הפיצוץ של לווין העמוס 6

הודעת חלל תקשורת: "פיצוץ טיל השיגור גרם לאובדן מלא של הלוויין עמוס 6. לאובדן תהיה השפעה משמעותית על החברה". תעשייה אווירית: "צר לנו על אובדנו של הלוויין, ואנו עומדים לשירותה של חברת חלל בכל עניין" 

הפיצוץ של לווין העמוס 6

צילום: יוטיוב

במהלך תדלוק קרקעי של טיל השיגור של הלוויין עמוס 6 אירע פיצוץ של טיל השיגור, דבר שגרם לאובדן מלא TOTAL LOSS של הלוויין – זו לשון ההודעה הרשמית הראשונה של חברת חלל תקשורת על מה שאירע בשעות הבוקר שעון ארה"ב בבסיס השיגור קייפ קנברל שבמדינת פלורידה.

חברת חלל תקשורת, שעמדה לשגר בעוד יומיים את לוויין התקשורת עמוס 6, תוצרת התעשיה האווירית, הוסיפה כי לאובדן הלוויין תהיה השפעה מהותית על החברה, וכי היא תוסיף לדווח על המשמעויות של האירוע ושל אובדן הלוויין. בתעשיה האווירית עדיין אין מתייחסים לאובדן הלוויין עמוס 6, שאמור היה להיות לוויין התקשורת הגדול והמשוכלל ביותר בין  לווייני התקשורת עמוס.

ההלם בקהילת החלל הישראלית רב נוכח מה שקרה בפלורידה – חברת חלל תקשורת, סוכנות החלל הישראלית והתעשיה האווירית. באתר האינטרנט של חברת חלל כבר הזמינו את הגולשים להתכונן להקליד ל-LINK מיוחד לקראת הספירה לשיגור – LINK TO LIVE STREAM – של השיגור שלא יהיה.

עמוס 6  אמור היה להיות משוגר לחלל באמצעות המשגר  FALCON 9  של  חברת SPACE X בקייפ קנברל. עמוס 6 אמור היה הלחיף את עמוס 2 בתחום החלל W 4.  בלוויין מטע"ד משוכלל  לשידור אינטרנט  ושירותי תקשורת רבים אחרים  למזרח התיכון, למרכז ומזרח אירופה ולאזור הסהרה באפריקה. הוא תוכנן לשידורים בתחומי התדרים KA  ו-KU, והיו בו  45 טרנספונדרים לשירותי תקשורת לארצות ואזורי  עולם שונים. בעמוס 6 מערכת הנעה היברידית, שני מנועים, והוא אמור היה לפעול יותר מ-15 שנה. תחנת הקרקע שלו נמצאת בתעשיה האווירית, שהיא האינטגרטור לפרוייקט. פיתוח הלוויין החל לפני כארבע שנים  על פי הסכם בין חברת חלל תקשורת לתעשיה האווירית. חברת SPACE X הודיעה רשמית כי "בעת הכנות לבדיקת אש סטטית שגרתית לקראת שיגור קרתה א-נומליה על כן השיגור, וכתוצאה ממנה אובדן הלוויין והמטע"ד שלו. כמקובל בהליכים השגרתיים, כן השיגור היה 'נקי' ולא היו נפגעים".

פלקון 9,  שאמור היה לשגר לחלל את עמוס 6, הוא טיל דו-שלבי מתוצרת חברת ספייס X. טילים אלו נחשבים לאמינים ביותר וכבר שיגרו לוויינים לחלל למשימות שונות. גובה הטיל 70 מטרים, משקלו 549 אלף ק"ג וקוטרו 3.7 מטרים. 

 התעשיה האווירית, שם התכוננו במרכז הבקרה לשיגור עמוס 6, הודיעה כי עמוס 6 היה לוויין התקשורת הגדול והמתקדם ביותר שנבנה אי פעם בישראל. "צר לנו על אובדנו של הלוויין, ואנו עומדים לשירותה של חברת חלל בכל ענין" בנוסף

 הוסיפו מטעם התעשייה האווירית כי נראה שהבעיה הייתה במתקן השיגור של SPACE X.

בתעשיה האווירית, שם ייצרו את כל סדרת לווייני עמוס, מ-1 עד 6, מדגישים כי תחום לוויינות התקשורת הוא תחום אסטרטגי עבור החברה ועבור מדינת ישראל, ומקווים שהמדינה תמשיך לפעול לטובת שיחמור הידע בתחום והמשך ייצורם של  לווייני תקשורת תוצרת ישראל. 

"אובדן הלוויין עמוס 6 עקב פיצוץ בבסיס השיגור הוא אירוע רע מאוד לגבי החוסן הכלכלי של חברת חלל  תקשורת, ויש ספק אם היא תוכל לספוג אירוע כזה", אומר טל ענבר, חוקר בכיר במכון פישר לתעופה וחלל.

לדבריו, התעשיה האווירית למעשה איננה צד באירוע, כיוון שהיא בנתה את הלוויין והביאה אותו אל בסיס השיגור. "החברה בוודאי מקווה שייבנה בבית לוויין חלופי, אם כי זה פרוייקט ארוך מאוד, מסובך ויקר. לקח ארבע שנים לבנות את עמוס  6".  

לדברי טל ענבר, אחד התנאים לאפשרות של רכישת חברת חלל תקשורת על ידי התאגיד הסיני  XIUWEI  הוא שהלוויין ישוגר בשלום, יתייצב במסלול ויתחיל לעבוד במשך כמה שבועות. תנאי זה איננו  יכול להתקיים עתה. אמנם ה'אשמה' היא כנראה של חברת  SPACE X אך מבחינת  העסקה עם הסינים דובר על כך שלא יחול שום דבר שירע את מצב החברה".

טל ענבר מדגיש כי פרוייקט לווייני עמוס כולו, מעמוס 1 עד עמוס 6 (עמוס 5 חדל לפעול) תרם תרומה גדולה ורבת משמעות לעצמאות התקשורת הלוויינית של מדינת ישראל. פרוייקט לווייני עמוס היתה בבחינת פריצה ששמה את התעשיה האווירית ברשימת היצרנים המובילים בעולם. "לווייני עמוס העניקו לישראל תקשורת עצמאית, וזה חשוב בעת משבר, נניח אם חלילה תקרוס המערכת הסלולרית".

אולי יעניין אותך גם