הזירה הארקטית: צבא ארה״ב מפתח רכב שטח חדש

הקוטב הצפוני הולך ונעשה דומיננטי יותר במאבק הכוחות בין המדינות הגובלות בו. החל מהחודש הבא, ולשנתיים הקרובות, תכהן רוסיה כראש המועצה הארקטית – דבר שמעורר חשש בוושינגטון

תרגיל של הכוחות המיוחדים הרוסים בפנינסולת טיימייר באוקיאנוס הארקטי, מוקדם יותר החודש. צילום: Denis Kozhevnikov/TASS

ארה״ב מעוניינת לפתח רכב שטח חדש שיוכל לפעול באזור הארקטי, והעניק חוזים לפיתוח אב-טיפוס לחברת אושקוש דיפנס וכן לחברת ביי. אתר Defense News מדווח כי שתי החברות יספקו את תוצריהן, אבות טיפוס של רכבי CATV (cold-weather, all-terrain vehicle) ברבעון השני של 2021, לא יאוחר מה-14 ביוני.

לאחר מכן, יעברו הרכבים בחינות נרחבות במזג האוויר הקיצוני של אלסקה בין אוגוסט לדצמבר, ועם ההחלטה על הרכב המתאים – יחל שלב הייצור. על פי הידיעה, הצבא הקציב 6.6 מיליון דולר עבור מחקר ופיתוח, ו-9.25 מיליון לרכישה של סה״כ 163 רכבים. הרכבים הקיימים כיום ייצאו מכלל פעילות בשנת 2023, כך לדברי מנהל התכנית, טים גודט, שאמר כי ה-CATV ״יהווה אמצעי תחבורה בתנאי קור קיצוניים לעד תשעה אנשי צוות עבור פינוי חירום רפואי, יכולות פיקוד ושליטה והובלת מטענים״.  

האזור הארקטי הולך ונעשה דומיננטי יותר ונחשב כשדה קרב עתידי ולאזור תחרות עוצמתי כלכלי וצבאי בין המדינות השונות הגובלות בו – ארה״ב, קנדה, רוסיה והמדינות הסקנדינביות. גם לסין, שאינה גובלת בארקטי, דריסת רגל משמעותית. בחודש שעבר התפרסמה הגרסה הבלתי מסווגת של דו״ח חדש מטעם הצבא האמריקני הנקרא ״החזרת הדומיננטיות באזור הארקטי״, בו נבחנת הדרך להיערכות צבאית באזור למול הניסיונות של סין ורוסיה ש״מבקשות להשתמש בכוח צבאי וכלכלי כדי להתעצם על חשבון האינטרסים האמריקניים״.

סיבה מרכזית לדאגה האמריקנית היא שבחודש הבא, תיטול רוסיה את המושכות על ראש המועצה הארקטית ותחזיק בתפקיד עד למאי 2023. על פי דו״ח שפרסם לאחרונה מכון SIPRI השבדי, האזור הארקטי מהווה מקור ל-80% מהגז הטבעי של רוסיה ול-17% מהנפט שלה, והנוכחות הצבאית הרוסית הולכת וגוברת. בחודש שעבר, לדוגמא, ביצעה רוסיה תרגיל במסגרתו שלוש צוללות גרעיניות פרצו את הקרח הארקטי בו זמנית. בשבוע שעבר הגישה לאו״ם תביעה להארכת המדף היבשתי שלה באזור, לשטחים הנמצאים בריבונות קנדית ודנית.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית