ההשתלטות הרוסית על סוריה

בחודשים בהם דועכת הלחימה בסוריה, הממשל הרוסי מצד אחד והממשל האיראני מצד שני נאבקים על איוש תפקידי מפתח בצמרת הביטחונית והציבורית עם "אנשים שלהם". סקירה מיוחדת על המאבק מאחורי הקלעים

 

צילום: AP

לאחרונה מתרבות הידיעות המתפרסמות באתרים שונים על מהלכים המבטאים את המשך מהלכי רוסיה להשתלט על מוסדות השלטון בסוריה, ועל נכסים שונים במדינה זו, במסגרת המאמץ הרוסי להפיק רווחים ממנה בעקבות מעורבותם במלחמה נגד כוחות האופוזיציה, ותמיכתם במשטר אסד ובהישרדותו.

מאמץ זה נעשה בין היתר תוך התמודדות מול מאמץ נגדי דומה הנעשה על ידי איראן, שגם היא מבקשת לגרוף רווחים בסוריה, בשל אותן סיבות – מעורבותה במלחמה נגד האופוזיציה וסיועה, באמצעות המיליציות השונות הכפופות לה, כולל ארגון חיזבאללה הלבנוני, וסיועם להישרדות משטר אסד.

השתלטות על מוסדות השלטון

מהלך זה מתבצע בעיקר על ידי מינוי אישים סורים, הנחשבים נאמנים לרוסים, לתפקידים בכירים במערכות הביטחון והצבא בסוריה. אתר לבנוני פרסם לאחרונה מאמר העוסק בנושא, המצביע על הגברת המאמץ הרוסי לאחרונה במינוי אישים הנחשבים נאמנים להם לתפקידים הבכירים במנגנוני הביטחון והמודיעין בסוריה ובצבא הסורי, מול המאמצים האיראנים בתחום זה.

לדברי האתר השלימו הרוסים לאחרונה את השתלטותם על המטה הכללי הסורי, ואף התפרסמה ידיעה בודדת באתר האופוזיציה "זמן אל-וצל" על מינוי רמטכ"ל חדש לצבא הסורי, שפעל מאז ינואר 2018 בלי רמטכ"ל במשרה מלאה, כאשר הרמטכ"ל הקודם, הגנרל עלי איוב, מונה לשר ההגנה במקום קודמו, הגנרל פהד ג'אסם פרייג', שכנראה הודח מתפקידו מסיבה כלשהי, ומילא במקביל גם את תפקיד הרמטכ"ל.

מאז ועד לפרסום ידיעה זו לא נמסר על מינוי קצין כלשהו לתפקיד רמטכ"ל לצבא. על פי אותה ידיעה, מונה בתחילת אפריל לתפקיד הגנרל סלים חרבא, ששימש סגן הרמטכ"ל. מינוי זה הוא לדעת פרשנים ניצחון נוסף לרוסים מול האיראנים במינוי קצין הנאמן להם לתפקיד זה. כאמור עד כה לא פורסם הדבר באמצעי תקשורת אחרים, וייתכן ומידע זה אינו מדויק, אך בכל מקרה הוא תואם למגמה המתפתחת של מינוי קצינים בכירים תומכי רוסיה בצבא ובמנגנוני המשטר.

בנוסף לצבא, הפכו הרוסים את מנהלת המודיעין הכללי, הנקראת גם מנהלת ביטחון המדינה, לגוף מודיעין רוסי הפועל בתוך סוריה, והחלו בביצוע מינויים שונים בשאר מנגנוני המודיעין והביטחון. במסגרת פעילות זו הפנו הרוסים מאות קצינים לחקירות על ידי הצבא בהאשמות שונות, מהתעללות בסמכות ועד לשיתוף פעולה עם "ארגוני טרור חמושים" ומדינות עוינות למשטר.

על פי מקור משפטי סורי, הוקמו מחדש אגפים מיוחדים בבתי הכלא בעדרא וצידנאיא, עבור עצורי הצבא הסורי וגורמי הביטחון, קצינים וחיילים כאחת. אלה הועברו לחקירה על רקע מעורבותם בנושאים שונים "המשפיעים על הביטחון הלאומי". לדברי אותו מקור, הרוסים אינם מסתפקים בהעברת קצינים וחיילים לחקירה, אלא מבצעים שינויים נרחבים במערך הפיקוד על מחנות הצבא עליהם לא שולטים האיראנים. כן פועלים הרוסים מאז 2016 לפיזור ולביטול מיליציות הנאמנות למשטר בכל רחבי המדינה, או שהסבו את נאמנותם אליהם, כפי שקרה לחטיבת "אל-קודס" הפלסטינית ולכוחות אחרים.

בניגוד להעלאות בדרגה ולמינויים הרגילים, השנתיים והחצי שנתיים, כפי שהיה נהוג בשנים הקודמות, ערך המשטר לאחרונה סדרה של שינויים פרסונליים בארגוני המודיעין ובצבא. זאת למרות שרק לפני מספר חודשים ערך שינויים מרחיקי לכת בגופים הביטחוניים של המשטר, בהתאם להחלטות הרוסיות.

החשוב שבהם היה החלפתו של ראש מנהלת המודיעין הצבאי, לואא' (אלוף) מוחמד מחלא, והוצאתו לגמלאות, לאחר שכהונתו כבר הוארכה בעבר. הוא מונה ליועץ לביטחון בארמון הנשיאות, והוא עשוי לקבל תפקיד במנגנון הביטחון הלאומי עוד השנה. על פי אחד המקורות של האתר, היה לביקור הרמטכ"ל האיראני בסוריה ב-18-17 במרס השנה קשר לעניין מינויו של קצין זה כיועץ בארמון הנשיאות, כך שיהיה לאיראן אמצעי לחץ על הארמון, קרי על הנשיא בשאר.

סגנו, לואא' (אלוף) כפאח מולחם, החליף אותו בתפקידו. במהלך מלחמת האזרחים הביא קצין זה, על פי המקורות, למותם של עשרות עצורים שנחקרו על ידי אנשיו בענף החקירות של הארגון בדמשק, בראשו עמד. גם הוא נחשב למי שנוטה להשפעה האיראנית. גם באגף הביטחון הצבאי חלו עשרות שינויים פרסונליים בענפיו השונים, חלקם בהשפעת הרוסים והשאר בהשפעת האיראנים. על פי מקורות האתר, התקבלו בתקופה האחרונה החלטות רבות באשר למינוי בעלי תפקידים, ובכלל זה מינויו של עלי ממלוכ, מבכירי אנשי המודיעין הסורים, המשמש כיום ראש מנגנון הביטחון הלאומי, לתפקיד סגן נשיא סוריה.

הטיעונים של הרוסים והאיראנים המתייחסים לשינויים אלה שונים אלה מאלה. הרוסים טוענים בגלוי ובפגישות הפנימיות, על פי מקורות שצוטטו בכלי התקשורת, כי יש צורך לפרק את המערכת העדתית הקיימת כיום בצבא ובארגוני המודיעין והביטחון, וכי צריך שבכל התפקידים הרגישים בצבא ובארגוני המודיעין והביטחון יהיה שילוב עדתי ואזורי.

מנגד, שלא כרוסים, האיראנים מתמקדים בהשגת תפקידי מפתח, מרביתם עבור העדה העלאווית, דבר שיאפשר להם להמשיך ולהרחיב את נוכחותם הצבאית והכלכלית בסוריה. גישות אלה הן הבסיס לפעילות של הרוסים והאיראנים בתחום זה, שנועדה להשיג עבורם כמה שיותר עמדות כוח בסוריה, האחד על חשבון השני. האיראנים החלו בפעילות זו רק לאחרונה, כשהם חשו בסכנה הנובעת מבחינתם בשל הפעילות הרוסית המוגברת לחזק את שליטתם על עמודי התווך של המדינה.

השינויים לא פסחו גם על מנהלת מודיעין חיל האוויר, אחד הגופים הביטחוניים החזקים של המשטר, שמי שעדיין עומד בראשה באופן רשמי הוא לואא' (אלוף) ג'מיל חסן, למרות היעדרותו ממשרדו מזה למעלה מחודשיים כתוצאה מבעיות בריאות ממושכות, והוא אף אושפז עד כה שלוש פעמים בבית חולים בלבנון השייך לחיזבאללה. ארגון זה נמצא עדיין תחת תחום ההשפעה האיראני, והשינויים שנעשו בו כללו מינויים והעברות של עשרות קצינים בין הענפים השונים השייכים לו ובין סניפיו במחוזות השונים. כן הועברו חלק מהמשרתים בו לחקירה בשל חשדות לשחיתות.

גם במשרד הפנים התבצעו שינויים פרסונליים ומינויים חדשים, ושר הפנים החדש, לואא' (אלוף) מוחמד רחמון הודיע עם מינויו כי יבצע 50 העברות ומינויים חדשים ברמת המשרד. בסופו של דבר הוחלפו כ-70 קצינים בדרגות בכירות שונות, והמשרד אורגן מחדש, כך שאין לו יותר קשר למאפיה הקודמת שהייתה שייכת לשר הקודם, לואא' מוחמד אל-שעאר. גם במשרד זה הועברו קצינים רבים לתפקידים שונים במפקדות המשטרה במחוזות, לגורמי שמירת הסדר ולמנהלת ההגירה על סניפיה במחוזות, וזאת במקום לשחרר חלק מהן, או להעבירם לחקירה.

הרוסים גם פועלים בתחום הכשרת קציני צבא, כך שיהיו נאמנים להם. לאחרונה נודע כי 50 קצינים בדרגות בינוניות, מחילות שונים וממעמדות חברתיים שונים, יצאו בתחילת השנה הבאה לקורס פיקוד ומטה ברוסיה. אלה נבחרו במהלך 2018 בקפדנות רבה על ידי צוות רוסי בראשות קצין מהמטכ"ל הרוסי, שבחרו בהם מתוך כמות גדולה של קצינים, לאחר שעברו את בחינות המיון שנערכו להם. הקורס יימשך שנה. יצויין בהקשר זה כי הקורסים באקדמיה הצבאית העליונה בסוריה, הכוללת את מכללות הפיקוד והמטה, ההגנה הלאומית ומכללת המלחמה העליונה, הופסקו בשנת 2012, וזאת בשל תנאי המלחמה ששררו לאורך שנים אלה.

השתלטות על נכסים

במקביל נמשכים כאמור מאמצי הרוסים להשיג שליטה על נכסים שונים בסוריה. מקורות אתר האופוזיציה "זמאן אל-וצל" מסרו כי המשטר הסורי עומד למכור לרוסים את שדה התעופה הבינלאומי של דמשק, זאת בין השאר תחת התירוץ של השקעה בו לצורך שיקומו והפיכתו לשדה חדיש. מי שיבצע את העבודות תהייה חברה רוסית, שתגדיל את אולם הנוסעים הישן שלו, ותשפר את מצבו הטכני ואת המצב הירוד של השירותים הניתנים בו, שכן המשטר אינו מסוגל לעשות זאת בכוחות עצמו.  

בצד מהלך זה, דווח כי בימים האחרונים השתלטו כוחות רוסים על שדה התעופה הבינלאומי בחלב (שדה ניירב), אותו מסר המשטר לאחרונה לשימוש האיראנים, וסילקו משם את המיליציות האיראניות. נראה כי המשטר הסורי התריע למיליציות האלה על הכוונה הרוסית לבצע מהלך זה, מה שגרם לחלק מאנשיהן לברוח לאזורים הנמצאים תחת שליטתם. נמסר גם על התנגשויות ביו יחידות הנתמכות על ידי רוסיה לבין כאלה הנאמנות לאיראן, וכי הכוחות הרוסים שבו במסגרת מהלך זה מספר מאנשי המיליציות האיראניות, וזאת ללא כל התנגדות.

כך השתלטו הרוסים גם על שדה תעופה בינלאומי זה, שניתן כאמור לאיראנים, ונמצא תחת שליטת אנשי כוח "אל-קודס" של משמרות המהפכה, שבפיקודו של הגנרל קאסם סולימאני. אלה הפעילו אותו לטובת טיסות תובלה של מטוסים איראנים, שהובילו אליו בעיקר בלילה, ציוד, אמל"ח, מפקדים וכוחות מאיראן וגם מהמיליציות העיראקיות. השדה גם שימש את האיראנים לאימון אנשי המיליציות בהפעלת כטב"מים קטנים, ואף שהו בו בתקופות שונות כטב"מים גדולים שלהם. על פי אחד ממקורות האתר, לא אפשרו האיראנים כניסה לכוחות המשטר הסורי לחלק האזרחי של השדה, הרוסים דרשו לפני זמן מה מהמיליציות האלה להסתלק מהמקום, אך משאלה לא נענו לדרישותיהם, הם פעלו בכוח ומימשו את תכניתם. יצויין כי מרבית השטחים המקיפים את העיר חלב נמצאים תחת שליטת המיליציות האיראניות.

המאבק בין הרוסים לאיראנים להשגת שליטה בסוריה ולהפקת רווחים כלכליים ממנה בשל מעורבותם במלחמה לצד המשטר, והצלת המשטר מקריסה, תמשך גם להבא, ואף ביתר שאת. אף צד כנראה לא יוותר על הרווחים הצפויים לו מאוצרות הטבע של המדינה, ומן הכספים הרבים העשויים להיות מושקעים בה ובמסגרת שיקום נזקי המלחמה הרבים. נראה כי כל האמצעים להשגת המטרה כשרים וקבילים, בעיקר על ידי הצד הרוסי, כולל שימוש בכוח נגד המיליציות האיראניות בסיוע מיליציות סוריות נאמנות, כפי שכבר ראינו באירועים דומים.

מרוץ המינויים לתפקידים בכירים בצבא ובמנגנוני המודיעין והביטחון רק יתגבר, והשימוש בו ובהכשרת דורות חדשים של מפקדים בסוריה נועד בראייה הרוסית, לדעת פרשנים, לבנות את הצבא הסורי לתקופה שלאחר בשאר אל-אסד. זאת בעיקר שרוסיה רואה עצמה נשארת בסוריה לפחות ב-49 השנים הבאות.

נקודה מעניינת למעקב היא הידיעה על מינויו הצפוי של עלי ממלוכ לסגן הנשיא. האם הדבר מרמז על הכנת יורש לבשאר על ידי הרוסים, כדי להסתייע בו, בין השאר, בסילוק האיראנים מסוריה? זאת למרות שהכריזו לאחרונה במוסקבה, כי שאלת המשך שלטונו של בשאר אינה עומדת כלל על הפרק. ימים יגידו אם להאמין להודעה זו, או למעשים שיקבעו בשטח.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית