יגאל אלון – מפקד למופת של יכולת צבאית ותבונה מדינית

אלישיב שמשי, מפקד השדה הגדול מכולם, מודן ומשרד הביטחון ההוצאה לאור, 2024

באדיבות מודן ומשרד הביטחון ההוצאה לאור

יגאל אלון נחרת בתולדות העם והמדינה כמפקד נערץ של הפלמ"ח ובצה"ל, שר ומנהיג פוליטי שידע להציע תכנית למיצוי הישגי ששת הימים, אך נפטר בדמי ימיו. ספרו החדש של ההיסטוריון הצבאי, אלישיב שמשי, מתמקד בפועלו כמפקד צבאי.

בהגדרתו של שמשי היה האלוף יגאל אלון, למפקד הצבאי הבולט ביותר במלחמת העצמאות. הוא לחם בשלוש החזיתות של מלחמה זו : בצפון - בכיבוש צפת ורכס מלכיה; במרכז - במבצע "יורם" במערכה לשחרור ירושלים ובמבצע "דני" לכיבוד לוד ורמלה ובדרום – מפקד החזית במבצע הסיום של העימות עם הצבא המצרי – מבצע "חורב". 

בתקופת הפלמ"ח היה זה יצחק שדה שהתווה את הדרך ויגאל אלון הוציא לפועל את תפיסת הפעילות. הוא בלט ביחסו האישי והחברי לפקודיו ודאג לטפח בקרבם מוטיבציה ואחריות.

תרם לכך ההווי החברתי המיוחד שהתפתח אצל הפלמ"חניקים, אשר ראו באלון ידיד-מפקד. הם נהגו לומר כי יש להיזהר מיגאל, כי "אם הוא טופח לך על הכתף - אתה נשאר בפלמ"ח עוד שנתיים. לחץ לך את היד – אתה נשאר שלוש". אלון היה מפקד הפלמ"ח בשלוש השנים האחרונות (1948-1945), אחרי יצחק שדה.

כמו מפקדים רבים בתקופתו, אלון לא עבר הכשרה צבאית מסודרת מעבר לקורס מפקדי מחלקות של ההגנה בג'וערה. עם זאת הצליח בכישרונו הטבעי ובניסיון הקרבי שצבר להגיע לצמרת הפיקוד בצה"ל כמפקד חזית הדרום (כיום – אלוף פיקוד) במלחמת העצמאות.

הוא הוכיח כושר פיקוד עילאי ונקט יוזמות התקפיות, גישה עקיפה ומהלכים תחבולניים בזירות הלחימה השונות. בקרבות הקשים ביותר די היה בהופעתו בחזית כדי לנסוך ביטחון בלוחמים ולהלהיב להמשיך להילחם עד לניצחון.

אלון היה אחד האישים המשפיעים ביותר על קביעת קווי הפסקת האש ועיצוב גבולות המדינה ב- 1949. משה דיין ויגאל אלון, בני אותו דור. בן גוריון מסיבותיו (הפוליטיות) שלו העדיף את דיין ולא ניצל את ניסיונו הצבאי הרב של אלון לטובת צה"ל, הצבא הצעיר החדש.

אמרתו  של יגאל אלון "עם שאינו יודע את עברו, ההווה שלו דל ועתידו לוט בערפל" מלווה כיום מיזמי מורשת רבים ומקרינה השראה מאישיותו של מפקד, מנהיג ואיש ציבור אשר ידע להנחיל את הערכים והלקחים של העבר במסגרות בהן פעל לאורך השנים.

ספרו של שמשי מתכתב עם אמירה זו בהנחילו את מורשת הקרב של אלון לדור הלוחם כיום באותן חזיתות מחקרו המצוין של שמשי מאפשר למתעניינים בביטחון ישראל, ובמיוחד בצה"ל, ללמוד מניתוח קרבות מלחמת העצמאות את אישיותו וערכיו של מי שהמחבר מגדיר "מפקד השדה הגדול מכולם". 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית