוהים, שפגעו ב-14 מטוסים רוסיים בבסיס, מרביתם מדגם סוחוי 24, וכי לאחרונה נאלצים הרוסים להדוף מידי פעם ניסיונות תקיפה של הבסיס על ידי רחפנים.

במחצית מאי השנה השתלטו הרוסים בכוח, באמצעות מיליציות הנאמנות להם, על שדה התעופה הבינלאומי בחלב, לאחר שהאיראנים סרבו לדרישה הרוסית לפנות את המקום. מהלך זה ננקט במסגרת מאמץ רוסי לצמצם את נוכחות משמרות המהפכה והמיליציות הנתמכות על ידי איראן במרחב חלב. על פי המקור, נעשה סילוק הגורמים האיראניים והמיליציות משדה התעופה גם כדי למנוע את תקיפתו על ידי ישראל, ופגיעה בתשתיותיו.   

האיראנים והמיליציות אכן עזבו את שדה התעופה הזה, ועברו, יחד עם כל הציוד והאמצעים שהיו בידיהם לאתר סמוך – מפעל לייצור אוטובוסים וכלי רכב, והמשיכו בפעילות ההדרכה והאימונים בניהוג כלי טיס קטנים.

הוראה ישירה של סולימאני

להערכת המקור, הפעילות הזו נועדה, וגם פעילויות אחרות ונוספות המתבצעות על ידי הגורמים האיראנים הפועלים בסוריה והמיליציות הנשלטות על ידם, להתכונן לאפשרות של מלחמה שעשויה לפרוץ בין איראן לארצות הברית על רקע המתיחות במפרץ הפרסי. זאת, בעקבות ביקורו האחרון של קאסם סולימאני בבסיסי כוחות אלה ברחבי סוריה, ופגישותיו עם היועצים הצבאיים של משמרות המהפכה ומפקדי המיליציות השונות, בהן הורה להם להתכונן לאפשרות כזאת. 

השימוש בכלי טיס קטנים המצוידים במטעני נפץ על ידי מיליציות שיעיות הנתמכות על ידי איראן מוכר גם מהלחימה המתנהלת בין הכוחות החות'ים בתימן לבין ערב הסעודית, כאשר החות'ים כבר פעלו בשיטה זו נגד יעדים שונים בשטח הממלכה הסעודית, וגרמו לפגיעות ביעדים ובאנשים שנמצאו בהם (הרוגים ופצועים).

תקיפות כאלה יכולות להתבצע גם כתגובה איראנית נגד יעדים שונים בישראל, בתגובה לתקיפות על יעדים שונים שלהם בסוריה ולאחרונה גם בעיראק, המזוהות על ידם כפעולות המבוצעות על ידי ישראל, שאף מקבלות ביטוי, לכאורה, בהצהרות פומביות הנשמעות בישראל, לאחר ביצוען.

 

  

 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית