קרטל הגיימינג: ביהמ"ש המחוזי מרכז הרשיע את הנאשמים בתיאום מחירי עשרות משחקים וקונסולות

בית המשפט המחוזי מרכז (כבוד השופט ד"ר עמי קובו) הרשיע ביום שני (12.4) את נאשמי קרטל הגיימינג – אבי פור, אבי זיוניץ, תומר אביבי והחנויות שבבעלותם – בתיאום מחירי קונסולות ומשחקים באתר זאפ
 

bigstock

בית המשפט המחוזי מרכז (כבוד השופט ד"ר עמי קובו) הרשיע ביום שני (12.4) את נאשמי קרטל הגיימינג – אבי פור, אבי זיוניץ, תומר אביבי והחנויות שבבעלותם – בתיאום מחירי קונסולות ומשחקים באתר זאפ.

על פי הכרעת הדין, הנאשמים עשו שני הסדרים כובלים אסורים – האחד הסדר שבו הם תיאמו את מחיריהם עשרות משחקים וקונסולות; והשני, הסדר שבו הם תיאמו את מחירי המשחק FIFA17 לקראת השקתו וכן מחירי קונסולות משחק.

התיאומים נעשו באמצעות קבוצות וואטסאפפ. כך למשל, לקראת השקת משחק המחשב FIFA17 פתחו הנאשמים קבוצה בשם "הפראיירים של ישראל" שבה תואמו מחירי המשחק ומחירי קונסולות משחק הפופולאריות (אקסבוקס ופלייסטיישן).

בית המשפט קבע כי הנאשמים יישמו את הקרטל והעלו את המחירים באתר זאפ, שהיה בתקופה הרלוונטית הפלטרפורמה המרכזית לפרסום על-ידי חנויות הגיימינג. עוד נקבע כי התחרות העיקרית של החנויות הקטנות היא בינן לבין עצמן, וכי "הנאשמים, ביחד עם המעורבים האחרים בקרטל, היו "שחקנים" משמעותיים בשוק הרלוונטי באותה תקופה".

בית המשפט קבע כי הקרטלים יצרו פוטנציאל לנפגעים רבים, אשר התעניינו במוצרים בזמן אמת וכי התיאום נפסק רק בשל חקירת רשות התחרות. "בנסיבות אלה", קבע בית המשפט כי "הפגיעה בערכים המוגנים על-ידי חוק התחרות ובאינטרס הציבורי, היא משמעותית".

בית המשפט דחה את טענות הנאשמים לאכיפה בררנית וקבע כי לא נפל פגם בהחלטת רשות התחרות להעמיד לדין רק את הגורמים הדומיננטיים ביותר בקרטל. עוד נקבע בהקשר זה כי להחלטה להעמיד לדין רק את המעורבים הדומיננטיים בקרטל "יש אף יתרונות רבים, הנוגעים לחסכון במשאבים, ייעול ההליך השיפוטי, והשגת הכרעה שיפוטית מהירה".

כתב האישום הוגש ביוני 2018 לאחר חקירת מחלקת החקירות של רשות התחרות. החקירה נפתחה בעקבות פניית אחד המעורבים בקרטל וזאת במסגרת תכנית חסינות שמעניקה הרשות. על פי תוכנית החסינות של רשות התחרות גורם אשר מעורב בקרטל יכול בתמורה למידע מלא על קרטל שהוא מצוי בו לקבל חסינות מהעמדה לדין.

את הרשות ייצגו בהליך עו"ד עפר מעוז ועו"ד עדי גנוט.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית