״משפחת חיל האוויר היא משפחה שמותר להתגאות בה״

ישראל דיפנס שוחח עם טייס מסוקי ׳יסעור׳ ועם אחיו הצעיר, טייס ׳אדיר׳ F-35 על ההתרגשות המשפחתית ביום העצמאות, על ההנאה מהטיסה וגם על ההתחברות למורשת והזיכרון של אלו שאינם עוד

״משפחת חיל האוויר היא משפחה שמותר להתגאות בה״

צילום: דובר צה״ל

מכלי הטיס הוותיק ביותר בחיל האוויר, מסוק 'יסעור', ועד כלי הטיס החדש-חדיש ביותר, מטוס הקרב החמקן 'אדיר' F-35. ככה זה במשפחתם של שני האחים רס"ן מיל. ר., טייס בטייסת 118 מסוקי 'יסעור', ואחיו הצעיר סרן א., טייס 'אדיר' בטייסת 140, טייסת החמקנים הראשונה בחיל האוויר.

מקור המשפחה בקיבוץ בצפון הארץ. לשני האחים הטייסים אחות שהייתה קצינה בשריון בשרותה הצבאי. אבי המשפחה ז"ל היה מהנדס והאם, תיבדל לחיים ארוכים, מורה למוסיקה.

האח הבכור, רס"ן ר׳, סיים קורס טיס במגמת מסוקי קרב. טייסת 160, תפקיד מטה, הדרכה בבי"ס לטיסה, ומאז השתחרר הוא טייס מילואים בטייסת 118, 'יסעור'. פעם בשבוע הוא מתייצב בטייסת לטיסה במסוקי 'יסעור' לשמירת כשירות ולמשימות 'יסעור' קלסיות, פינוי, הצלה ושת"פ עם כוחות אחרים.

האח הצעיר, סרן א׳, גדל בקיבוץ באווירה של טיסה ומטוסים, עקב מגיל צעיר מאוד אחרי מסוקי 'קוברה' שהטיס אחיו, והדרך לקורס טיס הייתה טבעית. סיים מגמת קרב, טס בטייסת מטוסי 'ברק' F-16, ומזה שנתיים בטייסת 140 'אדיר' בנבטים.

שני האחים הטייסים לא משתתפים השנה במטס האווירי מעל מדינת ישראל, אך הם יראו אותו מלמטה. רס"ן ר׳: "מאז ומתמיד יום העצמאות ומטס מחיל האוויר היו בבית אירועים מרגשים. הייתי לוקח את בני לשדה ליד הקיבוץ כדי להיטיב לראות את כלי הטיס שעליהם דיברו תמיד בבית. משפחת חיל האוויר היא משפחה שמותר להתגאות בה".

סרן א׳: "ביום הזיכרון אנו בטייסת נוהגים להיות עם המשפחות השכולות שמגיעות לבסיסים, ומלווים אותן לבתי העלמין. זו התחברות למורשת ולהיסטוריה של הטייסת. המטס ביום העצמאות היא בשבילי חוויה מיוחדת בשנים האחרונות, כאשר אני יודע בדיוק מי יושב בכל אחד ממטוסי הצוות הארובטי ובפלטפורמות אחרות שמשתתפות במטס. כיף מאוד להיות חלק מכל זה".

״אני בן 37, טיסה מבצעית היא עד גיל 50, יש לי זמן״

שוחחנו עם שני האחים הטייסים על כלי הטיס שלהם. מסוקי 'יסעור' הם בני 50 ויותר, ותיקים שבוותיקים, בעוד כמה שנים יוחלפו במסוקי תובלה חדישים K של לוקהיד מרטין. רס"ן ר. נאמן מאוד למסוק הוותיק שלו: "הוחלט על החלפת המסוקים, אבל 'יסעורים' ימשיכו לטוס עוד שנים. המסר העיקרי שלהם הוא שהאנשים והכלים, הטייסים והצוות הטכני יגיעו עם המסוק הזה לכל זירה קרובה כרחוקה. מערכות ה'יסעור' מעולות, יש אמון מוחלט בכלי".

פעם בשבוע מגיעים רס"ן ר׳ ועמיתיו טייסי המילואים ליום טיסה. מתייצבים בטייסת, תדריך כללי, תדריך של צוות המסוק – שני טייסים ושני מכונאים מוטסים, וממריאים למשימות שונות, כולל טיסות עם גורם שלישי. ויש גם כוננויות. "אני בן 37, רשמית טיסה מבצעית היא עד גיל 50, יש לי עוד זמן". רס"ן ר׳ מוכן להמשיך לטוס עוד שנים, והוא מקווה שיזכה לעבור הסבה למסוק החדש וללמוד להפעיל מערכות מתקדמות מאוד.  

סרן א׳ טייס 'אדיר' F-35, ממטוסי הקרב המתקדמים בעולם: "למעשה 'אדיר' הוא כמו F-16 'ברק' או כל מטוס אחר. מנוע והגאים. אבל יש הבדל משמעותי: מערכות ה'אדיר' נותנות לטייס נגישות לביצוע המשימות שלו, המטוס מקל על הטייס כדי שיוכל לבצע משימות מאוד מורכבות. ההטסה עצמה נוחה מאוד. באימוני קרבות אוויר השליטה במטוס חשובה.

״אני הייתי מצעירי המצטרפים לטייסת 'אדיר' הראשונה 140״, ממשיך סרן א׳. ״היום חל שינוי ומגיעים לטייסת בוגרי קורס טיס מיד אחרי הקורס. כי צריך להכניס דם חדש וטייסים שיגדלו באדיר. ומגיעים גם טייסים ותיקים יותר מטייסות קרב אחרות.

"המטוס הזה מעולה, פועל מצוין. מרגע שאני עולה למטוס, אני נהנה מכל רגע. ויש כל הזמן חידושים ומערכות חדשות שצריך ללמוד אותם. כללית טייסת 'אדיר' בנויה ומתפקדת כמו כל טייסת קרב אחרת בחיל. אנחנו קטנים במספר כי המטוס שלנו הוא חד-מושבי, ולכן האווירה עוד יותר משפחתית". 

שאלנו אם מטוסי F-35 בשתי הטייסות  כבר יודעים 'לתת את כל מה יודעים', כלומר כל מערכות האלקטרוניקה ואיסוף המודיעין הייחודיות למטוסי החמקן.

תשובתו הקצרה של סרן א׳: "התשובה היא כן, בלי לפרט".

אולי יעניין אותך גם